شناسهٔ خبر: 83693 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

روند تحولات بازار مسکن شهر تهران در تیرماه اعلام شد

بازار معاملات تهران داغ شد/رشد ۴۲.۵ درصدی معاملات پایتخت برای چهارماه نخست امسال/ تهران، متری بیست و یک میلیون تومان

بنگاه معاملات املاک دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در گزارشی روند تحولات بازار مسکن شهر تهران را در تیرماه و چهارماهه نخست امسال، تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در گزارشی وضعیت بازار مسکن شهر تهران را طی فروردین تا تیرماه سالجاری، اعلام کرد.

بنا بر اعلام دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، تعداد مبایعات ثبت‌شده در چهارماه نخست امسال ۳۸ هزار و ۲۴۵ مبایعه‌نامه است که نسبت به مدت مشابه سال ۹۸، ۴۲.۵ درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین، متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی آپارتمانی در چهارماه نخست امسال ۱۸ میلیون و ۱۵۲ هزار تومان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ که رقمی معادل ۱۲ میلیون و ۷۹۱ هزار تومان بوده، افزایش ۴۱.۹  درصدی یافته است.

کاهش ۲۰.۵ درصدی صدور پروانه‌های ساختمانی در چهارماه نخست ۹۹ نسبت به سال ۹۸

این گزارش حاکی است که تعداد پروانه‌های ساختمانی صادره در چهارماه نخست امسال ۷ هزار و ۵۰۱ واحد ثبت شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته رقمی معادل ۹ هزار و ۴۳۸ واحد، گزارش شده، کاهش ۲۰.۵ درصدی یافته است.

بر اساس اعلام دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در ماه گذشته ۱۴ هزار و ۳۳۰ معامله به ثبت رسیده است که نسبت به تیر ۹۸ که رقمی معادل ۴ هزار و ۸۹۸ واحد بوده، افزایش ۱۹۲.۶ درصدی و نسبت به خردادماه امسال که رقمی معادل ۱۱ هزار و ۴۶ واحد بوده است رشد ۲۹.۷ درصدی یافته است. آمارها از فروردین سالجاری تاکنون حاکی از رشد معاملات در پایتخت است. بر اساس آمار ارایه شده، متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی آپارتمانی در تیر امسال معادل ۲۰ میلیون و ۹۸۶ هزار تومان بوده که نسبت به تیر سال گذشته که معادل ۱۳ میلیون و ۶۱۵ هزار تومان بوده افزایش ۵۴.۱ درصدی و نسبت به خرداد امسال که رقمی معادل ۱۹ میلیون و ۷۱ هزار تومان بوده، ۱۰ درصد افزایش یافته است.

بیشترین معاملات در مناطق ۵، ۴ و ۲ تهران

گزارش‌ها حاکی است که بیشترین معاملات در منطقه ۵ تهران با یکهزار و ۹۳۸ مبایعه با هر مترمربع ۲۶ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان، منطقه ۴ با یکهزار و ۱۱۹ مبایعه به قیمت هر مترمربع واحد مسکونی ۲۰ میلیون و ۶۳۲ هزار تومان و منطقه ۲ با یکهراز و ۷۹ مبایعه به قیمت هر مترمربع واحد مسکونی ۳۲ میلیون و ۴۹۴ هزارتومان به ثبت رسیده است. همچنین کمترین معاملات پایتخت نیز در تیرماه به مناطق ۱۹ با ۷۳ مبایعه نامه، منطقه ۹ با ۱۴۰ مبایعه نامه و منطقه ۱۶ با ۱۵۰ مبایعه نامه اختصاص داشت. قیمت هر مترمربع واحد مسکونی معامله شده در منطقه ۱۹، ۱۱ میلیون و ۶۷۵ هزار تومان، منطقه ۹، ۱۳ میلیون و ۷۷۲ هزار تومان و منطقه ۱۶، ۱۱ میلیون و ۲۶۸ هزار تومان بوده است.

بیشترین قیمت های هر مترمربع واحد مسکونی آپارتمانی نیز همانند ماه های گذشته به مناطق یک با۴۵ میلیون و ۳۱۷ هزار تومان، منطقه ۳ با ۳۸ میلیون و ۴۲۴ هزار تومان و منطقه ۲ با ۳۲ میلیون و ۴۹۴ هزار تومان اختصاص یافت. همچنین کمترین میزان قیمت های هرمترمربع واحد مسکونی آپارتمانی پایتخت به منطقه ۱۸ با ۹ میلیون و ۶۲۵ هزار تومان، منطقه ۲۰ با ۹ میلیون و ۷۹۸ هزار تومان و منطقه ۱۷ با ۱۰ میلیون و ۵۷۳ هزار تومان اختصاص یافت.