شناسهٔ خبر: 83767 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

فرمانده یگان حفاظت اداره کل راه و شهرسازی استان یزد:

سال گذشته ۲۴۰ هکتار از اراضی دولتی در استان یزد بازپس‌گیری شد/ راستی آزمایی از اراضی ملی تا پایان سال ادامه دارد

photo_۲۰۲۰-۰۷-۲۸_۱۱-۰۱-۳۳.jpg سرهنگ خالقی با بیان اینکه راستی آزمایی از اراضی ملی تا پایان سال ادامه دارد، گفت: سال گذشته ۲۴۰ هکتار از اراضی دولتی در استان یزد بازپس‌گیری شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (یزد) علیرضا خالقی به علت تشکیل یگان حفاظت اشاره کرد و گفت: تشکیل این یگان به برنامه چهارم توسعه کشور بازمی‌گردد و ازآنجا پیش‌بینی‌شده بود در دستگاه‌های دولتی به علت ضرورتی که دارد یگان‌های حفاظت تشکیل شود.

فرمانده یگان حفاظت اراضی اداره کل راه و شهرسازی استان یزد با بیان اینکه این یگان در آبان ماه سال ۹۵ در استان راه‌اندازی شد، اضافه کرد: از آبان ماه سال ۹۵ فعالیت ما در استان یزد شروع و اولویت ما در بحث یگان حفاظت، موضوع پیشگیری و حفاظت از موجودی اراضی دولتی است

وی به تعرضات بسیار زیاد به اراضی دولتی در سال‌های گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: این مسئله موجب شد که بحث یگان حفاظت بیشتر در اداره کل راه و شهرسازی پیگیری شود و فعالیت‌های آن پالایش شود که به چه نحوی در حال فعالیت بوده و اثرگذاری آن به چه شکل بوده است

خالقی افزود: ما وظیفه اصلی‌مان حفاظت و پیشگیری از تعرض توسط زمین‌خواران به اراضی موجود ملی در سطح استان یزد است.

یگان حفاظت در استان یزد از سال ۹۵ آغاز به کار کرد

فرمانده یگان حفاظت اداره کل راه و شهرسازی استان یزد با اشاره به اینکه از همان سال ۹۵ برای بازپس‌گیری اراضی ملی تلاشمان را به کار بستیم اضافه کرد: همکارانمان با گشت‌هایی که در سراسر شهر و استان یزد داریم، هرکجا تعرضی به اراضی ملی صورت گرفته با حکمی که از سوی دادستان محترم در شهرستان‌ها اخذشده نسبت به رفع تصرف و اعاده آن به حال سابق اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که در یگان حفاظت دنبال می‌کنیم، اجرای احکام قضایی که در سنوات گذشته صادرشده، معوق مانده و تابه‌حال انجام‌نشده است، در این راستا نیز برای احقاق حقوق دولت و بیت‌المال اقدامات لازم را انجام دادیم تا بتوانیم دست زمین‌خواران را از اراضی دولت کوتاه کنیم.

راستی آزمایی از اراضی ملی تا پایان سال ادامه دارد

خالقی با بیان اینکه امسال برنامه‌های اجرایی داریم که از سوی مرکز ابلاغ و در حال اجرای آن هستیم، افزود: اولویت اول ما با راستی آزمایی اراضی دولتی شروع‌شده که از ابتدای سال در حال انجام است و کلیه اراضی که به‌موجب آرای ملی یا موات یا اسناد مالکیت دولت در حریم شهرها قرار می‌گیرد در این برنامه راستی آزمایی انجام می‌شود و همکارانمان با مراجعه به اراضی تصرف‌شده توسط مردم و با اخذ مدارک و مستندات مالکیت، رصد می‌کنند که مستندات تصرفی این افراد چه مدارکی است و چگونه واگذاری صورت گرفته است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل راه و شهرسازی استان یزد افزود: بحث راستی آزمایی تا پایان سال انجام خواهد گرفت که اگر این کار به‌خوبی پیش برود می‌توانیم امیدوار باشیم تا پایان سال ۹۹ اراضی ملی تصرف‌شده شناسایی شوند.

۱۰۰ هزار هکتار میزان اراضی دولتی در سطح استان یزد

وی میزان اراضی دولتی در سطح استان یزد را ۱۰۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: قطعاً در این اراضی، هم واگذاری، هم تصرفات غیرمجاز و هم آرا قضایی که مردم گرفته باشند وجود دارد که این مسئله در راستی آزمایی مشخص خواهد شد.

خالقی با بیان اینکه ۵۳۲ مورد گزارش از تعرض به اراضی دولتی در سال گذشته به دستمان رسید افزود: از این تعداد ۲۳۸ مورد صحت داشته و این زمین‌ها جز اراضی دولتی بوده و نسبت به رفع تعرض اقدامات لازم صورت گرفت که ۲۴۰ هکتار از اراضی دولتی از تصرف رها و به دولت بازگرداننده شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل راه و شهرسازی استان یزد ادامه داد: در سال گذشته ۴۱ مورداجرای احکام قضایی را در استان یزد داشتیم که حدود ۸ هکتار از اراضی دولتی از دست متصرفین بازپس‌گیری شده است. در این زمینه با کمک و مساعدت همکارانمان در نیروی انتظامی و بخش خصوصی بهره‌مند شدیم که برای رفع تصرفات و اجرای احکام قضایی ۲۸۹ مورد از این همکاران کمک گرفته‌شده است.

۲۴ هکتار از اراضی دولتی در چهار ماه گذشته رفع تصرف شد

وی با بیان اینکه در چهار ماه گذشته ۳۰۷ مورد گزارش دریافتی از تعرض به اراضی دولتی در استان یزد داشتیم خاطرنشان کرد: از این تعداد ۱۱۱ مورد صحت داشته که منجر به رفع تصرف ۲۴ هکتار از اراضی دولتی شده و در مجموع هم ۱۱ مورداجرای احکام قضایی در سطح استان یزد داشتیم که با این احکام حدود ۷ هکتار از اراضی دولتی بازپس‌گیری شد.

خالقی با تأکید بر اینکه قطعاً با تشکیل یگان حفاظت آمارهای تعرضات به اراضی ملی کاهش خواهد یافت افزود: با توجه به تثبیت همکاران در سطح استان و شناسایی مناطق مختلف و گشت‌های پی‌درپی شبانه‌روزی میزان تعرضات به اراضی ملی سال‌به‌سال کاهش خواهد داشت.

یگان حفاظت سبب کاهش میزان تعرضات به اراضی ملی می‌شود

فرمانده یگان حفاظت اداره کل راه و شهرسازی استان یزد بیشترین زمان تعرضات به اراضی ملی را در زمان خلأ حضور مأمورین یگان حفاظت دانست و اظهار داشت: یگان حفاظت تنها به زمان‌های گشت زنی اکتفا نمی‌کند و پس از مشخص زدن زمین مورد تعرض، نسبت به اعاده وضع به حال سابق اقدام می‌کنیم.

وی گفت: دستگاه قضایی در استان یزد همکاری بسیار خوبی با همکارانمان در جهت رفع تصرف داشته‌اند و با مجوزهایی که صادرشده نسبت به بازپس‌گیری اراضی دولتی اقدامات لازم را انجام داده‌ایم.

خالقی با تأکید بر اینکه در دستگاه قضایی اجازه تعرض به اراضی دولتی داده نمی‌شود اظهار داشت: همین مسئله نیز سبب کاهش تشکیل پرونده در دستگاه قضایی خواهد شد و بسیاری از دستگاه‌ها که مرتبط با تصرف اراضی دولتی هستند می‌توانند به بحث پیشگیری کمک شایان توجهی داشته باشند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل راه و شهرسازی استان یزد در پایان اضافه کرد: دستگاه‌های خدمات رسان نیز در مسئله کاهش تعرض به اراضی دولتی نقش بسیار حائز اهمیتی دارند