شناسهٔ خبر: 8395 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح شد:

برنامه ریزی برای ساخت ۳۰ هزار واحد برای اقشار کم درآمد توسط خیرین مسکن ساز/ اسکان ۶۰ هزار نیازمند توسط خیرین در ۱۵ هزار خانه

مسکن مهر قوچان مدیرکل انجمن خیرین مسکن ساز ایران در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تشریح عملکرد این انجمن برای تامین بخشی از مسکن محرومان به مهمترین اقداماتی اشاره کرد که توسط خیرین در استان‌ها برای خانه‌دار اقشار کم‌درآمد و محرومان صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، انجمن خيرين مسكن ساز ايران در سال ۱۳۸۳ تأسيس شد. اين انجمن هم اكنون با مساعدت بنياد مسكن انقلاب اسلامی در مركز ۳۱ استان كشور و بسیاری از شهرستان‌ها در قالب انجمن، شعبه و دفتر نمايندگی با همت خيرين مسكن‌ساز درحال فعاليت است.

در همین رابطه پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با کیومرث سلگی مدیرکل انجمن خیرین مسکن ساز ایران و مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفتگویی در خصوص عملکرد این انجمن، اقدامات خیرین مسکن‌ساز برای خانه دار کردن محرومان و اقشار کم‌درآمد و مشکلات پیش روی ساخت و سازهای خیرین انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

*آقای سلگی با همکاری خیرین مسکن ساز تاکنون چه تعداد مسکن در کشور برای محرومان و اقشار کم درآمد ساخته شده است؟

ساخت حدود ۳۰ هزار واحد توسط خیرین مسکن ساز تا پایان سال ۹۳ در دستور کار قرار گرفت. از این تعداد  ۱۵ هزار واحد به اتمام رسید، ۱۰ هزار واحد در دست اجراست و احداث پنج هزار واحد هم در مرحله مقدماتی قرار دارد. علاوه بر این در دولت جدید تفاهم‌نامه‌ای با وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌های تابعه با محوریت انجمن خیرین مسکن‌ساز منعقد کردیم که بر اساس این تفاهم‌نامه ساخت حدود ۶۰ هزار واحد طی سال‌های ۹۳ تا ۹۶ با میانگین ساخت سالانه ۱۵ هزار واحد در دستور کار قرار گرفته است.

*مهمترین اقدامات خیرین مسکن‌ساز برای خانه‌دار شدن محرومان و اقشار کم‌درآمد چیست؟

خیرین مسکن‌ساز عمدتاَ به کاهش قیمت مسکن کمک می‌کنند و اقشار هدف با قیمت مناسب‌تری صاحب خانه می‌شوند. البته شرایط خانه‌سازی خیرین در هر استان، پروژه و شهر متفاوت است؛ به عنوان مثال گرچه ساخت واحدهای مسکونی در پروژه‌های مسکن مهر به طور میانگین ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان هزینه دارد اما خیرین با حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون ارزان‌تر این مسکن را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. در برخی موارد خیرین پرداخت مبلغ آورده‌ای را که مردم باید متقبل شوند بر عهده می‌گیرند یا مبلغ اولیه را تقبل می‌کنند و در برخی موارد هم خیّر دیگری اقساط ۱۵ ساله را پرداخت می‌کند. خیرین مسکن‌ساز با اقداماتی که انجام داده‌اند تاکنون در ۱۵ هزار خانه حدود ۶۰ هزار نفر را اسکان داده‌اند.

* خیرین مسکن ساز در کدام استان‌ها فعالیت بیشتری دارند؟

اگر استان‌های برتر را در سه گروه طبقه‌بندی کنیم، می‌توان گفت استان‌های یزد، فارس و قم با عملکرد خیلی خوبی که دارند در گروه یک قرار می‌گیرند؛ همچنین استان‌های خراسان جنوبی، آذربایجان غربی، تهران و زنجان در استان‌های گروه دو و برخی دیگر از استان‌ها در گروه سوم دسته‌بندی می‌شود. به طور کلی ۱۵ استان کشور در سه گروه نخست قرار دارند و سایر استان‌ها هم در حال ارتقاء هستند.

*مهمترین برنامه‌های انجمن خیرین‌ مسکن‌ساز ایران برای سال جاری در راستای خانه‌دار کردن افراد نیازمند چیست؟

امسال تمرکز خود را بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره و تعیین تکلیف پروژه‌هایی که شروع نشدند قرار خواهیم داد. علاوه بر این واحدها، ساخت‌وساز حدود ۱۰ هزار واحد هدف‌گذاری شده است که از این تعداد ۶ هزار واحد برای معلولان ساخته می‌شود. در استان‌ خراسان جنوبی هم یک خیّر اعلام کرده که برای خانه‌دار کردن زوج‌های جوان مبلغ ۲.۵ میلیارد تومان پرداخت خواهد کرد.

* به عقیده شما با توجه به تاثیرگذاری و نقش مهم خیرین مسکن ساز در کشور، در حال حاضر مهمترین چالش‌های پیش‌روی انجمن خیرین مسکن‌ساز چیست؟

هر چند وزیر راه و شهرسازی تاکید فراوانی بر اجرای مفاد تفاهم‌نامه‌ای که امضا شده دارد اما متاسفانه در سایر سطوح یعنی استان‌ها با عدم همکاری مواجه می‌شویم. در صورتیکه همکاری‌ها افزایش یابد طرح مسکن اجتماعی که مورد نظر وزارتخانه است نیز بهتر عملیاتی می‌شود؛ به نظرم با صدور بخشنامه نمی‌توان این مشکلات را حل کرد بلکه برای تسریع امور اقدامی ویژه و موثر نیاز است. انجمن خیرین مسکن‌ساز حتی در برنامه‌های خود ساخت و ساز برای خانواده‌های دارای دو معلول را در دستور کار دارد اما متاسفانه برخی استان‌ها زمینی برای ساخت‌وساز در اختیار نمی‌گذارند این در حالیست که بر اساس گزارش‌ها، در برخی خانواده‌ها پنج تا ۶ معلول هم داریم.  در صورتی که خیرین مسکن‌ساز به معنای واقعی حمایت شوند می‌توانند سهم ۱۰ درصدی در خانه‌دار کردن گروه‌های کم درآمد در کشور داشته باشند.

حتی برای هماهنگی بیشتر، تاکنون چهار گردهمایی منطقه‌ای برگزار کرده‌ایم. خیرین برای ساخت‌و‌ساز هیچ مشکلی ندارند و پروژه‌های این گروه از نظر زمان‌بندی کیفیت و قیمت بهترین وضعیت را دارند، این پروژه‌ها نه تنها قابل مقایسه با واحدهای مسکن مهر نیستند بلکه از نظر مشخصات فنی خیلی بالاتر از آن قرار دارند با این حال برای تامین زمین و تسهیلات مشکلاتی داریم که اگر حل شود می‌توانیم سالانه ۳۰ تا ۴۰ هزار واحد مسکونی بسازیم.

*آقای سلگی ارزیابی شما از پیش‌نویس طرح جامع مسکن در خانه‌دار کردن محرومان چیست؟

اگر بتوان این طرح را پس از نهایی شدن برای محرومان عملیاتی کنیم می‌تواند به یکی از بهترین راهکارها برای خانه‌دار کردن نیازمندان تبدیل شود. لازم است در این زمینه سازمان‌های مرتبط همکاری لازم را داشته باشند و در این طرح سهیم شوند. لازم به ذکر است انجمن خیرین مسکن‌ساز می‌تواند به اجرای طرح مسکن اجتماعی کمک بسزایی کند. هر چقدر استان‌ها کمک و همکاری کنند ما این آمادگی را داریم که ساخت‌و‌ساز را افزایش دهیم. در پیش نویس طرح جامع مسکن هم اشاره شده است که سالی ۱۵ هزار واحد برای محرومان ساخته شود. /

نظر شما