شناسهٔ خبر: 84216 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد:

کاهش ماندگاری ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالای اساسی در بنادر در مقایسه با سال گذشته/ تخفیف بیش از ۵۰ درصد در بخش های کانتینر صادراتی، ترانزیتی و ترانشیپ

منتصر کوهساری معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: طبق برنامه ریزی و هماهنگی های انجام شده با سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی و گمرک، درباره ۱۷ هزار تی ای یو کانتینر و ۶۳۰ هزار تن کالای غیر کانتینری متروکه در بنادر، تعیین تکلیف عاجل صورت گیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرهاد منتصر کوهساری در گردهمایی معاونان امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با اشاره اقدمات  این سازمان برای «کاهش ماندگاری کالا در بنادر کشور»،تصریح کرد: با هماهنگی ارگان هایی چون گمرک، قرنطینه و موسسه های استاندارد و غیره، شاهد کاهش و خروج بیش از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالای اساسی از بنادر هستیم.

وی گفت: در راستای توسعه صادرات مواد معدنی و استفاده بهینه از ظرفیت های تجاری کشور در این بخش، تخفیفات ویژه ای برای صادرکنندگان این گونه کالاها در نظر گرفته شده است.

عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی از « تخفیفات ویژه و بیش از ۵۰ درصدی در بخش های کانتینر صادراتی ، کانتینر ترانزیتی و ترانشیپ» خبر داد و افزود: برای شناورهای زیر هزار تن مثل لنج ها نیز تخفیفات ۵۰ درصدی در نظر گرفته شد تا در این شرایط سخت تحریم و کرونا بتوانیم از این قشر آسیب پذیر جامعه نیز حمایت کرده باشیم.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، کوهساری در ادامه از تشویق و ترغیب ترمینال اپراتورهای کشور برای حضور و فعالیت در بنادر منطقه خبر داد و  اظهارداشت: لازم است در این شرایط و برای عبور کم خطر از تحریم ها و محدودیت های ناشی از انتشار بیماری کووید ۱۹، کشتیرانی ها نیز برای توسعه صعنت کشتیرانی، از ظرفیت های بخش خصوصی در این بخش استفاده کنند.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، احترام و تعامل سازنده با مشتریان و مشتری مداری را یکی از رویکردهای جدی سازمان بنادر برشمرد و خاطر نشان کرد: با شناسایی چالش ها، قراردادهای سازمان بنادر با بخش خصوصی مورد بازنگری قرار می گیرد تا در یک فضای برد برد و اقتصادی همکاری های سازمان بنادر و بخش های خصوصی تداوم پیدا کند.

وی با توجه به مشکلات و محدودیت های کشور ترکمنستان برای عبور کامیون های ترانزیتی ایران از راه خشکی در این کشور، خاطرنشان کرد: بهتر است این کالاها را به وسیله کشتی های رو رو و از طریق بنادر نوشهر، انزلی، امیرآباد و آستارا در دریای خزر به کشور های قیرقیزستان، ازبکستان و قزاقستان صادر و ترانزیت کنیم؛ با این شیوه قیمت تمام شده کالا کاهش می یابد و  در زمان کوتاه تری کالا  به مقصد می رسد.

کوهساری در ادامه از آمادگی سازمان بنادر برای «اعطای وام خرید کشتی به خریداران کشتی های رو رو تا ۸۰ درصد» خبر داد و گفت: این سازمان برای رونق گردشگری دریایی در بنادر شمال کشور، آمادگی دارد تا صددرصد شناور های تفریحی وام بدهد.

به گفته کوهساری، رعایت ایمنی کالاهای ورودی و خروجی از بنادر از دیگر مسائلی است که در این گردهمایی بر آن تأکید ویژه شده است.