شناسهٔ خبر: 8423 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نایب‌رئیس انجمن شرکت‌های ساختمانی:

عملکرد آخوندی در بازگرداندن رونق به مسکن ستودنی است/ بانک‌ها اقتصاد ساخت‌و ساز را قبضه کرده‌اند/ ورود شرکت‌های ساختمانی به بهسازی بافت‌فرسوده

مسکن مهر باغملک نایب‌رئیس انجمن شرکت‌های ساختمانی گفت: وام ۸۰ میلیون تومانی اخیر بانک مسکن در تهران، شرکت‌های ساختمانی ورشکسته را بازفعال می‌کند.

جواد خوانساری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت شرکت‌های ساختمانی در پایان دوره رکود و آغاز دوره رونق بازار مسکن، اظهار کرد: اگرچه بسیاری از شرکت‌های ساختمانی خصوصا شرکت‌های کوچک‌تر و کم‌سرمایه‌تر به علت آسیب‌هایی که دولت قبل به اقتصاد کشور وارد کرده بود، در ماه‌های اخیر از فعالیت بازمانده یا حتی بعضا ورشکسته شده بودند اما با تلاش‌های وزیر راه و شهرسازی برای استفاده از منابع مالی گوناگون با هدف بازگرداندن رونق به بازار مسکن، بسیاری از شرکت‌های ساختمانی بازمانده از فعالیت، بار دیگر فعال شده‌اند.

نایب‌رئیس انجمن شرکت‌های ساختمانی با اشاره به تصویب افزایش مبلغ وام مسکن بانک مسکن با پیگیری‌های گسترده و ستودنی وزیر راه و شهرسازی گفت: اگرچه هنوز آثار ملموس این وام مشهود نیست اما آثار روانی آن باعث فعال شدن و بازگشت رونق به بازار مسکن شده و امیدوارم سایر بانک‌ها نیز در پرداخت وام‌های مصوب شورای پول و اعتبار (وام ۶۰ میلیونی مسکن) سرعت عمل بیشتری به خرج دهند.

وی با اشاره به توافقات انجام شده میان وزارت راه و شهرسازی، بانک مرکزی و انجمن شرکت‌های ساختمانی برای پرداخت وام‌های جدید و کم‌بهره به سازندگان مسکن و ساختمان، ادامه داد: تنها مشکلی که پیمانکاران بخش مسکن و ساختمان دارند، عدم تسویه حساب سازمان‌های دولتی با شرکت‌های ساختمانی است؛ هنوز بودجه‌های عمرانی اختصاص نیافته و امیدوارم این مشکل به زودی حل و مطالبات پیمانکاران با پیگیری‌های دکتر آخوندی پرداخت شود.

عضو هیئت مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی با اشاره به آثار مثبت امضای تفاهم‌نامه ایران با کشورهای ۱+۵ در پرداخت مطالبات پیمانکاران افزود: متأسفانه در دولت قبل ساخت‌و‌ساز به افراد بی‌ دانش و غیر مرتبط با بخش مسکن داده شد و این انجمن به دنبال واگذاری بخش ساخت و ساز مسکن به افراد حقوقی یا حقیقی تحصیلکرده، متخصص و دارای مجوز فعالیت عمرانی است.

وی به علاقه‌مندی شرکت‌های ساختمانی برای ورود به بحث بازسازی بافت فرسوده اشاره و اظهار کرد: این علاقه‌مندی به حدی است که در حال حاضر در شهر تهران بسیاری از شرکت‌های ساختمانی پای امضای قرارداد با مالکان واحدهای مسکونی فرسوده رفته‌اند تا با استفاده از تسهیلات این بافت، به فعالیت‌های ساخت و ساز مسکن در تهران رونق جدی بدهند.

مدیرعامل شرکت ساختمانی هریسون با انتقاد از ورود مستقیم بانک‌ها به بخش ساخت مسکن گران‌قیمت و لوکس با استفاده از ثبت شرکت‌های کاغذی و بدون مجوز خاطرنشان کرد: بانک‌ها با این اقدام، اقتصاد ساخت و ساز کشور را در قبضه خود گرفته و تسهیلات کلان را به شرکت‌های زیرمجموعه‌شان می‌دهند.

خوانساری ادامه داد: اقدامی که سبب شده تا شرکت‌های ساختمانی دارای مجوز و رتبه‌بندی، بیکار بمانند و شرکت‌های بدون رتبه‌بندی وابسته به بانک‌ها، بسیاری از پروژه‌های سنگین ساختمانی را میان خود تقسیم کنند. وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها می‌توانند با اجرای قانون، جلوی اینگونه تخلفات غیر قانونی بانک‌ها را بگیرند. /

برچسب‌ها:

نظر شما