شناسهٔ خبر: 84353 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنیاد مسکن ایلام خبر داد

ساخت۳۵۰۰ واحد مسکونی در ایلام / سیل ۹۸ فرصتی برای نوسازی و بهسازی و ایمن سازی روستاها

بازسازی مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان ایلام گفت: شاخص برخورداری روستاهای استان در بخش مسکن بالای ۵۰ درصد است که نسبت به دیگر استان های کشور جزء استان های برتر هستیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، «حبیب‌الله محبی» مدیرکل بنیاد مسکن ایلام، اظهار کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بر حسب وظایفی که در قانون برایش مشخص است در چند بخش شهری در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر، روستایی و عمران ونوسازی روستا فعالیت می‌کند.

وی گفت: در بخش مسکن شهری سالانه از تسهیلات بانکی که سالانه دولت در اختیار ما قرار می‌دهد برای واحدهای فرسوده و یا کسانی که قصد احداث واحد مسکونی در این شهرها دارند با نظارت مستقیم بنیاد مسکن ، این کار انجام  می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان ایلام با بیان اینکه در بخش شهری وظیفه کارگزاری راه و شهرسازی در طرح اقدام ملی مسکن را به ما واگذار شده است که در حال ثبت نام متقاضیان هستیم،تصریح کرد: در بخش نوسازی روستاها و حوادث غیرمترقبه، نوسازی بخش مسکن مستقیم به بنیاد مسکن واگذار شده است.

محبی ادامه داد: در بخش تسهیلات طرح ویژه در دولت تدبیر و امید از سال ۱۳۹۲، تاکنون بالغ بر ۱ هزار و  ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات و بلاعوض پرداخت شده که حدود ۳۰۰ میلیارد تومان آن از محل حوادث و طرح وِیژه در اختیار متقاضیان قرار گرفته و بالغ بر ۷۰ هزار واحد مسکونی نوساز و تعمیر شده است.

وی تصریح کرد: در بخش اجرای طرح‌های هادی در این دوره ازسال ۱۳۹۲ تا ۹۸ بالغ بر ۳۲۳ روستا به صورت مشترک و متفرق در دست اقدام بوده که ۱۰۴ میلیارد تومان برای این مهم هزینه شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان ایلام گفت: از ۳۲۳ روستای ذکر شده ، ۲۳۱ روستا در طول سه سال گذشته در دستور کار قرار گرفته که در مجموع ۱۲۶ میلیارد تومان در روستاها هزینه فعالیت‌های مانند آسفالت و اصلاح معابر و احداث سیل‌بند و ایمن سازی محیط روستاها و مبلمان روستا شده و در این زمینه روستاهای شاخصی مانند روستاهای حوزه بخش سیوان مخصوصا روستای «زردآلوآباد» و «طولاب» وجود دارد.

محبی ادامه داد: در بخش مطالعاتی طرح‌های هادی که زیر مجموعه عمران روستایی است برای بالغ بر ۴۰۵  روستا  و در مجموع برای  روستاهای ۲۰ خانوار استان تهیه شده است.

وی تصریح کرد: طرح هادی شامل نقشه برداری و طراحی و تعیین کاربری‌های داخل بافت روستا با افق ۱۰ ساله است و در مجموع ۳۷۴ روستا از سال ۹۲ در دستور کار قرار گرفته و در پایان سال ۹۸ به اتمام رسیدند که در این زمینه ۳.۲ میلیارد تومان اعتبار صرفا تا پایان سال ۱۳۹۸ هزینه شد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان ایلام گفت: ظرف دو سال گذشته در مسکن روستایی ۲۸۳۰ واحد در بخش تسهیلات طرح ویژه  و از سال ۹۲ تاکنون ۴۷۰۰ واحد اعطا شده و شاخص برخورداری روستاهای استان در بخش مسکن بالای ۵۰ درصد است که نسبت به دیگر استان های کشور جزء استان های برتر هستیم.

محبی ادامه داد: برای اولین بار در سال ۹۸ از محل اعتبارات سیل ، اعتبار بی‌سابقه ای با تلاش پیگیریهای استاندار برای بازسازی اماکن مسکونی شهری و روستایی و بازسازی زیرساخت‌های خسارت دیده از  سیل به مبلغ  ۴۰ میلیارد برای بنیاد مسکن تصویب شد که در قالب ایمن‌سازی، دایگ‌های حفاظتی ، سیل‌بندها، پل های عابر، پل‌های ارتباطی تخصیص  صدردرصدی گرفته شد و به صورت کامل به بهره‌برداری برسانیم.

وی گفت: در بخش بازسازی واحدهای مسکونی ۲۱ هزار واحدشناسایی و بازرسی و  ۱۳۸۲۳ واحد مسکونی توسط کارشناسان و ارزیابان تایید شد که همه این واحدها به بانک های عامل معرفی شدند که ۱۳ واحد منجر به انعقاد قرارداد شد و بقیه مانده که تعمیراتی هستند و در حال جذب هستیم.

مدیرکل بنیاد مسکن استان تصریح کرد:  در مجموع کار تعمیر واحدهای تعمیراتی پیش از سال ۱۳۹۹ ، انجام شده و ۲۱۵۹ واحد مسکونی احداثی شهری و روستایی در دستور کار قرار گرفت یا فرسوده بودند یا بر اثر سیل تمام یا بخش هایی از ساختمان تخریب شده بود و تاکنون۲۰۱۴ واحد به  طور کامل بازسازی شده اند.
محبی با قدردانی از تلاش بانک ها و قرارگاه بازسازی سپاه امیرالمومنین(ع)، کمیته امداد و بهزیستی ، گفت:  به دلیل گرانی مصالح این کمک ها کمک های سازنده ای بود.
وی با قدردانی از بنیاد مستضعفان گفت: بالغ بر ۲۰ هزار تن سیمان به بازسازی استان اختصاص داد که از این ۲۰ هزار تن تاکنون حدود ۱۵۶۰۰ تن سیمان رایگان توسط ماشین آلات این بنیاد حمل و تحویل متقاضیان شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان ایلام با بیان اینکه هر چند سیل و بازندگی‌های شدید خسارت‌زا بود اما ثمری شیرین داشت و این بحران و تهدید توسط استاندار و مسئولان استان به فرصتی برای نوسازی و بهسازی و ایمن سازی واحدهای مسکونی و محیط روستایی شد، ادامه داد: در بخش تسهیلات قرض‌الحسنه در سه ماه ۱۷۲ میلیارد تومان قرض الحسنه مبلغ ۶۵ میلیارد تومان تسهیلات به تصویب رسید.

محبی گفت: از ۱۷۲  میلیارد تومان تسهیلات مصوب در سه مرحله ۱۶۶ میلیارد آن جذب شد و علت عدم جذب باقیمانده اعتبار پیشرفت فیزیکی واحدهای احداثی و عدم انعقاد قرارداد است که در حال جذب است.
وی با بیان اینکه در بخش بلاعوض تا پایان سال ۱۳۹۵تمام ۶۵ میلیارد تومان به طور کامل جذب شد، تصریح کرد: در طرح ویژه مسکن روستایی حدود ۱۴۶۰ واحد در دستور کار قرار داریم که با احتساب ۲۱۵۹ ، بالغ بر۳۵۰۰ واحد در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و روستاهای استان نوسازی کنیم که در نسبت به سنوات گذشته کار بی سابقه‌ای بود.

مدیرکل بنیاد مسکن استان تصریح کرد: بنیاد مسکن در کنار این فعالیت ها فعالیت دیگری با عنوان کمک به اقشار کم درآمد روستایی را در دستور کار دارد ، به این ترتیب کسانی که از بنیاد مسکن تسهیلات احداثی می‌گیرند و به علت تورم و گرانی مصالح نمی توانند واحدهای خود را تکمیل کنند بنیاد مسکن در قالب حساب ۱۰۰ امام برای مسکن اولی‌ها و کسانی که در روستاها سکنه دائم دارند و فاقد شغل ثابت هستند کمک‌هایی تا ۸ میلیون تومان بلاعوض با نظارت های خاص دریافت می‌کنند.

محبی گفت:  در سال ۱۳۹۸ ، بالغ بر ۴ میلیارد تومان در این زمینه کمک شد و تعدادی از متقاضیان را هنوز نتوانسته‌ایم پوشش بدهیم که در دستور کار قرار دارد و در اولین فرصت از این کمک‌ها بهره‌مند خواهند شد.

وی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۸ از محل اعتبارات طرح ویژه بازسازی مناطق سیل زده، تعمیرات مسکن روستایی و شهری وکمک به اقشار کم درآمد تفاهم نامه هایی که با کمیته اماداد  وبهزیستی و دو معلولین در روستاها،  ۱۵ هزار و ۶۷۱ واحد مسکونی را با اعتباری بالغ بر ۲۳۳ میلیارد تومان تسهیلات و ۶۸ میلیارد تومان بلاعوض انجام شد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان ایلام ادامه داد: در بخش زیرساخت‌ها و اجرای طرح‌های هادی روستایی در مجموع در سال ۱۳۹۸   و ابتدای امسال  ، ۲۲۳ روستا جامعه هدف بنیاد قرار گرفت و احداث جوی و جدول و تک جدول، فضای سبز، پارک محله ای ، کانال سنگی ، دیوار سنگی ، پل ، دال بتونی، شن ریزی  و اصلاح معابر، اجرای اساس و آسفالت، سنگ فرش معابر، جزء برندهای کار بنیاد مسکن در روستاها است و با توجه به ضرورت آسفالت برای روستاها از ابتدای امسال تاکنون ۱۱۰هزار مترمربع آسفالت انجام گرفته و ۸۰۰۰مترمربع نیز در دستور کار داریم.

محبی ادامه داد: در سال ۱۳۹۸ ، با همکاری و تلاش ثبت اسناد و املاک استان بالغ  ۹۰۰ جلد سند برای روستاییان و بالغ بر  ۳۰۰ جلد سند در شهر ملکشاهی اعطا شد و پروانه های دامی، تولیدی و خدماتی در سال ۱۳۹۸ در کنار بازسازی انجام شد.

وی تصریح کرد: در بازسازی مناطق سیل زده سه  روستای «مولاب» در آبدانان، «چم شیر» با ۳۰۰ خانوار در سیروان جابجا شد که ۲۰۰ واحد آن در حال ساخت است و در بخش ماژین دره‌شهر روستای «دمرود» به طور کامل جابجا شد. 

محبی گفت: در مجموع در بخش زیرساخت‌های روستایی در سال ۱۳۹۸ ، ۷۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شد که در مقایسه با ۴۰ سال گذشته برابری می‌کند.
وی تاکید کرد: در بخش ماژین که کانون سیل بود ۸ روستا  شامل شوره، شهید باهنر، دمرود، میدان خلف ، ورکمره، هوادول، دوآب و وحدت آباد ماژین را طور ویژه در بخش زیرساخت ها به دستور مستقیم استاندار در دستور کار قرار دادیم که ۸ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و در این روستاها ایمن سازی محیط روستا و هم  گارد حفاظتی برای جلوگیری از بالا آمدن آب سیمره انجام شد و به طور کامل در یکی دو ماه آینده به بهره‌ برداری می‌رسند.