شناسهٔ خبر: 84459 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در بازید سعیدی از بزرگترین بندر اقیانوسی کشور مطرح شد؛

لزوم هم افزایی دستگاه های اجرایی جهت احیای سفرهای دریایی از دروازه ملل/ اشتغال نیروی های بومی در پروژه های عمرانی بندر شهید بهشتی/همت والای بندر چابهار در توسعه زیرساخت ها

بازدید نماینده مردم چابهار،دشتیاری،کنارک،نیکشهر و قصر قند در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر احیای سفرهای دریایی از بندر چابهار گفت: انتظار می رود دستگاه های اجرایی سیستان و بلوچستان جهت بهره مندی از ظرفیت بی نظیر ترمینال مسافری دریایی این بندر همکاری لازم را داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، معین الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار،دشتیاری، کنارک، نیکشهر و قصرقند در بازدید از زیرساخت های ترمینال مسافری بین المللی دریایی بندر چابهار بیان کرد: با توجه به این که مدرن ترین ترمینال مسافری دریایی کشور با برخورداری از به روز ترین تجهیزات در بندر چابهار ایجاد شده است، می طلبد که تمامی ارگان های سیستان و بلوچستان در راستای بهره مندی از این ظرفیت و احیای سفرهای دریایی به مقصد عمان اقدام هایی را در دستور کار قرار دهند.  

وی در بازدید از پروژه برج کنترل ترافیک دریایی بندر چابهار نیز گفت: این پروژه استراتژیک با پیشرفت فیزیکی بسیار خوبی در دست اجراست که همت والای مسئولان بندر چابهار در توسعه زیرساخت های این بندر جای تقدیر دارد.

سعیدی اضافه کرد: با توجه به پیشرفت مثبت عملیات ساخت برج کنترل ترافیک دریایی بندر چابهار و عزم جدی مسئولان بنادر و دریانوردی در اجرای این پروژه، انتظار می رود که این طرح مهم همچنان فراتر از برنامه زمان بندی پیش برود و هر چه سریعتر به مرحله اجرا برسد، چراکه قرار است به نماد گردشگری چابهار تبدیل شود و از سویی افزایش ضریب ایمنی عملیات های دریایی را در پی خواهد داشت.

وی در ادامه از فرآیند احداث سیلوی غلات ۱۰۰ هزار تنی و پروژه های مهم عمرانی بندر شهید بهشتی چابهار بازدید و اذعان کرد: انتظار می رود که در راستای توسعه اشتغال در سیستان و بلوچستان، در احداث پروژه های عمرانی این بندر از ظرفیت نیروهای بومی بهره گیری شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در بازدید از دایک حفاظت ساحلی جنوب شرقی بندر شهید بهشتی هم گفت: بدون تردید این پروژه بزرگ و استراتژیک کمک می کند که شهر چابهار در برابر طوفان های حاره ای ایمن شود، همچنین تکمیل این طرح باعث می شود که خط آهن ورودی بندر از مسیر ایمنی عبور کند.

ترمینالی بی نظیر در دل بندر چابهار

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز در این بازدید با اشاره به ترمینال مسافری بین المللی دریایی بندر چابهار بیان کرد: این پروژه مدرن با تجهیزات پیشرفته به منظور سفرهای بین المللی دریایی در این بندر راه اندازی شد که در ابتدای فعالیت آن، کشتی های مسافری بین چابهار و مسقط تردد می کردند اما متوقف شد، این در حالی است که وجود ترمینال مسافری دریایی با این مشخصات در سطح کشور کم نظیر است.

وی با اشاره به عملیات احداث مجهزترین برج کنترل ترافیک دریایی بندر چابهار اذعان کرد: ساخت این پروژه نیز با هدف ارتقای سطح ایمنی دریانوردی در آبراه های تحت حاکمیت این بندر آغاز شده و فراتر از برنامه زمان بندی در دست انجام است.

این مقام مسئول ادامه داد: برج کنترل ترافیک دریایی بندر چابهار به دلیل پتانسیل مکانی و قرار گیری روی زمین مرتفع، قرار است به بلندترین ساختمان‌ برج کنترل دریایی در کل بنادر کشور تبدیل شود و به دلیل موقعیت استراتژیک این بندر و پیچیدگی های عملیاتی می تواند به عنوان نماد بنادر و دریانوردی کشور و نماد گردشگری شهر بندری چابهار جایگاه ویژه‌ای را ازآن خود کند.

این مقام مسئول با اشاره به عملیات بویه گذاری در بندر چابهار گفت: جانمایی بویه ها در این بندر با بهره گیری از تولیدات داخلی و با تکیه بر توان عملیاتی نیرو‌ها و شناور‌های ملکی بندر در راستای تامین ایمنی آبراه‌ها و ورود و خروج ایمن کشتی‌های با آبخور بالا صورت پذیرفته است.

وی با اشاره به ایجاد فرصت اشتغال برای نیروهای بومی در پروژه های عمرانی بندر چابهار اضافه کرد: پروژه سیلوی غلات ۱۰۰ هزار تنی بندر شهید بهشتی چابهار با هدف افزایش ظرفیت پهلودهی کشتی های حامل کالاهای اساسی و ظرفیت نگهداری و انبارش این کالاها با بهره مندی از توان ۱۰۰ درصدی نیروهای داخلی و بومی منطقه در دست ساخت است.

بر اساس این گزارش، بازدید از فرآیند بویه گذاری حوضچه ها و کانال های دسترسی بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار و انجام عملیات لایروبی و اجرای فاز ۲ طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار از دیگر برنامه های حضور معین الدین سعیدی در بزرگترین بندر اقیانوسی کشور بود.