شناسهٔ خبر: 8449 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

گزارش خبرگزاری‌های فرانسه و رويترز ؛

هشدار وزير راه وشهرسازی به فرانسوی‌ها برای از دست دادن ظرفيت سرمايه‌گذاری ۸۰ ميليارد دلاری

عباس آخوندی وزير راه و شهرسازي روز گذشته در سخنراني خود در آكادمی ديپلماتيك بين المللی فرانسه با اعلام ظرفيت سرمايه‌گذاری ۸۰ ميليارد دلاری در حوزه حمل ونقل ايران به فرانسوی‌ها هشدار داد چنانچه موضع خود را در قبال ايران تغيير ندهد با خطر از دست دادن اين فرصت روبرو خواهند بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خبرگزاري رويترز در گزارشي به نقل از وزير راه و شهرسازي كشورمان نوشت: هيچ استراتژي در مورد ايران در فرانسه وجود ندارد و اين مايه تاسف است و دير يا زود مسئله هسته اي حل خواهد شد و فرانسه اكنون بايد درباره موضع خود تصميم گيري كند.

عباس آخوندي در سخنراني خود در آكادمي ديپلماتيك بين المللي فرانسه اظهار داشت: به محض اينكه تحريم ها كاهش يابد، ايران صنعت هواپيمايي كشوري را در اولويت قرار خواهد داد زيرا ناوگان فرسوده با خطر خارج شده از رده در ۱۰ سال آينده مواجه است.

وي تاكيد كرد: ما به فكر احياي ناوگان هوايي خود هستيم. ۳۰۰ تا ۴۰۰ فروند هواپيماي جديد با ارزش حدود ۲۰ ميليارد دلار نياز داريم.

وزير راه و شهرسازي در جمع گروهي از ديپلمات‌ها، انديشمندان، محققين و خبرنگاران در پاريس اظهار داشت: برخلاف برخي ديدگاه هاي متعصبانه در غرب ، تهران قصد ندارد تدابير مقابله جويانه را به هنگام نهايي شدن قراردادها اتخاذ كند.

رويترز نوشت: آخوندي كه براي شركت در نمايشگاه هوايي پاريس به فرانسه سفر كرده است با مديران شركت هاي فرانسوي از جمله تالس و ايرباس نيز ديدار و گفتگو داشته است.

بنابر اعلام اين خبرگزاري، سفير ايران در فرانسه هفته گذشته به خبرنگاران اعلام كرد تهران با شركت هاي آمريكايي از جمله بوئينگ كه رقيب اصلي ايرباس است وارد گفتگو شده است.

همچنين به گزارش پايگاه اطلاع رساني فرانسه زبان 'زون بورس' وزير راه و شهرسازي در سخنراني خود در آكادمي ديپلماتيك بين المللي فرانسه بيان داشت: يك رقابت بين المللي جريان خواهد داشت اما هرگز به خودمان اجازه نخواهيم داد كه بار ديگر به لحاظ اقتصادي تحت سلطه غرب قرار بگيريم.

وزير راه و شهرسازي يادآور شد: ظرفيت‌هاي سرمايه گذاري در حوزه ريلي شامل ۲۵ ميليارد دلار و در بخش جاده‌اي از جمله ساخت آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها ۳۰ ميليارد دلار است.

بنابر اين گزارش خبرگزاري فرانسه از پاريس گزارش داد كه وزير راه و شهرسازي ابراز اميدواري كرد فرانسه در برابر فرصت هاي عظيم اقتصادي كه در صورت توافق درباره برنامه هسته اي ايران ، به وجود مي آيد، سرانجام از خود واقعگرايي نشان دهد.

اين خبرگزاري به نقل از آخوندي يادآور شد: ايران اهميت زيادي براي فرانسه قايل است. اما چگونه فرانسه ايران را مي بيند،‌جايگاه ايران در سياست خارجي فرانسه چيست ،‌روابط اقتصادي و تجاري ؟ من فكر مي كنم اجماعي وجود ندارد و فرانسه در قبال ايران راهبردي ندارد.

آخوندي با اشاره به بازارهاي بالقوه فراوان در ايران گفت:« من مطمئن هستم مقامات اقتصادي واقعگراتر از سياستمداران هستند و آنها موفق خواهند شد منطق خود را حاكم كنند.»

خبرگزاري فرانسه گزارش داد: اين وزير ايراني كه به ويژه به نمايشگاه هوافضاي بورژه رفته است، گفتگوهايي با مديران شركت هاي فرانسوي از جمله گروه الكترونيكي و دفاعي تال داشته است. در صورت توافق، لغو تحريم ها به شركت هاي خارجي امكان خواهد داد فعاليت هاي خود را در كشوري كه در آن فرصت هاي تجاري زيادي وجود دارد؛ ازسرگيرند.

وزير راه و شهرسازي در پاريس ضمن سخنراني در آكادمي ديپلماتيك بين المللي با موضوع اقتصاد ايران در چشم‌انداز لغو تحريم‌هاي بين‌المللي با رئيس اجرايي گروه ايرباس و وزير مسكن فرانسه و دبير دولت فرانسه در امور حمل ونقل ديدار و مذاكره كرد.

هدف ايران از شركت در اين نمايشگاه مذاكره و گفت وگو با عرضه‌كنندگان درجه يك ناوگان هوايي در جهان به منظور تشويق فروش هواپيما به ايران و همچنين دعوت به سرمايه‌گذاري در توسعه فرودگاه‌ها به ويژه در بخش تجهيزات ناوبري است.

پنجاه و يكمين نمايشگاه بين‌المللي صنايع هوانوردي بورژه (حومه پاريس از ۱۵ تا ۲۱ ژوئن ۲۰۱۵ برگزار مي‌شود.

وزير راه و شهرسازي در سفر سه روزه به فرانسه علاوه بر مذاكره با وزير مسكن و دبير دولت دولت فرانسه در امور حمل ونقل با رئيس شركت اير فرانس.ك ال ام، رئيس فرودگاه پاريس ومديران ارشد شركت‌هاي حاضر در نمايشگاه ديدار و مذاكره خواهد داشت./

نظر شما