شناسهٔ خبر: 84509 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

توسط دولت تدبیر و امید و همزمان با هفته دولت صورت گرفت؛

آغاز عملیات اجرایی اسکله مسافری، ساختمان گارد و موج شکن های توسعه بندر کنگان/ تخلیه و بارگیری۵۰ میلیون تن تخلیه و بارگیری در بنادر تجاری کشور

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در پنج ماهه امسال ۵۰ میلیون تن تخلیه و بارگیری در بنادر تجاری کشور انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد در جریان سفر به بوشهر در بندر کنگان با گرامیداشت هفته دولت اظهار داشت: ظرفیت بنادر تجاری کشور بالغ بر ۲۴۶ میلیون تن در سال است که سال گذشته حدود ۱۵۰ میلیون تن میزان تخلیه و بارگیری در سطح این بنادر بود.

وی بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی و اهداف پیش بینی شده در قالب برنامه ششم توسعه تا پایان برنامه ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر تجاری کشور به ۲۸۵ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.

راستاد ادامه داد: مهم‌ترین پروژه توسعه‌ای سازمان بنادر شامل افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری کانتینر در بندر شهید رجایی به میزان هشت میلیون تی.ایی.یو  است که در قالب فاز سه پایانه کانتینری بندر شهید رجایی در حال احداث است.

وی افزود: انتظار داریم در این پروژه که شامل یکهزار و ۴۰۰ متر اسکله و ۲۰۰ هکتار محوطه پسکرانه‌ای است تا پایان سال جاری با ۹۰۰ متر اسکله با ظرفیت پهلوگیری کشتی‌های تا ۱۸هزار و ۴۰۰ تی.ای.یو در بندر شهید رجایی را به بهره‌برداری برسانیم. 

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی گفت: در بندر کنگان با مشکل نبود تناسب بین مساحت و ظرفیت حوضچه بندر با تعداد شناور موجود در بندر کنگان بودیم که به همین‌لحاظ توسعه حوصچه بندر کنگان به حدود ۳۶ هکتار در قالب یک پروژه توسعه‌ای در دستور کار قرار گرفته است.

راستاد ادامه داد: برآورد این پروژه بالغ بر ۱۷۰ میلیارد تومان است که عملیات اجرایی آن امروز آغاز می‌شود؛ با اجرا این پروژه شرایط خوب و مناسبی برای بهبود کیفیت ورودی و خروجی ناوگان تجاری و افزایش ظرفیت بندرکنگان ایجاد خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی  بیان کرد:  در راستای توسعه گردشگری دریایی اسکله مختص فعالیت مسافرتی و گردشگری  عملیات اجرایی آن با حدود پنج میلیارد ریال اعتبار در کنگان عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

وی افزود: ۲ پست اسکله نیز در بندرهای محمدعامری و بوالخیر شهرستان تنگستان در حال احداث داریم که اجرا آنها بهبود شرایط برای صادرات و واردات ناوگان منطقه‌ای فراهم خواهد کرد؛ مهم‌ترین پروژه لایروبی کانال بندر تا عمق ۱۰.۸ متر بوشهر است که با بهره‌برداری از آن ظرفیت پذیرش کشتی‌های ۳۰ هزار  در این بندر فراهم می‌شود.

آغاز عملیات اجرایی احداث موج شکن های توسعه بندر کنگان

در این میان سیاوش ارجمندزاده؛ مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر گفت: عملیات اجرایی احداث موج شکن های توسعه بندر کنگان با اعتبار ۱۷۰۰ میلیارد ریال آغاز شد؛ در این پروژه موج شکن جدید شرقی به طول یکهزار و ۳۲۵ متر، موج شکن جدید غربی به طول ۴۴۰ متر و برچیدن ۲۰۰ متراز طول موج شکن شرقی فعلی بندر اجرایی خواهد شد.

 وی بیان کرد: تهیه و نصب بولارد و اجرا روسازی آسفالتی روی موج‌شکن‌های شرقی و غربی، تهیه و نصب چراغهای روشنایی روی موج شکن از دیگر مشخصات این پروژه است.

ارجمندزاده با اشاره به توسعه حوضچه بندر کنگان به مساحت ۳۶ هکتار عنوان کرد: فاز اول پروژه با اعتبار یکهزار و ۲۵۰ میلیارد ریال و به مدت ۳۰ ماه اجرایی خواهد شد؛ با اتمام این پروژه ظرف مدت ۳۰ ماه بندر کنگان با تغییر و تحول اساسی از یک بندر سنتی به یک بندر مدرن با قابلیت پهلوگیری کشتی های فلزی تبدیل خواهد بود.

ارجمندزاده عنوان کرد: اسکله شناور کوچک کنگان به طول ۴۴۰ متر با ۴۹ میلیارد ریال اعتبار احداث و راهاندازی خواهد شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر یادآور شد: ساختمان اداری و آسایشگاه گارد بندر کنگان نیز با سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار و مساحت ۲۸۵ مترمربع ظرف مدت ۱۲ ماه احداث خواهد شد.