شناسهٔ خبر: 84653 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

با هدف کاهش تلفات جاده‌ای

عملیات اجرایی باند دوم محور مبارکه–بروجن با سرعت در حال انجام است

مبارکه مجلسی بروجن ،اصفهان معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: احداث باند دوم محور مبارکه–بروجن با نگاهی ویژه و با سرعت مطلوب در دست اقدام است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(اصفهان)، بهزاد شاهسوندی، معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه محور مبارکه-مجلسی-بروجن به طول تقریبی ۵۰ کیلومتر، یکی از اصلی‌‌‌ترین‌‌ راه‌های مواصلاتی و شریانی استان اصفهان با استان‌‌‌های جنوبی کشور است، گفت: ۴۱ کیلومتر از این محور در حوزه راه‌های استان اصفهان واقع شده و این اداره‌‌کل با نگاهی ویژه و به‌منظور ارتقاء سطح کیفی، حذف نقاط حادثه‌خیز و تصادفات رخ‌به‌‌رخ، چهار خطه کردن مسیر را در دستور کار قرارداده است.  

وی صدمات و خسارت‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای را امری مهم و قابل‌ملاحظه دانست و گفت: سلامت عمومی جامعه، چالشی است كه تلاش‌ها و اقدامات هماهنگ و يكپارچه‌ای را جهت پيشگيری‌‌های مؤثر و مستمر، مي‌طلبد. مردم به‌طور روزانه با سيستم‌های مختلف و متعددی مواجه می‌‌‌شوند كه از این بین، سيستم‌هاي عبور و مرور، پيچيده‌ترين و خطرناك‌ترين آن است.  

معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به تصادفات ۴۸ ساعت گذشته در این محور اذعان داشت: با بررسی‌های انجام شده، مهم‌ترین عامل تصادفات اخیر، خواب‌‌آلودگی رانندگان، عدم رعایت سرعت مطمئنه، انحراف به چپ و دیگر مسائل مرتبط با ایمنی بیان شده است.  

وی با بیان اینکه محور مبارکه–بروجن دارای بارترافیکی سنگین و تردد بالای وسایل نقلیه است،  اذعان داشت:  عملیات احداث باند دوم این محور از سال ۱۳۸۶ آغاز شد و در سنوات گذشته، حدود ۱۵ کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۷۹ میلیارد ریال به‌‌‌صورت چهار خطه احداث و مورد بهره برداری قرارگرفته است.   

شاهسوندی عدم تامین منابع مالی و همچنین وجود معارضان در مسیر شامل اراضی کشاورزی، اراضی منابع طبیعی، فیبر نوری، لوله گاز و تیر چراغ برق و ... را عامل اصلی متوقف شدن این پروژه در دوره‌ زمانی مشخصی دانست و گفت: با پیگیری‌های انجام‌شده، این اداره‌‌کل در سال ۱۳۹۷ عملیات اجرایی پنج کیلومتر دیگر از مسیر را با قراردادی به مبلغ ۲۷ میلیارد ریال آغاز کرد که متاسفانه مجددا معارضان محور مانع از ادامه کار و فعالیت پروژه شدند.  

وی افزود جهت تکمیل این پروژه از هیچ کوششی دریغ نشده و پس از پیگیری بسیار برای باقی‌مانده مسیر به‌‌طول ۲۱ کیلومتر و همچنین تکمیل پنج کیلومتر ابتدای مسیر که به‌‌صورت پراکنده کار شده بود، آزادسازی، مطالعات تکمیلی و مناقصه انجام پذیرفته است. و در حال حاضر عملیات اجرایی تا حد اجرای قشر اساس، تکمیل ابنیه فنی به مبلغ ۴۰۰ میلیارد ریال توسط پیمانکار منتخب آغاز شده است.  

معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه عملیات اجرایی این پروژه از سرعت مطلوبی برخوردار است عنوان کرد: برای روسازی مسیر، شامل، اجرای بتن غلطکی و آسفالت، مطالعات لازم صورت گرفته که با برآورد تقریبی حدود ۴۵۰ میلیارد ریال در شرف فرآیند برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار است و امیدواریم با توجه به برنامه زمان‌بندی پروژه نسبت به اجرا و تکمیل آن اقدام شود.