شناسهٔ خبر: 8480 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي؛

مسكن در هفته‌ گذشته/ از توضیحات روحانی درباره تسهیلات جدید مسکن تا دستاوردهای سفر آخوندي به فرانسه

انبوه سازی- بلندمرتبه سازی نشست خبری رئیس جمهوری و توضیحات وی درباره مسکن مهر و تسهیلات جدید مسکن، افتتاح واحدهای مسکن مهر در دو استان با حضور قائم مقام وزیر راه و شهرسازی و حضور آخوندی در وزارت مسكن فرانسه به دعوت وزیر اين كشور برخی از مهمترین اتفاقات حوزه مسکن در این هفته بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اخبار حوزه مسکن در نخستین روز هفته‌ای که گذشت (۲۳ خردادماه) تحت الشعاع نشست خبری رئیس جمهور به مناسبت دومین سالگرد پیروزی وی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری قرار گرفت.

در این نشست روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه‌های دولت برای مسکن جوانان چه زمانی عملیاتی می‌شود گفت: برای کل مسئله مسکن خانه اولی‌‌ها برنامه‌هایی در دست اقدام داریم. در بخش مسکن اقداماتی در گذشته شد که مشکلاتش برای این دولت باقی ماند.

رئیس جمهور افزود: صدها هزار خانه به عنوان مسکن مهر باقی مانده که باید تکمیل شود. این واحدها بعضا در مناطقی ساخته شد که اصلا مناسب نبود و اسم آن را مسکن مهر گذاشتند. یعنی برخی از آنها آنچنان قابل سکونت نبود و نمی‌توانستند مردم در آنجا آرامشی پیدا کنند.

روحانی با بیان اینکه بار بزرگی در حوزه ساخت و تحویل واحدهای مسکن مهر به دوش دولت افتاده گفت: ما در این دولت حدود ۴۲۵ هزار واحد مسکن مهر را با وجود مشکلات تکمیل کردیم. مشکلات بسیار بزرگی داشتیم و البته ناچار به رفع این مشکلات هستیم و آن را ادامه می‌دهیم.

رئیس جمهور افزود: اخیرا طرحی برای مسکن در حوزه افزایش تسهیلات مسکن در نظر گرفته شد که البته این چند ماهی و شاید یکسالی برای پرداخت این تسهیلات زمان نیاز است اما حتما تاثیرات مثبتی در زمینه مسکن دارد.

توضیحات آخوندی درباره وضعیت مسکن مهر و پرداخت تسهیلات ۸۰ میلیونی

وزیر راه و شهرسازی نیز در این هفته بر عدم توقف پروژه مسکن مهر و تلاش برای رفع مشکلات تاسیسات زیربنایی این پروژه‌ها خبر داد و گفت: علی‌رغم همه مشکلات پروژه مسکن مهر به هیچ وجه متوقف نشد و توانستیم این پروژه را بدون توسل به منابع بانک مرکزی به پیش ببریم. مشکلات تامین تاسیسات زیربنایی مسکن مهر نیز تقریبا رفع شد و مشکلات چند پروژه بزرگ در بخش مسکن مهر نیز به زودی رفع می‌شود. همچنین مشکلات تاسیسات روبنایی مدرسه، بیمارستان، مسجد و سایر تاسیسات در بسیاری از پروژه‌ها رفع شده است.

وی همچنین به ضرورت تامین مسکن روستاییان پرداخت و گفت: با مصوبه دولت ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی و نوسازی ۳۰۰ هزار واحد مسکونی از سوی دولت تامین مالی شود که اقدام بسیار بزرگی در حوزه مسکن است.

صندوق پس‌انداز یکم(تسهیلات ۸۰ میلیونی) نیز موضوع دیگری بود که آخوندی در این گفتگو به آن پرداخت و توضیح داد: علی‌رغم همه تنگناها به هیچ وجه اجازه ندادیم و نخواهیم داد چرخه فعالیت‌های اقتصادی حمل و نقل در حوزه زیرساخت‌ها، ناوگان و بخش مسکن متوقف شود. خوشبختانه با راه‌اندازی صندوق پس‌انداز یکم(تسهیلات ۸۰ میلیونی) تحرک بسیار خوبی در حوزه صندوق پس انداز مسکن ایجاد می‌شود و می‌توانیم یک برنامه خروج مسکن از رکود نیز در آینده داشته باشیم.

بازدید مهرآبادی از پروژه‌های مسکن مهر استان‌های گیلان و خراسان شمالی

احمد اصغری مهرآبادی در این هفته در جریان سفر هیئت دولت به خراسان شمالی در مراسم افتتاح پروژه‌های مسکن مهر این استان نیز حضور یافت و مجموع برنامه استان در پروژه‌های مسکن مهر را ۲۱ هزار واحد اعلام کرد که از این تعداد بیش از ۱۶ هزار و ۵۶۵ واحد افتتاح شده است.

وی در این مراسم درباره زمان افتتاح پروژه‌ها نیز گفت: مابقی واحدها نیز حداکثر تا خرداد ماه سال ۹۵ به پایان می‌رسد و پرونده مسکن مهر در استان بسته خواهد شد.

مهرآبادی با اشاره به افتتاح چهار هزار و ۸۹۰ واحد در استان یادآور شد: از این تعداد سه هزار و ۶۹۰ واحد در بجنورد، ۵۶۰ واحد در شیروان و ۶۴۰ واحد در اسفراین است. ضمن این‌که قیمت تمام شده هر واحد به طور میانگین ۴۵ میلیون تومان و اعتبار هزینه شده برای این واحدها بیش از ۲۲ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان برآورد شده است.

در روز ابتدای این هفته نیز مهرآبادی قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر در سفری یک روزه از پروژه مسکن مهر شهر رشت بازدید کرد.

امضای تفاهمنامه در حوزه بهسازی و نوسازی بافت فرسوده

امضای تفاهمنامه احیا و بازسازی بافت‌های فرسوده که صبح روز یکشنبه ۲۴ خرداد بین شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و «کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی انبوه سازان مسکن و ساختمان» یکی دیگر از اتفاقات هفته اخیر در حوزه مسکن بود.

 محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران معاون وزیر راه و شهرسازی از پرداخت ۱۰ درصد یارانه سود تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده را توسط دولت خبر داد.

وی همچنین با بیان این‌که بحث پرداخت ۱۲ درصد یارانه سود تسهیلات در صورت رعایت مبحث ۱۹ یعنی بهینه‌سازی در ساخت‌و‌سازها مطرح شده است گفت: در نظر داریم تا پایان برنامه سالانه ۳۰۰ هزار واحد بافت فرسوده را نوسازی کنیم.

افتتاح ۱۶۰۰ حساب در صندوق پس‌انداز مسکن یکم

علاوه بر این اتفاقات حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی از افتتاح یک هزار و ۶۰۰ حساب با میانگین سپرده گذاری ۱۷ میلیون تومان در سه روز کاری نخست بعد از نخست آغاز فعالیت صندوق پس انداز مسکن خبر داد. 

دستاوردهای سفر آخوندی به فرانسه در حوزه مسکن

وزیر راه و شهرسازی ایران به دعوت وزیر مسکن و برابری زمین و امور شهرستان‌های فرانسه در وزارت مسکن این کشور حضور یافت و در حوزه‌های مسکن، ساختمان‌سازی و شهرسازی با همتای خود گفتگو و تبادل نظر کرد.

آخوندی در این سفر با شرکت‌های ساختمانی بین‌المللی برای انتقال تجربیات آنها به ایران ملاقات‌هایی داشت و در همین راستا، وزیر راه و شهرسازی چهارشنبه ۲۷ خرداد به دعوت سیلویا پینل وزیر مسکن و برابری زمین و امور شهرستان‌های فرانسه در محل این وزارتخانه حضور یافت و با همتای خود در خصوص موضوعات مختلف بخش مسکن و شهرسازی به گفتگو و تبادل نظر پرداخت.

همچنین طی مذاکرات صورت گرفته در این نشست، وزیر مسکن و برابری زمین و امور شهرستان‌های فرانسه آمادگی کشورش را برای انتقال تجربیات شهرسازی به ایران اعلام کرد و مقرر شد در این زمینه سه گروه عملیاتی به ایران سفر کنند تا تجربیات دو کشور در حوزه ساختمان، مسکن و شهرسازی بین کارشناسان دو کشور تبادل نظر شود.

آخرین وضعیت خدمات زیربنایی مسکن مهر پردیس

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید پردیس از افتتاح ۱۱ هزار واحد مسکن مهر این شهر جدید در نیمه نخست شهریورماه سال جاری و تعیین تکلیف وضعیت تامین آب، برق، گاز و فاضلاب پروژه‌ها خبر داد.

 

مهمترین سخنان رییس جمهور در حوزه‌های مختلف مسکن

مسکن خانه‌اولی‌ها

*برای کل مسئله مسکن خانه اولی‌‌ها برنامه‌هایی در دست اقدام داریم.

* در بخش مسکن اقداماتی در گذشته شد که مشکلاتش  برای این دولت باقی ماند.

چند ماهی و شاید یکسالی برای پرداخت تسهیلات جدید مسکن زمان نیاز است اما حتما  تاثیرات مثبتی در زمینه مسکن دارد.

مسکن مهر

*در دولت قبل واحدهای مسکن مهر بعضا در مناطقی ساخته شد که اصلا مناسب نبود و اسم آن را مسکن مهر گذاشتند.

*ما در این دولت حدود ۴۲۵ هزار واحد مسکن مهر را با وجود مشکلات تکمیل کردیم. مشکلات بسیار بزرگی داشتیم و البته ناچار به رفع این مشکلات هستیم و آن را ادامه می‌دهیم.

 

 

مهمترین سخنان وزیر راه و شهرسازی در حوزه مسکن

عملكرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسكن مهر

* علی‌رغم همه مشکلات پروژه مسکن مهر به هیچ وجه متوقف نشد.

* توانستیم پروژه مسكن مهر را بدون توسل به منابع بانک مرکزی به پیش ببریم.

* مشکلات تامین تاسیسات زیربنایی مسکن مهر نیز تقریبا رفع شد.

* مشکلات چند پروژه بزرگ در بخش مسکن مهر نیز به زودی رفع می شود.

* مشکلات تاسیسات روبنایی مدرسه، بیمارستان، مسجد و سایر تاسیسات در بسیاری از پروژه‌ها رفع شده است.

عملكرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسكن

* خوشبختانه با راه‌اندازی صندوق پس‌انداز یکم (تسهیلات ۸۰ میلیونی) تحرک بسیار خوبی در حوزه صندوق پس انداز مسکن ایجاد می شود.

* می‌توانیم یک برنامه خروج مسکن از رکود نیز در آینده داشته باشیم.

* با مصوبه دولت ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی  و نوسازی ۳۰۰ هزار واحد مسکونی از سوی دولت تامین مالی شود که اقدام بسیار بزرگی در حوزه مسکن است.

شرایط سخت اقتصادی
در ابتدای دولت یازدهم

* طرح نیمه تمام پروژه مسکن مهر نیز از دیگر مشکلات پیش روی وزارت راه و شهرسازی بود.

نظر شما