شناسهٔ خبر: 84860 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس سازمان نقشه برداری

سازمان نقشه‌برداری برای همکاری با مرکز تحقیقات در زمینه های فرونشست، حرکت پوسته زمین و سیل آمادگی کامل دارد

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی رییس سازمان نقشه‌برداری از آمادگی کامل برای همکاری آن سازمان با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در زمینه‌های فرونشست زمین، حرکت پوسته زمین و سیل، خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی رئیس سازمان نقشه‌برداری كشور در بخش دیگری از جلسه امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری با اشاره به این که بزرگترین بانک اطلاعات مکانی کشور در سازمان نقشه‌برداری موجود است، گفت: اطلاعات زیرساختی بسیار مهمی در این سازمان موجود است به نحوی که تمامی اطلاعات مربوط به هر مکان و نقطه‌ای در کشور را می‌توان در مجموعه بانک‌ اطلاعاتی موجود در این سازمان یافت.

جعفرزاده افزود: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با گستره‌ای که دارد می‌تواند علاوه بر حوزه مدیریت بحران در بسیاری از حوزه‌های تخصصی در کشور ورود نماید و ما در سازمان نقشه‌برداری آمادگی تهیه اطلس‌ در موضوعات مختلف برای مجموعه مرکز تحقیقات را به صورت توصیفی داریم.

رئیس سازمان نقشه‌برداري كشور ادامه داد: مدیریت بحران موضوع تفاهم‌نامه امروز است بسیار اهمیت دارد که بدانیم قبل، حین و بعد از بحران چه کارهایی را باید انجام دهیم. ما ۱۳۵ ایستگاه دائمی را برای قبل از بحران داریم که می‌تواند آلارم‌هایی که ما نیاز داریم را اعلام نماید. بر همین اساس، آمادگی داریم تا حرکت نرخ گسل‌ها را به صورت ریز در اختیار مرکز تحقیقات قرار دهیم. همچنین در خصوص فرونشست‌هایی که در جاهای مختلف امکان اتفاق افتادن آن است اطلاعات بسیار خوبی در مجموعه سازمان موجود است.

وی با اشاره به در اختیار قرار دادن گزارش‌های تهیه شده در خصوص پایش نرخ فرونشست از سوی سازمان نقشه‌برداری، مطالعه دقیق این گزارش‌ها و پیگیری آن از سوی مرکز تحقیقات را خواستار شد.

جعفرزاده، ضمن دعوت از رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و کارشناسان این مرکز جهت بازدید از سازمان نقشه‌برداری کشور افزود: برای اجرای دقیق و عملیاتی شدن این تفاهم‌نامه ضرورت دارد تا با تعیین بازه‌های زمانی مشخص و شفاف، پیشرفت هر یک از مفاد و بندهای این تفاهم‌نامه به صورت مستمر پیگیری شود. من با معرفی نماینده تام‌الاختیار آمادگی دارم تا در محورهای مختلف همچون فرونشست، حرکت پوسته زمین، سیل و باد همکاری‌های بسیار خوبی را ایجاد نماییم.

خاطرنشان می‌شود تدقیق موقعیت گسل‌ها و تعیین حریم آن‌ها با رعایت ضوابط شورای عالی معماری و شهرسازی با اولویت کلان‌شهرها به‌همراه دستورالعمل فنی نحوه ساخت‌‌وساز در حریم گسل‌ها، همکاری در راه‌اندازی سامانه‌های پاسخ‌سریع زلزله ازطریق توسعه شبکه ملی شتابنگاری کشور در کلان‌شهرها، تعیین مناطق (زون‌های) با خطر فروریزش و فرونشست، با درنظر گرفتن اثرات قنوات، گودبرداری، حفاری‌های زیرسطحی و مواردی ازاین‌قبیل در حوزه‌های شهری و در مسیر سامانه‌های حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی و در فرودگاه‌ها و بنادر و تعیین تمهیدات مهندسی در خصوص مقابله با فروریزش‌های شهری و فرونشست زمین با هدف تدوین ضوابط و آیین‌نامه‌های مرتبط، همکاری در ارزیابی قرارگیری شریان‌های حیاتی و مجموعه‌های مرتبط با سازمان‌های دولتی و شرکت‌ها در حریم گسل‌ها و مناطق (زون‌های) با خطر بالای زلزله، فرونشست و فروریزش زمین و تعیین اقدامات و تمهیدات مقابله‌ای جهت شروع اقدامات اجرایی و انجام بازدیدهای میدانی در هنگام رخداد زلزله‌های تاثیرگذار و سایر مخاطرات طبیعی با استفاده از امکانات و پتانسیل‌های موجود طرفین و تهیه گزارش‌های فنی مشترک فوری، مقدماتی و نهایی زمین‌لرزه‌ها و مخاطرات از جمله موضوعات این تفاهم‌نامه مشترک همکاری است.

بر همین اساس، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، سمینارها، همایش‌ها و سخنرانی‌های تخصصی در زمینه‌های مورد‌علاقه و به‌‌خصوص در حیطه موضوعات مرتبط با زلزله و مخاطرات طبیعی دیگر، تبادل تجربه‌ها، اسناد، مدارک علمی - پژوهشی و کتابخانه‌ای بین طرفین،   همکاری مشترک در زمینه تجهیز ایستگاه‌های شتابنگاری و GNSS، پردازش داده‌ها، راه‌اندازی ایستگاه‌های جدید و سایر موارد مرتبط با رکورد داده‌های زلزله، ژئودینامیکی و ژئودتیکی و داده‌های مرتبط با فرونشست و فروریزش زمین و تبادل برخط داده‌ها و همکاری طرفین در ارائه مقالات علمی مشترک و تهیه گزارش‌های راهبردی برای مسئولین ذیربط از دیگر محورهایی است که امضاکنندگان این تفاهم‌نامه در چهارچوب آنها عمل خواهند کردند.

خاطرنشان می‌شود این تفاهم‌نامه در ۱۰ ماده به امضای محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی رئیس سازمان نقشه‌برداري كشور رسیده است.