شناسهٔ خبر: 8498 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزير راه و شهرسازی در پايان سفربه پاريس اعلام كرد:

آمادگی ايران برای حضور فرانسوی‌ها در شهر فرودگاهی امام / همكاری‌های بين‌المللی در بخش هوانوردی و فرودگاهی با ايران

عباس آخوندی در جمع خبرنگاران وزير راه و شهرسازي در پايان سفربه پاريس با اشاره به آمادگي شركت هاي اروپايي براي ورود به بازار اقتصادي ايران، اعلام كرد: در زمينه صنعت حمل و نقل ايران و صنعت هوانوردي بحث هاي بسيار مهمي صورت گرفته و در اين ملاقاتها و گفتگو ها، هر دو وزير فرانسوي ( حوزه حمل ونقل و مسكن) نيز حمايتها و پشتيباني هاي خود را در مورد ايجاد روابط تجاري با ايران اعلام كردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در پایان سفر خود به فرانسه با اشاره به ملاقات های خود با وزیر مسكن و وزیر حمل و نقل فرانسه و مسولان شماری از شركت های فرانسوی و بین المللی در حوزه های مختلف هوا نوردی، حمل ونقل و بخش های مختلف ساختمان سازی، تصریح كرد: گفت وگو های مفیدی با این افراد صورت گرفته و به نتایج خوبی نیز دست یافته ایم.

وزیر راه و شهرسازی كشورمان كه به دعوت رسمی دولت فرانسه به پاریس سفر كرده بود، با اشاره به اهمیت سخنرانی های خود در آكادمی دیپلماسی فرانسه و همچنین در بخش بین الملل اتاق بازرگانی پاریس، اظهار داشت: با توجه به اینكه رفت وآمدهای سیاسی و رسمی بین ایران و كشورهای اروپایی، خصوصا فرانسه در سال های اخیر بسیار محدود بوده، برقراری این گونه ملاقاتها برای تبادل نظر بین دو كشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا برنامه ریزی جدیدی در زمینه هوانوردی با طرف فرانسوی صورت گرفته است، گفت: بله، در زمینه صنعت حمل و نقل ایران و صنعت هوانوردی بحث های بسیار مهمی صورت گرفته و ما سعی مان بر این بود كه حمایت دولت فرانسه را جلب كنیم و در این ملاقاتها و گفتگو ها، هر دو وزیر فرانسوی نیز حمایتها و پشتیبانی های خود را در مورد ایجاد روابط تجاری با ایران اعلام كردند.

آخوندی در پاسخ به این سئوال كه دلایل سخت گیری كشور فرانسه نسبت به توافق هسته ای با ایران چیست؟ اظهار داشت: در هر حال رفتاری كه دولت فرانسه در عمل نشان می دهد خیلی مثبت تر از آن چیزی هست كه در ظاهر بیان شده است. در كل نگاه وزیران فرانسوی و همچنین جامعه تجاری این كشور برای برقراری ارتباط با ایران مثبت ارزیابی می شود و این موضوعی تصادفی نیست.

وزیر راه و شهرسازی بیان كرد: شركت های فرانسوی و غیرفرانسوی كه در همایش تجاری پاریس شركت داشتند مطالعات خود را در بازار ایران انجام داده اند و و كاملا آماده ورود به بازار اقتصادی ایران هستند.

همكاری فرانسه و ایران در حمل و نقل هوایی، ریلی، جاده ای و دریایی

دبیر دولت فرانسه در امور حمل و نقل، دریا و ماهیگیری در دیدار با وزیرراه و شهرسازی كشورمان ضمن استقبال از گسترش همكاری ها با ایران در زمینه حمل و نقل هوایی، ریلی، جاده ای و دریایی بر حمایت دولت فرانسه از شركت های فرانسوی برای برقراری و تقویت مناسبات تجاری خود با ایران تاكید كرد.

آلن ویدالیس با تاكید بر اهمیت ایران و ظرفیت های بالقوه و فراوان برای همكاری، آمادگی دولت فرانسه را برای حمایت از شركت های فرانسوی در همكاری با ایران اعلام كرد.

برنامه ده ساله نوسازی و گسترش ناوگان هوایی ایران

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی كشورمان نیز در این دیدار با اشاره به رویكردها و برنامه های دولت ایران برای توسعه زیر ساخت ها در زمینه حمل و نقل گفت : با دو برابر شدن عبور هواپیماهای خطوط بین المللی از فضای جمهوری اسلامی ایران طی یك سال گذشته، ایران توانسته با امكانات موجود و نیروهای متخصص خود، به خوبی این موضوع را مدیریت كند.

وی افزود: برنامه ده ساله نوسازی و گسترش ناوگان هوایی ایران تدوین و به اجرا گذاشته شده است ودر این راستا خرید ۴۰۰ هواپیمای جدید طی ده سال و همچنین افزایش تعداد پرواز ها ازجمله با كشور فرانسه ضروری است.

آخوندی با توضیح برنامه های گسترش فرودگاه امام خمینی و تبدیل آن به یك شهر فرودگاهی و ساخت فرودگاه های جدید در ایران، ازهمكاری شركت های فرانسوی در این زمینه و همچنین توسعه شبكه ریلی و جاده ای كشور استقبال كرد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: برنامه وسیعی برای برقی كردن خط راه آهن تهران- مشهد، احداث خط راه آهن سریع السیر تهران- فرودگاه امام خمینی- قم- اصفهان به طول ۴۰۰ كیلومتر، توسعه سهم حمل و نقل سبز و انتقال بار از طریق قطار از پنج درصد در حال حاضر و رساندن آن به ۱۸ درصد و سرمایه گذاری ۲۵ میلیارد دلاری در راه آهن طی ده سال آینده در دست اجرا داریم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ناوگان جاده ای كشور افزود: ما در این بخش ۱۲۷هزار كامیون، با سن متوسط ۲۵ سال داریم كه باید ۶۵ هزار كامیون را طی پنج سال آینده نوسازی كنیم.

در پایان، طرفین بر ضرورت افزایش تعداد پروازهای موجود بین ایران و فرانسه و بر اجرایی كردن سریع آن، اهمیت گسترش ارتباط و تعاملات موجود و افزایش همكاری های مشترك در زمینه های مختلف تاكید كردند.

انتقال تجربیات شهرسازی فرانسه به ایران

به دنبال سفر وزیر راه و شهرسازی به كشور فرانسه، وزیر مسكن این كشور آمادگی كشورش را برای انتقال تجربیات شهرسازی به ایران اعلام كرد و مقرر شد در این زمینه سه گروه عملیاتی به ایران سفر كنند.

عباس آخوندی در نشستی كه به دعوت سیلویا پینل وزیر مسكن و برابری زمین و امور شهرستان‌های فرانسه در محل این وزارتخانه برگزار شد با بیان اینكه در ایران شهرسازی و تقسیمات شهری از كشور فرانسه الگوبرداری شده است، گفت: زمینه سفر كارگروه‌های فرانسوی به ایران فراهم است و با دعوت از این كارگروه‌ها امیدوارم تا ۲ ماه آینده جلسات كارشناسی و تبادل نظر بین طرفین به شكل مطلوبی انجام شود.

وی افزود: در ایران برنامه جامعی در زمینه مسكن، تمركز زدایی و ایجاد تعادل بین مناطق مختلف، ساخت انبوه مسكن، توسعه شهری و حمل و نقل عمومی تهیه كرده‌ایم و از تبادل تجربیات و همكاری با كشورهای مختلف در این زمینه استقبال می كنیم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به همكاری‌های دو كشور در گذشته در زمینه‌های مختلف و تجربیات فرانسه در حوزه تامین مسكن انبوه و تمركز زدایی اداری و ایجاد توازن در ساختارهای شهری و حومه آن از برقراری و گسترش همكاری‌های بین دو كشور استقبال كرد.

سیلویا پینل وزیر مسكن و برابری زمین و امور شهرستان‌های فرانسه نیز ضمن ابراز خوشحالی از سفر وزیر راه و شهرسازی كشورمان به پاریس، توضیحاتی را درباره حوزه‌های فعالیت و برنامه‌های دولت فرانسه در حوزه مسكن شامل مسكن اجتماعی، صندوق‌های پس انداز مسكن و بازآفرینی شهری و چگونگی سامان دهی به ساختار شهری و تعادل بخشی منطقه ای كشورش ارائه داد و آمادگی دولت فرانسه را برای همكاری با جمهوری اسلامی ایران در حیطه مسئولیت وزارتخانه اش مورد تاكید قرار داد.

طی مذاكرات صورت گرفته در این نشست، وزیر مسكن و برابری زمین و امور شهرستان‌های فرانسه آمادگی كشورش را برای انتقال تجربیات شهرسازی به ایران اعلام كرد و مقرر شد در این زمینه سه گروه عملیاتی به ایران سفر كنند تا تجربیات دو كشور در حوزه ساختمان، مسكن و شهرسازی بین كارشناسان دو كشور تبادل نظر شود.

رصد ترافیك شهری و ملاقات با رئیس فرودگاه‌های پاریس

وزیر راه و شهرسازی كشورمان در ادامه سفر خود علاوه بر مذاكره با مسئولان شركت‌ها و فعالان بین‌المللی برای توسعه همكاری‌های بین‌المللی در بخش صنعت هوانوردی و فرودگاهی با ایران و عرضه فرصت‌های سرمایه گذاری ایران به شركت‌های بین‌المللی، مذاكراتی در خصوص توسعه و نوسازی ناوگان هوایی، ریلی و جاده‌ای ایران نیز داشت.

بر اساس این گزارش، وزیر راه و شهرسازی علاوه بر مذاكره با شركت‌های بزرگ در حوزه صنعت هوانوردی، به همراه سفیر ایران در فرانسه و كارشناسان مربوطه از قطار شهری و سیستم اتوبوس‌رانی درون شهری و ترافیك شهر پاریس بازدید كرد.

نشست وزیر راه با صاحبان صنایع و روسای شركتهای بزرگ صنعتی

ملاقات با آگوستین دی رومانیت، رئیس فرودگاه‌های پاریس در نمایشگاه صنعت هوانوردی جهان و نشست با مدیران انجمن برترین شركت‌های سرمایه‌گذاری فرانسه (MEDEF) از دیگر برنامه‌های وزیر راه و شهرسازی در سفر به فرانسه بود.
صاحبان صنایع و روسای شركتهای بزرگ صنعتی و فعال در امر ساخت و ساز و حمل و نقل فرانسه امروز چهارشنبه در نشست مدف ( كارفرمایان برتر فرانسه) با وزیر راه و شهر سازی دیدار و درباره راهكار های بسط مناسبات و همكاری های فیمابین بحث و گفتگو كردند.

آخوندی در ابتدای این نشست طی سخنانی نسبت به تبیین سیاستهای توسعه شهری و همچنین برنامه های تحول در زیر ساختهای مسكن و شهر سازی اقدام و رئوس برنامه های توسعه حمل و نقل جاده ای ، ریلی و هوایی را جهت جلب همكاری های بین المللی به عنوان زمینه هایی كه می توان برای توسعه مناسبات با شركتهای فرانسوی مد نظر قرار داد ، به تفصیل برای آنان تبیین و بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برا ی بسط مناسبات فیمابین در این بخشها با طرفهای فرانسوی تاكید كرد .

در ادامه این جلسه كه با حضور مدیران ارشد بیش از ۳۰ شركت فرانسوی برگزار شد، شركت كنندگان ضمن معرفی شركتها و فعالیتهای خود، سوالات متعددی از آخوندی پرسیدند.

وزیر راه و شهرسازی امروز در پاریس ضمن سخنرانی در آكادمی دیپلماتیك بین المللی با موضوع اقتصاد ایران در چشم‌انداز لغو تحریم‌های بین‌المللی با رئیس اجرایی گروه ایرباس و وزیر مسكن فرانسه و دبیر دولت فرانسه در امور حمل ونقل دیدار و مذاكره كرد.

هدف ایران از شركت در این نمایشگاه مذاكره و گفت وگو با عرضه‌كنندگان درجه یك ناوگان هوایی در جهان به منظور تشویق فروش هواپیما به ایران و همچنین دعوت به سرمایه‌گذاری در توسعه فرودگاه‌ها به ویژه در بخش تجهیزات ناوبری است.

پنجاه و یكمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع هوانوردی بورژه (حومه پاریس) با ۲۲۵۰ شركت كننده از ۱۵ تا ۲۱ ژوئن ۲۰۱۵ برگزار می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی در سفر سه روزه به فرانسه علاوه بر مذاكره با رئیس اجرایی شركت ایرباس، با رئیس شركت ایر فرانس.ك ال ام ومدیران ارشد شركت‌های حاضر در نمایشگاه دیدار و مذاكره داشت.
وزیر راه و شهرسازی كشورمان پس از پایان سفر سه روزه خود به فرانسه امروز (پنج شنبه) وارد تهران شد.

نظر شما