شناسهٔ خبر: 85086 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

دبیر انجمن ایرلاین‌های کشور مطرح کرد

فرصت برای بخش خصوصی جهت خرید ۱۱ فروند هواپیمای هما/ امکان تبدیل هواپیماها به رستوران یا هتل وجود دارد

اسعدی سامانی دبیر انجمن ایرلاین‌های کشور از فرصت خرید ۱۱ فروند هواپیمای از رده خارج هما توسط بخش خصوصی خبر داد و عنوان کرد که خریداران می‌توانند در صورت جانمایی و تقبل هزینه حمل و نقل، این هواپیماها را تبدیل به رستوران یا هتل کنند.

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن ایرلاین‌های کشور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به مزایده اخیر شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) مبنی بر فروش ۱۲ فروند هواپیمای از رده خارج این شرکت، گفت: طبق تصمیم خردمندانه‌ای که از سوی مدیرعامل شرکت هما گرفته شد، مقرر شد یک فروند از این هواپیماها به نمایشگاه هوایی تهران جهت موزه انتقال داده شود.

وی اظهار کرد: تمامی این هواپیماها از رده خارج بوده و به دلیل اینکه در طول زمان قطعات اصلی‌شان از بدنه خارج شده، امکان بهره برداری جهت پرواز، برای هیچ یک از آن‌ها وجود ندارد.

اسعدی سامانی گفت: یکی از مشکلاتی که این هواپیماهای از رده خارج برای فرودگاه مهرآباد ایجاد کرده‌اند، مربوط به اشغال فضای پارکینگ است. همان طور که می‌دانید، فرودگاه مهرآباد با مشکل پارکینگ رو به رو است، به طوری که این فرودگاه برای شرکت‌های هواپیمایی سهمیه تعیین کرده است. همین موضوع علاوه بر ایجاد هزینه اضافی، باعث می‌شود تا امکان بهره برداری عملیاتی و فرصت‌های دیگر  از دیگر ایرلاین‌ها گرفته شود.

وی با یادآوری از اینکه دیگر ایرلاین‌های کشور نیز دارای هواپیمای از رده خارج و فرسوده هستند، تصریح کرد: این ایرلاین‌ها به دلیل اینکه هواپیماهای‌شان در وثیقه بانک‌اند، امکان مزایده‌ ندارند و فعلا نیز آمار دقیقی از میزان این هواپیماهای از رده خارج در دست نیست.

اسعدی سامانی درباره ویژگی خریداران اینگونه هواپیماها گفت: اغلب خریداران ترجیح می‌دهند که این هواپیماها را اسقاط کرده و از آلومینیوم قراضه آن‌ها استفاده نمایند. البته برخی نیز ترجیح می‌دهند که از این هواپیماها، به منظورهای دیگر از جمله رستوران یا هتل استفاده کنند. ولی چون پیاده سازی و قطعه قطعه نمودن هواپیماهای از رده خارج و انتقال آن به مکان دیگر و سرهم بندی مجدد آن، کاری پر هزینه است، در نتیجه به ندرت افراد علاقمند در این زمینه پیدا می‌شود.

دبیر انجمن ایرلاین‌های کشور خاطر نشان کرد: با وجود هزینه بر بودن این جا به جایی‌ها، اکنون این فرصت برای  بخش خصوصی فراهم است که چنانچه مایل باشند، در مزایده فروش ۱۱ فروند هواپیمای هما شرکت کرده و در صورت جانمایی و تقبل هزینه حمل و نقل، از این هواپیماها جهت کاربری رستوران یا هتل بهره برداری کنند.