شناسهٔ خبر: 8509 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

گفتگوی وزیر راه و شهرسازی با نشریه فرانسوی لوپوئن؛

زمان توافق فرارسیده؛ به ملودی آهنگ‌ها گوش كنيد/ شرکت‌های فرانسوی آماده بازگشت به ایران هستند

آخوندی امضا وزير راه و شهرسازی گفت: شرکت‌های فرانسوی آماده بازگشت به ایران هستند و از نظر روانی آماده فعالیت در ایران هستند. حتی تعدادی از آنها این بازار را به خوبی می‌شناسند و در سال‌های اخیر همواره ارتباطاتی قانونی و شفاف وجود داشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وزير راه و شهرسازي ايران در آستانه توافق احتمالی پرونده هسته‌ای ایران و پایان تحریم‌های اقتصادی علیه ایران به پاریس دعوت شد تا ضمن شركت در نمايشگاه هوانوردي با چند وزیر فرانسه دیدار كند. سخنراني در كنفرانس MEDEF (سندیکای شرکت‌های بزرگ فرانسه) از ديگر برنامه‌هاي وزير راه و شهرسازي ايران در فرانسه بود.

عباس آخوندي پیش از این بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷ در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی وزیر مسکن بوده است. او فارغ التحصیل دکتری در علوم اقتصادی از لندن است به عنوان یکی از معتدل‌ترین صداهای دولت ایران شناخته می‌شود. این وزیر میانه که در ماه آگست ۲۰۱۳ به عنوان وزیر راه و شهرسازی دولت حسن روحانی برگزیده شد به لوپوئن از خوشبینی‌اش نسبت به بازگشت شرکت‌های خارجی به جمهوری اسلامی ایران می‌گوید. وزير راه و شهرسازي ایران در گفتگو با هفته نامه فرانسوي لوپوئن خوش‌بینی خود نسبت به انعقاد یک توافق هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها را بیان كرد.

* دیپلماسی فرانسه نسبت به ایران در مراحل پایانی مذاکرات هسته‌ای بسیار سرسختانه عمل می‌کند. حتی سرسخت‌تر از مذاکره کنندگان آمریکایی. آیا شرکت‌های فرانسوی با توجه به اینکه از بازار ایران فاصله گرفته‌اند، ضرر خواهند کرد؟

طبیعی است که در مذاكرات هر کس نظر خود را بیان کند ولی ما در آستانه یک تغییر بزرگ سیاسی اقتصادی در ایران و بطور کلی در جهان هستیم. ما با تمام فعالان اقتصادی که در آینده طرف همکاری کشورمان خواهند بود دیدار می‌کنیم. شرکت‌ها، ادارات و به طور حتم اعضای دولت فرانسه. بر خلاف آنچه در این سو و آن سو می‌خوانم روابط ما با فرانسه خوب است. حتی این روابط عالی است. ما به واقع در پاریس آنچه را که انتظار داشتیم از دولت فرانسه گرفتیم. همه متمایل به گشودن یک صفحه نو در روابط دو جانبه هستند.

* اما آیا شرکت‌های فرانسوی نسبت به رقبای آمریکایی خود که آماده سرمایه گذاری وسیع در بازار ایران هستند عقب نیستند؟

شرکت‌های فرانسوی آماده بازگشت به ایران هستند. آنها از نظر روانی آماده فعالیت در ایران هستند. تعدادی از آنها این بازار را به خوبی می‌شناسند و حتی در سال‌های اخیر همواره ارتباطاتی قانونی و شفاف وجود داشته است. تعدادی دیگر از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند قدری صبر کنند و این قابل درک است. وقتی می‌خواهیم یک رابطه طولانی مدت را بسازیم دقایق را نمی‌شماریم. ولی روابط اقتصادی فرانسه و ایران خوب است. MEDEF پیشگام ساده‌سازی روابط است و تاخیر شرکت‌های فرانسوی با سنت بازرگانی کشور ارتباط دارد. در هر صورت منازعه‌ای طولانی در حال گفتگو است. در منازعات می‌دانید بلوف زدن بخشی از بازی است. 

* نیازهای ایران امروز چه چیزهایی هستند؟

ما به هیچ وجه کشوری کم توسعه یافته نیستیم. حتی با وجود تحریم‌ها ما موفق شده‌ایم همه نظام حمل و نقل كشور را فعال نگه داریم. مثلا در هوانوردی با وجود محدودیت‌ها، ما تسلط کاملی به فضای هوایی خود داریم و آن را امن نگه داشته‌ایم. از سال گذشته تحت تاثیر وضعیت عراق، تعداد پروازهای بین المللی از آسمان ايران دو برابر شده است. ما خود را با این وضعیت جدید وفق دادیم. پروازهای بین المللی در فرودگاه تهران ۱۸٪ طی ۱۲ ماه اخیر افزایش داشته‌اند و این تنها آغاز راه است. ما نیازهای اساسی برای بروز رسانی و مدرن سازی داریم. ناوگان هوایی کنونی ما از ۲۴۷ هواپیما تشکیل شده است. سن متوسط آنها ۲۰ سال است لذا باید آنها را جایگزین کرد. ما حدود ۴۰۰ هواپیما طی سال‌های آینده سفارش خواهیم داد.

* و اگر مذاکرات به نتیجه نرسند؟

می‌تواند سورپرایزهایی در دقایق پایانی پیش بیايد. تاخیرها و مسایلی که بن بست ایجاد کنند. ولی به زمان آن رسیده‌ایم. هر کس در مقابل مسوولیت‌های خود است و زمان یک توافق فرارسیده است. قطعا کسانی هستند این طرف و آن طرف، نزد ما در ایران یا در خارج که ان قلت می‌آورند. ولی همه می‌دانند که باید به آینده نگاه کرد و هر طرف - ایران و جامعه بین المللی - می‌تواند بسیار از آن سود ببرد. همیشه لابی‌ها، ناراضی‌ها، منتقدان، … وجود خواهند داشت. دقایق پایانی یک مذاکره همیشه حساس‌ترین دقایق هستند. هر طرف می‌خواهد حداکثر بهره را از طرف مقابل ببرد. ولی به ملودی آهنگ گوش کنید … باید به ملودی توجه کرد. نه به نتهای اشتباه و آوای دهل‌ها. اراده عمومی قوی‌تر از آن است که روند متوقف شود. این مفهوم داستان است. دنیای بعد از توافق با دنیایی که امروز می‌شناسیم متفاوت خواهد بود.

*منظورتان چیست؟

امروزه هزینه‌های تحمیل شده توسط گروه‌های افراطی بر منافع ملی سنگینتر از آن هستند که کشورها بتوانند آن را بپذیرند. حتی سطح آگاهی افکار عمومی نسبت به گذشته بسیار بالاتر است. برای مثال جرج دبلیو بوش دیگر نمی‌تواند رئیس‌جمهور شود و ملتش را به سمت ایجاد یک جنگ هدایت کند.

* و محمود احمدی نژاد؟

به این موضوع اشاره کردم که در سطح بین المللی، زمان اینکه گروه‌های افراطی بتوانند به منافع ملی ضرر مهمی برسانند تمام شده است. هرج و مرج ایجاد شده توسط داعش را می‌بینید، نیاز به تمام اراده‌های نیک برای ایجاد ثبات کاملا احساس مي‌شود. باید دور هم جمع شویم. دنیا با داعش مشکل دارد. لذا بايد همه با هم بنشینیم، آنچه را داریم روی میز بگذاریم و این مشکل را حل کنیم.

* و ملت ایران … در صورتیکه سریعا آثار سیاست گشایش را نبیند چه عکس العملی نشان خواهد داد؟

ملت ایران استرتژی ما را می‌فهمد. می‌داند که در اراده خود نسبت به پیشرفت صادق هستیم. فراز و فرودهايي وجود خواهد داشت. همه چیز به یک باره حل و فصل نخواهد شد ولی همه در ایران متوجه مفهوم داستان هستند. دولت ایران یک چشم انداز بلند مدت دارد. این به ما این امکان را می‌دهد که به خاطر مسایل جزیی متوقف نشویم. فراموش نکنید که من یک مهندس هستم: من به نمودارها و منحنی‌ها در بلندمدت علاقه دارم و اگر میانگین [منحنی رگرسیون] را در نظر بگیریم فراز و فرودها [نقاط خارج از منحنی] را فراموش می‌کنیم و فقط می‌توانیم خوش‌بین باشیم./

مترجم: حسین شکرچی‌زاده

برچسب‌ها:

نظر شما