شناسهٔ خبر: 85157 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد

ساماندهی حاشیه نشینی با همراهی بنیاد مسکن در برنامه ۳ ساله

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مراسم معارفه نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از ساماندهی حاشیه نشینی در مدت زمان ۳ ساله با همراهی بنیاد مسکن خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مراسم معارفه حجت الاسلام والمسلمین حسین روحانی نژاد در محل بنیاد مسکن، گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یکی از دستاوردهای انقلاب است  که مزین به فرمان حضرت امام (ره) است. بنیاد مسکن خاکریز اول حوادث طبیعی و بازسازی پس از آن حوادث است که با طمأنینه و ضوابط دقیق وارد صحنه بازسازی می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه رکوردی که در چند سال اخیر در حوزه بازسازی به ثبت رسیده است، قابل مقایسه با سال های پیش از آن نیست، افزود: حاشینه نشینی یکی از دغدغه های بزرگی است که دولت دارد و متاسفانه در چند سال گذشته مجددا زنده شد که برای رفع آنها از بنیاد مسکن انقلاب اسلایم درخواست کردیم تا برای رفع آنها با وزارت راه و شهرسازی همکاری کند.

عضو کابینه دولت دوازدهم مصادیق رفع حاشیه نشینی را استان های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و خوزستان عنوان کرد که بنیاد به آن استان ها ورود کرده است و تصریح کرد: در برنامه ای سه ساله حاشیه نشینی جمع می شود.

اسلامی در ادامه  به موضوع ساخت مسکن اشاره کرد و گفت: در دوره‌ای که وارد وزارت راه و شهرسازی شدم، با دیدگاه‌های سیاستی مختلف در بخش مسکن مواجه شدم. یک سیاست مبتنی بر مسائل آماری بود و با مقایسه آمار نفوس و مسکن می‌گفت که دولت نباید در ساخت‌وساز مداخله کند. این دیدگاه مباحثی را هم درباره مسکن مهر مطرح می‌کرد و خط اعتباری آن را تورم‌زا می‌دانست.

به گفته وی، دیدگاه سیاستی دیگر این بود که از سوی دیگر، شاهد بودیم که ساخت‌وساز کاهش یافته و به ۳۰۰ هزار واحد در سال رسیده است درحالی‌که سالانه ۷۰۰ هزار واحد ساخت مسکن جدید نیاز داشتیم و عمده متقاضیان این ۴۰۰ هزار واحد کسری مسکن که داشتیم، اقشاری بودند که قدرت خرید مسکن نداشتند بنابراین به این نتیجه رسیدیم که تکلیف ذاتی ساخت‌وساز بر دوش ما است و باید به آن ورود کنیم.

وی ادامه داد: به رغم کاستی ها، طرح اقدام ملی مسکن را راه‌اندازی کردیم. با این حال تعیین ضوابط و ایجاد هماهنگی‌ها میان دستگاه‌ها برای شروع این طرح، یک سال از ما زمان گرفت.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: در حال حاضر ساخت ۱۳۰ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن بر عهده بنیاد مسکن است و بیشتر واگذاری‌ها از طریق عرضه زمین به متقاضیان انجام خواهد شد. امیدواریم با همت استان‌ها، ساخت مسکن برای جامعه هدف را محقق کنیم. ما حتی در مناطق سیل‌زده که فاقد مسکن دولتی بودیم، از مردم زمین خریدیم و به این طرح واگذار کردیم.