شناسهٔ خبر: 85270 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

فرمانده مرکز بسیج وزارت راه و شهرسازی خبر داد

برگزاری مراسم گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در سراسر کشور/ شعار هفته دفاع مقدس امسال وزارت راه و شهرسازی "ما قوی هستیم"

علیرضا افشاری فرمانده مرکز بسیج وزارت راه و شهرسازی از برگزاری مراسم گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس از ۳۱ شهریور تا ۸ مهر در تمامی ادارات وزارت راه و شهرسازی سراسر کشور خبر داد و اظهار کرد که طی این ایام، دستاوردهای این هشت سال معرفی می‌شوند.

علیرضا افشاری، فرمانده مرکز بسیج وزارت راه و شهرسازی و دبیر ستاد بزرگداشت دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با بیان اینکه امسال مراسم گرامیداشت هفته مقدس با شعار "ما قوی هستیم" از دوشنبه ۳۱ شهریور تا سه‌شنبه ۸ مهر در تمامی ادارات استان‌های این وزارتخانه برگزار می‌شود، افزود: در تهران این مراسم در باغ‌موزه دفاع مقدس برپا خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: هر چند آغاز این نمایشگاه از ۳۱ شهریور است؛ اما افتتاح رسمی آن با حضور مقامات لشگری و کشوری از ساعت ۸ صبح چهارشنبه ۲ مهر خواهد بود.

فرمانده مرکز بسیج وزارت راه و شهرسازی درباره اهداف برگزاری این مراسم‌ها اظهار کرد:  با توجه به نقشی که وزارت راه و شهرسازی، از جمله ۶ سازمان تابعه آن، در هشت سال دفاع مقدس داشته‌اند، در این نمایشگاه‌ها تلاش شده تا دستاوردهای آنان به نمایش گذاشته شود. این ۶ سازمان شامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، سازمان هواشناسی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، صنایع هواپیمایی کشوری و سازمان بنادر و دریانوردی کشور هستند.

افشاری گفت: تفاوت عمده برنامه‌های هفته دفاع مقدس امسال با سال‌های گذشته در این است که قبلاً فقط نمایشگاه هفته مقدس در تهران برگزار می‌شد؛ اما امسال این‌ مراسم از سوی تمامی ادارات وزارت راه و شهرسازی در سراسر کشور برگزار می‌شود و مسئولان بسیج در این زمینه فعال خواهند بود.

دبیر ستاد بزرگداشت دفاع مقدس تصریح کرد: علاوه بر اینکه پروتکل‌های بهداشتی در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس رعایت خواهند شد، تلاش داریم تا از طریق رسانه‌ها به ویژه صداوسیما و شبکه‌های مجازی نیز دستاوردهای این نمایشگاه را به اطلاع عموم برسانیم.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد از کارمندان وزارت راه و شهرسازی در بسیج و در مقاطع گوناگون عضویت دارند، عنوان کرد: امسال طی مراسم هفته مقدس، به روال سال‌های گذشته جذب حداکثری نیروی بسیج خواهیم داشت و افراد علاقمند می‌توانند با مراجعه به دفاتر بسیج مستقر در ستاد نمایشگاه نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

افشاری با یادآوری از اینکه وزارت راه و شهرسازی از نظر تعداد عضو بسیج، بالاترین میزان عضویت را دارا است، تأکید کرد: تمامی تلاش ما این است که در این نمایشگاه، دستاوردهای هشت سال دفاع مقدس را معرفی کرده و آن را گرامی بداریم.  ما معتقدیم که امنیت، اقتدار و پیشرفت امروز کشورمان در نتیجه مجاهدت‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان، ایثارگران، جانبازان و به‌ویژه شهدا است. ما موظف هستیم تا میراث دار دستاوردهای این عزیزان باشیم. جوانان امروز ما نیاز دارند با این الگوها آشنا شوند.

لازم به ذکر است که برنامه گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس وزارت راه و شهرسازی شامل موارد زیر خواهد بود:

-دوشنبه ۳۱ شهریور ، عنوان روز: اقتدار، ولایت مداری و همبستگی ملی. محور فعالیت‌ها: روز ایثارگران و یادگاران و حماسه سازان کشور اسطوره صبر و استقامت. برنامه پیش بینی شده در ستاد: پیام مقام عالی وزارت راه و شهرسازی، تجلیل از ایثارگران با اهدای شاخه گل و لوح سپاس و ارسال پیام شهدا و مقام معظم رهبری (مدظله العالی).

-سه شنبه اول مهر؛ عنوان روز: جوانان، سربازان، دانش پژوهی. محور فعالیت‌ها: نقش راه آهن جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس و دستاوردهایشان. برنامه پیش بینی شده در ستاد: نمایش آثار محققین و پژوهشگران در خصوص نقش وزارت متبوع در هشت سال دفاع مقدس.

-چهارشنبه ۲ مهر؛ عنوان روز: تولید ملی، آمادگی دفاعی، خودباوری. محور فعالیت‌ها: نقش صنعت هوایی در دوران دفاع مقدس و دستاوردهایشان با عنوان ایثار و پایداری در صنعت هوانوردی موتور محرک پیشرفت کشور. برنامه پیش بینی شده در ستاد: افتتاح نمایشگاه با حضور مقامات کشوری و لشکری، مصاحبه با یادگار هشت سال دفاع افتخار آفرین مقدس، تبیین و نمایش نقش صنعت حمل و نقل در دفاع مقدس، رونمایی از Ebook هشت سال دفاع مقدس و دستاوردهای آن.

-پنج شنبه ۳ مهر؛ عنوان روز: شهیدان، ایثارگران و فخرآفرینان. محور فعالیت‌ها: تجدید میثاق با شهدا و حدیث ماندگار حماسه سازی. برنامه پیش بینی شده در ستاد: غبار روبی مزار شهدا، سرکشی و تجلیل از خانواده شهدا.

-جمعه ۴ مهر؛ عنوان روز: معنویت، خانواده و سلامت. محور فعالیت‌ها: بنیان خانواده مهم‌ترین جایگاه اجتماعی برای پرورش و خلق حماسه‌ها. برنامه پیش بینی شده در ستاد: پیاده روی خانوادگی از بوستان نوروز تا نمایشگاه (باغ موزه دفاع مقدس)، تجلیل از مدافعان سلامت.

-شنبه ۵ مهر؛ عنوان روز: رزمندگان، پیشکسوتان، زنان اسوه صبر و استقامت. محور فعالیت‌ها: زنان عامل استحکام خانواده و پشتیباتی آینه تمام نمای ایثار، جهاد و فداکاری. برنامه پیش بینی شده در ستاد: همایش نقش زنان در هشت سال دفاع مقدس در با غ موزه و تجلیل از بانوان ایثارگر.

-یکشنبه ۶ مهر؛ عنوان روز: بصیرت افزایی، دشمن شناسی، استکبار ستیزی. محور فعالیت‌ها: هموارسازان مسیر عشق، نقش سازمان راهداری در دوران دفاع مقدس و دستاوردهایشان. برنامه پیش بینی شده در ستاد: مراسم و همایش هموارسازان مسیر عشق، آغاز افتتاح ۴۰ پروژه وزارت متبوع تا پایان سال، تجلیل از پیشکسوتان.

-دوشنبه ۷ مهر؛ عنوان روز: فرماندهان، عزت مداران، حماسه آفرینان. محور فعالیت‌ها: بنادر با عنوان حلقه اصلی زنجیره تامین در دفاع مقدس، ایثار و دفاع همه جانبه، بازسازی و احداث زیرساخت‌ها، ارتقای کیفیت و حفظ منابع ملی (نقش شرکت آزمایشگاه فنی مکانیک خاک در دوران دفاع مقدس و دستاوردهایشان). برنامه پیش بینی شده در ستاد: ارایه عملکرد مقایسه‌ای سازمان بنادر قبل و بعد از جنگ تحمیلی، مصاحبه با یادگاران دفاع مقدس، حضور پیشکسوتان در نمایشگاه.

سه‌شنبه ۸ مهر؛ عنوان روز: امنیت و سازندگی، مکتب سلیمانی. محور فعالیت‌ها: سازمان مجری. برنامه پیش بینی شده در ستاد: تببین نقش وزارت مسکن در ساخت و بهره برداری از سنگر مطمئن و بیمارستان امن.