شناسهٔ خبر: 85406 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

دو رویداد مهم و ملی در حوزه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی استان اصفهان رخ داد:

استقرار دفتر منطقه‌ای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در دانشگاه صنعتی اصفهان/پایه‌گذاری تاسیس مرکز تحقیقاتی در زمینه قیر و آسفالت در استان 

شکرچی زاده اصفهان رییس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی با حضور در استان اصفهان از سایت استقرار آزمایشگاه مرجع قیر و آسفالت کشور بازدید کرد.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)، محمد شکرچی‌زاده معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی عصر امروز طی بازدید از «سایت استقرار آزمایشگاه مرجع قیر و آسفالت کشور» و «مرکز نوآوری و مراکز رشد» مستقر در دانشگاه صنعتی اصفهان اذعان داشت در اولین روزهای پاییز سال جاری شاهد دو اتفاق ملی و مبارک در اصفهان هستیم شامل؛ استقرار دفتر منطقه‌ای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در دانشگاه‌صنعتی اصفهان و پایه‌گذاری تاسیس مرکز تحقیقاتی در زمینه قیر و آسفالت در استان که انشاءالله به زودی با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح رسمی آن انجام می‌شود.  

وی افزود: اتفاق مهم دیگر این است که مجری پروژه‌های استان  نیز این حرکت را دنبال می‌کند، بنابراین توامان عرضه و تقاضا دارد. که می‌توان گفت این یک حرکتی است که علم، دانش و تکنولوژی با صنعت و بهره برداری همراه می‌شود.   

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی هدف از این اقدام جدیداین را استفاده از ظرفیت‌های علمی فاخردانشگاه صنعتی اصفهان به همراه امکانات و تجهیزات دفتر منطقه‌ای اصفهان و موسسه قیر و آسفالت دانست و گفت با امکانات آزمایشگاهی که در این دانشگاه هست می‌توان یک ارتقا قابل توجهی را در کیفیت قیر، آسفالت و رویه‌های جاده‌ها شاهد بود.   

وی با حضور در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و بازدید و مذاکره با شرکت‌های فناوراین حوزه، بر حمایت از آن‌ها تاکید کرد.  

این بازدید که به همراهی علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه وشهرسازی استان اصفهان انجام شد ضمن حضور در ۷ شرکت دانش بنیان مرتبط با صنعت ساختمان و حمل ونقل طی جلسه ای جعغرقیصری رئیس شهرک علمی وتحقیقاتی اصفهان به معرفی اجمالی از ۵۴۱ شرکت مستقر در شهرک پرداخت و گفت: شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان نقش مهمی در رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در هر کشوری ایفا می‌کنند به گونه‌ای که از آنها به عنوان موتور محرکه اقتصاد یاد می‌شود.   

وی با بیان اینکه تلاش‌های زیادی صورت گرفته است تا میزان موفقیت این شرکت‌ها افزایش و پویایی و قوام آنها تداوم یابد، اذعان داشت: یکی از مهمترین شیوه‌ها برای تحقق این امر ایجاد "مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری" است تا از طریق ارائه مشاوره، در اختیار قرار دادن فضای اداری و کارگاهی، ارائه کمک‌های مالی و به طور کلی حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط دانش‌بنیان به رشد و توسعه این شرکت‌ها دامن زده شود.  

رئیس شهرک علمی وتحقیقاتی اصفهان خاطرنشان کرد: این شهرک علمی و تحقیقاتی به عنوان اولین سازمان موسس مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در کشور با هدف حمایت از ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید ثروت از علم راه‌اندازی شده است.   

وی با اشاره به اینکه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان فعالیت اجرایی خود را از سال ۱۳۸۰ به طور جدی با راه‌اندازی اولین مرکز رشد در کشور آغاز کرد گفت: هدف آن حمایت و هدایت شرکت‌های کوچک و نوپا دانش‌بنیانی است که ایده‌های نوآورانه و فناورانه داشته و امکانات لازم جهت عملیاتی نمودن آن را ندارند، لذا به عنوان حلقه‌ی واسط میان دولت، صنعت و دانشگاه به توسعه اقتصاد مبتنی بر دانش و نهایتا تبدیل علم به ثروت در کشور ایفای نقش می‌کند.  

قیصری مهمترین وظایف قانونی این شهرک را سازماندهى امکانات تحقیق و توسعه براى ایجاد پیوند بین منابع و مهارت‌هاى دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتى و صنعتى، جهت‌دادن مؤثر جامعه علمى کشور به سوى تحقیق در ررشته های موردنیاز، برنامه ریزی و ایجاد زمینه مناسب به منظور کاربردى و تجارى‌کردن نتایج تحقیقات، ایجاد فضاى مناسب علمى و پژوهشى براى جذب دانشمندان و متخصصان داخل و خارج از کشور و دستیابى به آخرین اطلاعات و دانش فنى موردنیاز به منظور کسب و ایجاد تکنولوژى برتر در صحنه رقابت جهانى و ... برشمرد.   

وی افزود: این شهرک دارای ۴ پارک علم وفناوری شامل: پارک علم و فناوری شیخ‌بهایی، پارک علم و فناوری ابوریحان، پارک علم و فناوری غیاث‌الدین کاشانی  و۷ مرکز رشد شامل: مرکز رشد مقدماتی، مرکز رشد جامع فناوری، مرکز رشد ICT، مرکز رشد فناوری فولاد، مرکز رشد تخصصی هنر، مرکز رشد تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان، مرکز رشد واحدهای فناوری نجف آباد و ۶ مرکز نوآوری وشکوفایی شامل: مرکز نوآوری و شکوفایی شهرستان آران‌وبیدگل، شهرستان شاهین‌شهر، دانشگاه پیام‌نور اردستان، زرین شهر، گلپایگان و دانشگاه پیام‌نور اصفهان است.  

رئیس شهرک علمی وتحقیقاتی اصفهان با اشاره به ظرفیت مناسب شرکت‌های فناور در حوزه‌های مختلف از جمله عمران، معماری، شهر و راه‌سازی اظهار کرد: امیدواریم با حمایت تمامی دستگاه‌های اجرایی کشور به خصوص وزارت راه و شهرسازی، این شرکت‌ها بتوانند خدمات ارزشمندی به کشور ارائه دهند.  

در طی این جلسه معاون وزیر راه وشهرسازی و رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اذعان داشت: امیدواریم با حمایت از این ایده‌های ابتکاری و نیز شرکت‌های فناور، بسیاری از موارد و مشکلات این حوزه مرتفع شود.  

وی با اشاره به ظرفیت‌های مطلوب در میان شرکت‌های این حوزه در استان و شهر اصفهان گفت: انتظار ما از شرکت‌های فناور مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برای ارائه خدمات و مشاوره بسیار بالاست.  

شکرچی‌زاده افزود: بسیاری از فعالان حوزه معماری و عمران از این وزارتخانه انتظارات ارائه راهکارهای ابتکاری و به صرفه، جهت بهتر شدن خدمات در این حوزه را دارند که به نظر ارائه این راهکارها از شرکت‌های فناور قابل انتظار خواهد بود.