شناسهٔ خبر: 85416 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه وشهرسازی:

انتظار می‌رود مطالعات اجرای راه آهن سنندج به مرز باشماق نیز آغاز شود /امسال ۱۳۰ طرح زیرساختی حمل و نقل کشور تکمیل می‌شود/۵۰ طرح بزرگراهی قابل واگذاری به بخش خصوصی شناسایی شده است

معاون وزیر معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزیر راه وشهرسازی در بازدید از طرح احداث راه آهن سنندج - همدان اظهار داشت: یکی از راه‌های اتصال ایران به دریای مدیترانه از طریق مرز باشماق امکان پذیر است که می‌توان با شروع به موقع مطالعات اجرایی طرح سنندج - باشماق گامی مهم در تحقق این هدف برداشت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی (کردستان)، امیر محمود غفاری روز چهارشنبه در بازدید از طرح احداث راه آهن سنندج - همدان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح احداث راه آهن سنندج - همدان به عنوان یکی از طرح‌های مهم دولت در سال جهش تولید اعلام شده و انتظار می‌رود تا پایان آبان پیمانکاران با عمل به تعهدات خود مانع از بروز تاخیر از اتمام پروژه شوند البته دولت نیز برای رفع چالش‌های این طرح مصمم بوده و با تمام توان بدنبال تامین اعتبار و رفع مشکلات آن است.

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه راه آهن از زیرساخت های اساسی برای توسعه هر منطقه است، افزود: با توجه به کشاورزی بودن استان کردستان انتظار می رود جهاد کشاورزی به تاسیس مراکز بارانداز در مسیر راه آهن کمک کند تا گامی در راستای افزایش جذب ارزش افزوده این محصولات بر داشته شود.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: این وزارتخانه در نظر دارد با استفاده از منابع در اختیار خود امسال (سال جهش تولید) ۱۳۰ طرح اولویت دار نیمه تمام را در مناطق مختلف کشور تکمیل کند.

امیر محمود غفاری اعلام کرد: این طرح‌های در حوزه‌های مختلف آزادراهی و بزرگراهی، فرودگاهی، راه‌آهن و ابینه‌های دولتی است.

وی اضافه کرد: طرح راه آهن سنندج - همدان و جاده جدید تیژتیژ گاران (سنندج - مریوان) از جمله این طرح‌های اولویت دار است که طرح احداث جاده جز پنج طرح طلایی بوده که تامین اعتبارات آنها دارای اولویتی بیشتر از سایر ۱۲۵ طرح است.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی کردستان با اشاره به اینکه برخی طرح‌های زیرساختی را می توان به روش)bot( به بخش خصوصی واگذار کرد، افزود: هم اکنون ۵۰ طرح شامل بزرگراه‌ها، کمربندی‌ها، راه‌های اصلی و خطوط ریلی در این خصوص شناسایی شده است.

غفاری یادآور شد: این طرح ها بر اساس تبصره ۱۹ بند ۶ قانون بودجه ۱۳۹۹ قابل اجراست که تاکنون پنج طرح شامل پروژه‌های کمربندی جنوبی پاکدشت، کمربندی شرقی پاکدشت، کمربندی سنندج، کمربندی زاهدان و کمربندی دماوند به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی تاکید کرد: واگذاری پنج طرح بزرگراهی دیگر کشور به بخش خصوصی نیز تصویب شده و انتظار می‌رود مجلس نیز قانون معافیت مالیاتی سرمایه گذاری بخش خصوصی در این طرح‌ها را مصوب کند.

طرح راه آهن سنندج - همدان به طول ۱۵۱ کیلومتر در دست احداث بوده که در ابتدای سال جاری از ۳۴ درصد پیشرفت برخوردار بود که طی ۶ ماه علمیات فشرده به ۴۸ درصد پیشرفت رسیده است.

همچنین پیشرفت فیزیکی زیرسازی کل پروژه نیز در ابتدای سال از ۶۵ درصد پیشرفت برخوردار بود که هم اکنون این میزان به ۷۸ درصد رسیده است.

این طرح در قالب سه قطعه به پیمانکار واگذار شده است و پیشرفت فیزیکی زیرسازی قطعه اول از ابتدای سال از ۷۱ به ۸۱، قطعه دوم از ۴۲ به ۶۳ درصد رسیده و قطعه سوم نیز بیشتر به اتمام رسیده بود.

راه آهن همدان - سنندج در قالب طرح تهران - همدان - سنندج به طول ۴۲۰ کیلومتر بود که قسمت مربوط به کردستان پس از اتصال همدان به شبکه ریلی کشور شدت گرفت و از سال ۹۶ تاکنون ۹۰۰ میلیارد تومان به آن تخصیص یافته است.