شناسهٔ خبر: 85559 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

فردا و در مراسم روز جهانی دریانوردی صورت می گیرد؛

امضای ۴ تفاهم نامه همکاری بین سازمان بنادر، گمرک، مرکز تحقیقات راه و مسکن و دو شرکت خصوصی/ توسعه همکاری ها در نجات افراد مضطر در دریا و پایش آلودگی های دریایی/ ارائه خدمات پهبادی در عملیات جستجو و نجات دریایی

ساختمان سازمان بنادر و دریانوردی همزمان با برگزاری مراسم روز جهانی دریانوردی ۴ تفاهم نامه همکاری مشترک بین سازمان بنادر و دریانوردی با گمرک جمهوری اسلامی ایران، مرکز تحقیقات راه و مسکن وزارت راه و شهرسازی و دو شرکت فعال در زمینه ارائه خدمات پروازی جهت عملیات های جستجو و نجات و پایش آلودگی های دریایی به امضاء می رسد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در مراسم روز جهانی دریانوردی که صبح فردا با حضور مدیران ارشد ارگان های دریایی و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود، «تفاهم نامه جستجو و نجات و مقابله با آلودگی دریایی»؛ «تفاهم نامه همکاری در زمینه های مختلف علمی- پژوهشی، مطالعاتی، آموزشی و خدمات مشاوره ای» و «خدمات پروازی جهت عملیات های جستجو و نجات و پایش آلودگی-های دریایی» منعقد می شود.

 تفاهم نامه همکاری جستجو و نجات و مقابله با آلودگی های دریایی بین سازمان بنادر و دریانوردی و گمرک جمهوری اسلامی ایران، در راستای اجرای طرح  ملی جستجو  و نجات و مقابله با آلودگی دریایی در آب های تحت حاکمیت و بهره گیری بهینه از امکانات، ظرفیت ها و توان نهادها، سازمان ها است. 

از سویی گمرک جمهوری اسلامی ایران به عنوان مرزبان اقتصادی کشور، می تواند در تحققِ انتظاراتِ سازمان بنادر و دریانوردی و انجام تکالیف قانونی در ارتباط با نجات افراد مضطر در دریا و حفاظت از محیط زیست دریایی بسیار مؤثر باشد.

همچنین تفاهم علمی- پژوهشی در راستای تقویت همکاری، تبادل تجارب و دانش میان سازمان بنادر و دریانوردی و مرکز تحقیقات راه و مسکن وزارت راه و شهرسازی، "تفاهم نامه همکاری در زمینه های مختلف علمی- پژوهشی، مطالعاتی، آموزشی و خدمات مشاوره ای" فردا به امضا می رسد. بهره برداری متقابل از ظرفیت های موجود، فراهم سازی ارتباط و گسترش همکاری ها در زمینه های آموزشی، تحقیقاتی، پژوهشی و مشاوره ای از اهداف این تفاهم نامه است؛ این تفاهم نامه برای مدت پنج سال معتبر خواهد بود.

جستجو و نجات و مقابله با آلودگی های دریایی

با نگرش به اهمیت نجات جان افراد در معرض خطر در دریا و به منظور اجرای مفاد کنوانسیون بین المللی جستجو و نجات دریایی و طرح ملی جستجو و نجات دریایی ایران و با برخورداری از هزاران کیلومتر سواحل در مناطق دریایی کشور (در خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر) و به منظور استفاده بهینه از امکانات ملی برای ارتقای سطح همکاری درخصوص ارائه خدمات جستجو و نجات ، تفاهم نامه همکاری در زمینه "جستجو و نجات و مقابله با آلودگی های دریایی"  فی مابین سازمان بنادر و دریانوردی و یک شرکت خصوصی امضا طرفین می شود.

ارائه خدمات پهپادی 

با ورود تکنولوژی های جدید در عصر حاضر استفاده از خدمات پهپاد ها شتاب گرفته است، به گونه ای که در بسیاری از عملیات های جستجو و پایش در کشورهای پیشرفته دنیا این پرنده های بدون سرنشین جایگزین مناسبی برای بالگرد شده اند. جمهوری اسلامی ایران نیز هم راستا با ارتقای تکنولوژی اقدام به استفاده از این خدمات کرده است و به منظور استفاده بهینه از امکانات و تکنولوژی روز و  بومی  برای ارتقای سطح خدمات ، تفاهم نامه همکاری در زمینه " جستجو و نجات و مقابله با آلودگی های دریایی"  فی مابین سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت پرواز افراز صنعت منعقد می شود.