شناسهٔ خبر: 8595 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

شرکت عمران شهرهای جدید اعلام کرد:

وضعیت پیشرفت فیزیکی قطار شهری در ۹ شهر جدید

قطار حومه ای طرح احداث قطارهای حومه‌ای شهرهای جدید کشور با حمایت وزیر راه و شهرسازی در دولت یازدهم، با سرعت قابل توجهی در حال پیشرفت است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت عمران شهرهای جدید، تسریع به ثمر نشستن اهداف مسکن مهر، افزایش سطح سرویس و ایمنی حمل و نقل، کاهش تصادفات و افزایش ایمنی، صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش آلاینده‌ها و حفظ محیط زیست، پرهیز از احداث جاده‌های جدید و تقبل هزینه‌های نگهداری همچنین افزایش جذابیت شهرهای جدید، از جمله اهداف شرکت عمران شهرهای جدید برای اقدام به احداث سامانه‌های ریلی برقی بین شهرهای جدید و شهرهای مادر است.

در همین راستا و با توجه به برنامه‌ریزی‌های وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم، سیاست‌های کلان پروژه‌های احداث قطارهای شهری با اولویت‌بندی پروژه‌ها بر اساس تأمین مالی از لحاظ جریان نقدینگی و وضعیت مسکن مهر همچنین با در نظر گرفتن عدم شروع همزمان تمام پروژه‌ها، در دستور کار قرار گرفت.

شهرهای جدید هشتگرد، پرند، بهارستان، فولادشهر و گلبهار از جمله شهرهایی هستند که به ترتیب دارای طرح و اجرای قطار برقی حومه‌ای هستند که در این میان دیگر شهرهای جدید همچون پردیس، مجلسی، سهند، صدرا و بینالود نیز برای احداث قطارهای حومه‌ای طرح‌ریزی شده‌اند.

با توجه به پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها در سال ۹۱ که ۷.۷ درصد بوده، این آمار در سال ۹۳ به ۱۳.۲ درصد رسیده است که رشد حدود ۶ درصدی را نشان می‌دهد.

در این میان پیشرفت کل طرح قطار شهری هشتگرد که متصل به ایستگاه گلشهر کرج و در متروی خط ۵ تهران قرار گرفته است، حدود ۷۷ درصد است که در سال جاری این طرح افتتاح خواهد شد. 

همچنین قطار برقی بهارستان که حسب بازدید و مستندات مندرج در گزارش مشاورین در شروع دولت یازدهم به صورت کامل متوقف بوده است، با پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصدی و با انتخاب پیمانکار عملیات روسازی در حال اجرا است.

تحولات عمده در قطار برقی گلبهار-مشهد از جمله آزادسازی ۲۰ کیلومتر از مسیر و پیشرفت ۲۵.۲ درصدی این پروژه همچنین اجرایی کردن فاینانس شهر جدید گلبهار نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته در دولت یازدهم به شمار می‌آید.

علاوه بر موارد فوق، مطالعات تمام شهرها برای طراحی مسیر و سیگنالینگ و تجهیزات در شهرهای جدید پردیس، سهند، صدرا و مجلسی از محل منابع داخلی شرکت عمران شهرهای جدید در حال اجرا است که در این راستا توافقات بین شرکت مترو شهرها و راه آهن جمهوری اسلامی و شرکت عمران شهرهای جدید انجام گرفته است.

گفتنی است مجوز بند ق تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۳ برای بهره‌مندی از حدود ۵۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ناشی از مصرف سوخت، در حال اجراست که همزمان با بهره‌برداری می‌تواند صرف تأمین ناوگان شود./

نظر شما