شناسهٔ خبر: 86155 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل خبر داد:

مشکلی در تامین زمین طرح اقدام ملی مسکن نداریم/ افتتاح حساب ۲۰۰۰ متقاضی تاکنون

اردبیل 7 - 3 مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: در حال حاضر هیچ مشکلی در تامین زمین طرح اقدام ملی مسکن نداریم و زمین مورد نیاز در همه نقاط استان، تامین شده است.

محبوب حیدری، مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(استان اردبیل)، به تشریح اقدامات و عملکرد اداره‌کل راه و شهرسازی این استان در حوزه مسکن پرداخت و گفت: از سال ۸۸ فاز عملیاتی مسکن مهر همزمان با سراسر کشور در استان اردبیل نیز آغاز شد تا ساخت ۴۱ هزار و ۳۷۸ واحد مسکن در این استان آغاز شود.

وی خاطرنشان کرد: اجرای هر پروژه در مراحل شروع عملیاتی خود با موانع و محدودیت‌هایی روبرو بود که البته در استان با تلاش راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، بانک مسکن، استانداری و نمایندگان، روند اجرایی پروژه‌ها شکل مطلوبی داشت؛ به‌‌‌طوری‌‌که این استان، جزو استان‌های پیش‌‌رو و برتر در احداث مسکن مهر بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل به تکمیل و تحویل همه واحدهای مسکن مهر در استان اشاره کرد و گفت: با تصمیم وزارت راه و شهرسازی، مساکن مهر این استان همزمان با سراسر کشور و در تاریخ یکم آبان‌ماه سال جاری، افتتاح و جشن اختتامیه مسکن مهر برگزار خواهد شد.

حیدری با بیان اینکه در دو شهرستان گرمی و کوثر، مساکن مهر فاقد متقاضی بودند، افزود: در مابقی شهرستان‌های استان، عملیات احداث و واگذاری مساکن مهر انجام شده و هیچ مشکلی در فرآیند تحویل وجود ندارد.

وی گفت: ۱۷۶ واحدی مسکن مهر مشگین‌شهر که در قالب تعاونی بود مشکلاتی داشت و همکاران ما آ‌ن‌ها را برطرف کرده و به‌زودی نسبت‌‌به تحویل و واگذاری آن‌ها اقدام خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل به قصور و سوءاستفاده برخی از تعاونی‌‌ها در فرآیند احداث و واگذاری مساکن مهر اشاره کرد و افزود: پرونده برخی از این تعاونی‌ها به دلیل اختلاف با اعضا به مراجع قضائی ارجاع شد ولی تمامی تعهدات راه و شهرسازی استان اردبیل به صورت کامل به انجام رسیده است .

حیدری، علت طولانی‌‌شدن پروژه مسکن مهر را تاخیر متقاضیان در پرداخت آورده و مبالغ تعیین‌‌شده اعلام و تصریح کرد: هرچند استان اردبیل در ساخت و تحویل مسکن مهر جزو استان‌های پیش‌رو بوده، اما به‌‌‌دلیل تاخیر پرداخت آورده، متقاضیان، هم قیمت تمام‌‌شده واحدها بالا رفته و هم تاخیر در تحویل واحدها را شاهد بودیم.

وی بیان کرد: در کنار تاخیر واریزی متقاضیان ،کوتاهی سازندگان و واگذاری پروژه به برخی از اشخاص که توان اجرایی نداشتند از دیگر علل و عوامل تاخیر در تکمیل و تحویل مسکن مهر بوده است.

واگذاری زمین در اقدام ملی مسکن اغلب رایگان بوده است

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل طرح اقدام ملی مسکن با هدف تامین سرپناه برای جوانان و خانواده‌های نیازمند را یادآور شد و خاطرنشان کرد: با توجه به دغدغه مسئولان کشوری، وزارت راه و شهرسازی از سال گذشته طرح اقدام ملی مسکن را شروع کرده و در دو مرحله ثبت‌‌‌نام متقاضیان در استان اردبیل انجام شده است.

حیدری از عقد تفاهم‌نامه برای ساخت مسکن برای نیروهای مسلح، آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی، صداوسیما و تعاونی‌های دیگر خبر داد و اظهار کرد: در اغلب موارد زمین مورد نیاز به صورت رایگان تامین شده و تنها در شهر اردبیل که قیمت زمین بالاتر از یک‌‌سوم قیمت ساخت بوده به‌‌صورت اقساط ۱۰ ساله زمین مورد نیاز در اختیار شرکت‌های تعاونی قرار گرفته است.

وی، متولیان ساخت مسکن اقدام ملی را بنیاد مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر اعلام کرد و افزود: به غیر از شهر اردبیل که ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و شرکت‌های تعاونی ساخت واحدها را متقبل شده‌اند در سایر شهرهای استان بنیاد مسکن متولی ساخت است.

پایان مهرماه آخرین فرصت افتتاح حساب متقاضیان مسکن اقدام ملی

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل ادامه داد: قرار است ۵۵۰ واحد توسط ستاد اجرایی فرمان امام احداث شود و در کنار آن یک هزار و ۴۵۰ واحد توسط تعاونی‌ها شامل نیروهای مسلح، نیروی انتظامی، نظام مهندسی و ... اجرا خواهد شد.

حیدری در مورد ثبت نام متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در استان اضافه کرد: در استان اردبیل ۱۳ هزار و ۲۴۰ نفر ثبت نام کرده بودند که ۸ هزار و ۶۸۱ نفر از آنها واجد شرایط تشخیص داده شدند.

وی از ارسال پیامک و سایر اطلاع‌رسانی‌ها برای متقاضیان واقعی مسکن در قالب این طرح خبر داد و تصریح کرد: از این بین دو هزار و ۹۸۲ نفر تشکیل پرونده داده و از این جمع نیز دو هزار و ۹۵۹ نفر اقدام به افتتاح حساب کرده‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل به ضرب‌العجل تعیین‌‌شده برای واریزی متقاضیان و افتتاح حساب آن‌ها اشاره کرد و گفت: تا آخر مهرماه اگر متقاضیان اقدام به تشکیل پرونده و افتتاح حساب نکنند اسامی آن‌ها حذف شده و نفرات جایگزین معرفی خواهند شد.

حیدری بیان کرد: در همه ۱۰ مرکز شهرستان زمین مورد نیاز برای این طرح تامین شده و تنها در مشگین‌شهر مشکل تامین زمین داشتیم که با همکاری فرماندهی سپاه استان این کمبود برطرف شده و مشکلی برای تحویل زمین و ساخت مسکن اقدام ملی وجود ندارد.

وی در مورد اولویت انتخاب واحدها برای متقاضیان اظهار کرد: افرادی که اولین واریزی را به حساب بانکی داشته باشند به‌‌عنوان نفرات اول واحدهای خود را انتخاب و تحویل خواهند گرفت.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل، متراژ هر واحد مسکن اقدام ملی را ۹۰ مترمربع و پرداخت اولیه را ۴۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: با شرایط کنونی(افزایش قیمت‌ها) قیمت تمام‌شده این واحدها ۳۰۰ میلیون تومان خواهد بود که قرار است ۱۰۰ میلیون تومان آن به‌‌‌صورت تسهیلات بانکی پرداخت و ۲۰۰ میلیون تومان نیز در مراحل مختلف و پیشرفت کار دریافت خواهد شد.

حیدری خاطرنشان کرد: ۵۵۰ واحد مسکن اقدام ملی شکل عملیات اجرایی گرفته و ۱۴۴ واحد بنیاد مسکن نیز در مرحله فنداسیون است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل بیان کرد: در اجرای این طرح اگر متقاضیان مبالغ و آورده خود را به موقع پرداخت کنند، پیش‌بینی می‌کنیم در سال آینده بسیاری از واحدها آماده واگذاری شود و از طرفی تکمیل واحدها با تورم موجود به افزایش قیمت‌ها منجر نخواهد شد.

حیدری گفت: طبقات همکف و اول اداره‌‌کل راه و شهرسازی برای مراجعین این طرح پیش‌بینی شده و در کنار آن کارگزاری مسکن نیز نسبت‌‌به تکمیل پرونده و انجام مراحل اداری و اجرایی در خدمت همشهریان است تا مشکلی از بابت ثبت‌‌نام و تکمیل پرونده به وجود نیاید.