شناسهٔ خبر: 86309 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

جزییات زلزله ۵.۴ آوج قزوین تشریح شد

فعالیت گسل‌های آوج و کوشک نصرت مسبب زلزله ۳.۹ و ۵.۴ قزوین/۵ روستا و ۵۸۰ آبادی تحت‌تاثیر زلزله قزوین

علی بیت اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزییات زمین لرزه های ۳ آبان با بزرگی ۳.۹ و ۵.۴ در استان قزوین تشریح کرد.

علی بیت‌اللهی رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جزییات زلزله ۵.۴ امروز سوم آبان را در آوج قزوین اعلام کرد و گفت: امروز سوم آبان، ساعت ۱۵:۰۲ و ۱۵:۰۴ در آوج قزوین در سمت شمالغربی همدان و شمال غربی ساوه در فاصله نزدیک به ۲۲۰ کیلومتری از غرب تهران دو زمین لرزه با بزرگی ۳.۹ و ۵.۴ به فاصله دو دقیقه از هم رخ داد.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه زلزله ۳.۹ پیش لرزه، زمین‌لرزه ۵.۴ آوج است، توضیح داد: موقعیت رومرکز زلزله حوالی شهر آوج مرز استان های قزوین و همدان  قرار دارد که این محدوده، تجربه زلزله های ویرانگری را تجربه رده است. در عین حال، شدت زلزله به گونه‌ای بوده که برخی از شهروندان در استان تهران نیز آن را حس کردند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، ادامه داد: رومرکز این زلزله بین گسل آوج و کوشک نصرت واقع است که امتداد این گسل از سمت شمالغرب به جنوب‌شرق است و از نزدیک شهر ساوه عبور می‌کند و به سمت جنوب شرق به سمت استان قم امتداد می‌یابد.

بیت‌اللهی توضیح داد: این زلزله در عمق ۱۰  کیلومتری زمین و در ۲۴ کیلومتری از آوج قزوین به وقوع پیوسته است. حدود ۵۸۰ آبادی در اطراف این زمین لرزه پراکندگی دارند که جمعیت بالای ۱۰۰ هزار نفر را در خود جای داده اند. این منطقه از این منظر دارای اهمیت است که زلزله ویرانگر گذشته در آوج باعث تلفات جانی زیادی بوده که امید است این رخداد به عنوان رخداد اصلی قلمداد شود و حادثه بزرگتری رخ ندهد.

وی وقوع پس‌لرزه‌های دیگری را در محدوده وقوع این زمین‌لرزه محتمل دانست و گفت: احتمال آسیب دیدگی و خسارت در حوالی روستاهای اطراف داده می‌شود و شهرستان آوج نیز شدت زلزله ۵ را حس کرده است. احتمال داده می شود که ساختمان های فاقد اسکلت در روستاها و آبادی های اطراف این گسل‌ها، شدت ۶ را تجربه کرده باشند و احتمال خسارات به واحدهای مسکونی داده می‌شود که جزئیات آن هنوز ارزیابی نشده است.

وی ادامه داد: روستاهای اسدآباد، منصور، کامشکان، اسماعیل آباد و چنگوره آوج روستاهایی هستند که در معرض آسیب شدید این زمین لرزه قرار دارند.

بیت اللهی اعلام کرد: گسل‌های مسبب این زمین‌لرزه بوده گسل آوج و کوشک نصرت در مجاورت این کانون زلزله ای هستند.

گفتنی است، زلزله به بزرگی ۵.۴ امروز ۳ آبان حوالی آوج مرز استان های قزوین و همدان را لرزاند. عمق این زمین لرزه ۱۰ کیلومتر بوده و نزدیک‌ترین شهرها به آن ۲۵ کیلومتری آوج (قزوین)، ۲۹ کیلومتری آبگرم (قزوین)، ۳۰ کیلومتری دمق (همدان) بوده است. همچنین نزدیک‌ترین مراکز استان ۱۰۷ کیلومتری همدان و ۱۱۴ کیلومتری قزوین گزارش شده است.