شناسهٔ خبر: 8631 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

شبکه آزادراهی کشور بین‌المللی می‌شود/ اتصال شبکه آزادراهی و ریلی به کشورهای آسیا و منطقه/ مذاکره با سازندگان هواپیماهای قاره‌پیما/ برنامه‌ریزی جهت خرید هواپیمای کوچک برای توسعه مناطق محروم

آخوندی در جمع وزیر راه و شهرسازی گفت: قصد ما اتصال شبکه آزادراهی و ریلی ایران به کشورهای آسیایی و منطقه است که اقدام مهمی در راستای افزایش سهم ایران از ترانزیت منطقه در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در حاشیه مراسم آغاز عملیات اجرایی آزادراه چرم شهر- آبیک که صبح امروز اول تیرماه برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: خوشبختانه با توجه به اعتماد بخش خصوصی به دولت توانسته‌ایم در سال‌های اخیر توسعه شبکه آزادراهی را در دستور کار قرار دهیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آغاز ساخت آزادراه‌های مرند-تبریز، بستک به نیشابور و سبزوار و چرم‌شهر-آبیک در مدتی که از عمر دولت گذشته و همچنین در دست احداث بودن آزادراه مهم و بزرگ بروجرد - خرم‌آباد و آغاز ساخت آزادراه‌های مشهد- قوچان و همدان-کرمانشاه با سرمایه گذاری خارجی و اتمام آزادراه قم-گرمسار در مدتی که از عمر دولت گذشته است گفت: در حال حاضر دو هزار و ۳۰۰ کیلومتر آزادراه فعال در کشور داریم و می‌خواهیم تا چهار سال آینده میزان آن را به پنج هزار کیلومتر یعنی حدود دو برابر فعلی افزایش دهیم که به این ترتیب آزادراه‌های ایران را یک مرحله ارتقا داده‌ایم.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم سهم دولت در ساخت آزادراه‌ها را به حداقل برسانیم ادامه داد: قصد ما اتصال شبکه آزادراهی و ریلی ایران به کشورهای آسیایی و منطقه است که اقدام مهمی در راستای افزایش سهم ایران از ترانزیت منطقه در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود.  

آخوندی در پاسخ به پرسشی در خصوص دستاوردهای سفر وزیر راه و شهرسازی به فرانسه اظهار کرد: این سفر در پاسخ به دعوت رسمی دولت فرانسه برای حضور در بزرگترین نمایشگاه هوایی جهان انجام شد.

آخوندی افزود: سن ناوگان هوایی ایران حدود ۲۰ سال است که به نوسازی این ناوگان که در ۱۰ سال آینده سن آن بیشتر هم می‌شود نیاز داریم. در شرایط تحریم توانستیم به عنوان خریدار دست دوم، صنعت هوایی را سرپا نگه داریم و حتی سن ناوگان را دو سال کاهش دهیم اما اگر بخواهیم اقدام موثری در این خصوص انجام دهیم باید بتوانیم پس از تحریم صنعت هوانوردی کشور را نوسازی کنیم.

عضو کابینه دولت یازدهم خاطرنشان کرد: من در این نمایشگاه با عرضه‌کنندگان دست اول صنعت هوانوردی مذاکره کردم. کشور ما با وجود داشتن بیش از ۶۰ فرودگاه، به هواپیماهای کوتاه‌برد نیاز دارند؛ فرودگاه‌هایی که هواپیماهای زیر ۱۰۰ مسافر را پذیرا می‌شوند و اگر فعالیت این فروگاه‌ها بیشتر شود در توسعه فرودگاه‌های محروم بسیار موثر خواهد بود.

وی ادامه داد: همچنین دیدارهایی نیز با عرضه کنندگان هواپیماهای با برد متوسط و قاره‌پیما داشتم و امیدوارم همزمان با مذاکرات گروه دیپلماسی کشور ما نیز مذاکرات تجاری را پیگیری کنیم.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در این دیدارها بحث توسعه فرودگاه‌ها با مشارکت بین‌الملل، توسعه ریلی اعم از زیرساخت و ناوگان و توسعه ناوگان جاده‌ای نیز مطرح شد که علی‌رغم بلوف‌هایی که زده می‌شود استقبال عالی بود و روند مذاکرات سازنده‌ای را هم با بنگاه‌ها و هم با دولت فرانسه انجام دادیم.

آخوندی در پایان با اشاره به آغاز عملیات اجرایی ساخت آزادراه چرم شهر- آبیک تاکید کرد: قرارگاه ما با قرارگاه خاتم الانبیا چهار ساله است و این پروژه در چند قطعه از چرم‌شهر تا آزادراه قم - تهران و از آنجا تا آزادراه تهران – ساوه و از این آزادراه تا اشتهارد و نهایتا از اشتهارد تا آبیک ساخته می‌شود اما با توجه به تجهیزات موجود امیدوارم ساخت این پروژه پیش از زمان بندی مذکور در قرارداد ساخت به پایان برسد. /

نظر شما