شناسهٔ خبر: 86395 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران

تسهیلات در بخش تولید مسکن متمرکز شود/توسعه جنوب تهران توسعه وسعت و نه توسعه شهری است

خشایار باقرپور مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران: گفت: طرح جامع تشدید تولید مسکن با مشارکت بانک‌ها در دستور کار قرار بگیرد و بازپرداخت تسهیلات به متقاضی نهایی سپرده شود. با اینکار اجازه ندهیم تسهیلات در بخش خرید متمرکز شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران، خشایار باقرپور مدیر عامل اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران در برنامه «روی خط اقتصاد» از رادیو اقتصاد درباره سیاست‌گذاری‌های حوزه مسکن برای افزایش سقف وام مسکن و اینکه آیا امکان دارد قیمت‌ها به گذشته برگردد یا خیر؟، گفت: بحث برگشت قیمت‌ها منتفی است و اساساً در اقتصاد ما مسبوق به سابقه نیست.

وی ادامه داد: مسکن مانند بسیاری از حوزه های سرمایه ای متاثر از بازار ارز است و شاید بازار مسکن آخرین بازار سرمایه باشد که از نوسانات ارز متاثر می شود.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران همچنین تصریح کرد : قیمت کنونی مسکن مربوط به ۶ ماه قبل است که دلار ۲۳ یا ۲۴ هزار تومان بود و عملا دلار ۳۰ هزار تومانی هنوز در بازار مسکن  تاثیر خود را نگذاشته است.

باقرپور تصریح کرد: بازار مسکن برای افزایش قیمت همچنان ظرفیت دارد که نبود قدرت خرید جامعه این مسئله را به تاخیر انداخته است.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران درباره تسهیلات برای خرید مسکن در قالب وام گفت : مهمترین سوال این است که آیا وام به عنوان یک راه حل می تواند جایگاه داشته باشد؟. معتقدم وام مسکن مهمترین نقشی که می تواند در بازار ایجاد کند ایجاد شوک در بازار است.   یکی از موثرترین موضوعات بر افزایش قیمت زمین، رهن و اجاره و خرید، افزایش سقف وام مسکن است که طی ماه های اخیر اعلام شده که احتمال افزایش وجود دارد و بعد تکذیب می شود ولی در عمل تاثیر خود را از لحاظ روانی در بازار می گذارد و موجب افزایش قیمت می‌شود.

باقرپور با اشاره به اینکه هر خبری در بازار مسکن می‌تواند تلاطم شدید ایجاد کند در خصوص میزان وام مسکن، یادآور شد: وام مسکن برای تقویت بخش تقاضا است که تقویت بخش تقاضا در اقتصاد ما تاکنون جواب نداده است و در حقیقت منجر به فریز شدن منابع بانکی و ایجاد تورم و رکود تورمی شده است.

وی با اشاره به اختصاص وام در حوزه خودرو، چشم اندازی از بازار مسکن را تعریف کرد و افزود : چند سال قبل دولت یک خط اعتباری چند هزار میلیاردی برای تحریک بخش تقاضا در بازار خودرو ارائه کرد که این تسهیلات مشکلی را حل نکرد و منابع بانکها را به سمت معوق شدن برد چون با تکانه‌های اقتصادی در کشور، پرداخت اقساط برای مردم مشکل شد و برای مسکن هم این روند وجود دارد که با تحریک تقاضا قیمت بالا می‌رود.

باقر پور همچنین درباره راه حل های موجود برای تقویت بازار مسکن، گفت : تسهیلات باید در بخش تولید متمرکز شود و در اختیار  انبوه سازان بخش خصوصی و بخش تعاون قرار گیرد و طرح جامع تشدید تولید مسکن را با مشارکت بانکها در دستور کار قرار بگیرد و بازپرداخت تسهیلات را به متقاضی نهایی بسپاریم و اجازه ندهیم تسهیلات در بخش خرید متمرکز شود.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران در پاسخ به پرسش مجری برنامه روی خط اقتصاد درباره ساخت‌وسازهای بی‌حساب و کتاب در مناطق جنوبی تهران، تاکید کرد: آنچه که در منطقه ۲۲ و جنوب شهریار و چه بسا در شرق تهران اتفاق می‌افتد توسعه شهری نیست بلکه تنها افزایش وسعت شهری بر اساس افزایش جمعیت است.