شناسهٔ خبر: 86483 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی:

افغانستان زمینه‌های قابل‌توجهی برای صادرات، واردات و ترانزیت کالا دارد/ اتصال راه‌آهن خواف–هرات به چابهار، محرک ترانزیت کالا به افغانستان

محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: افتتاح راه‌آهن خواف – هرات نقش موثری در توسعه ترانزیت دریایی و افزایش بهره‌وری بنادر جنوبی کشور به خصوص چابهار داشته باشد.

محمد راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی درخصوص اهمیت پروژه ریلی خواف - هرات در توسعه ترانزیت کشور و افزایش ظرفیت بنادر جنوبی و شمالی اظهار داشت: به طور کلی، ایجاد ظرفیت‌های جدید در حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل باعث افزایش مزیت‌های کشور در زمینه توسعه ترانزیت خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه، عمده زیرساخت‌های موجود حمل‌ونقلی کشور در حوزه جاده‌ای است، لذا دسترسی ریلی به کشورهایی که فاقد دسترسی دریایی هستند، می‌تواند کمک شایانی به توسعه ترانزیت از بنادر کشورمان به آن کشورها کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان‌ اینکه افغانستان، از جمله کشورهایی است که زمینه‌های قابل توجهی برای واردات، صادرات و ترانزیت کالا دارد، تصریح کرد: بدون تردید، اتصال ریلی بندر چابهار به افغانستان می‌تواند نقش موثری در توسعه ترانزیت، بهبود کیفیت جابه‌جایی کالا در این مسیر، افزایش رقابت پذیری، کاهش هزینه‌ها و به تبع آن افزایش بهره وری ایفاء کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پایان گفت: در مجموع انتظار می رود، با افتتاح راه آهن خواف - هرات و متعاقب آن، اتصال راه آهن به بندر چابهار، شاهد تحولی جدی در زمینه ترانزیت کالا به افغانستان از طریق بندر چابهار باشیم.