شناسهٔ خبر: 86503 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل تعاونی‌های عمرانی شهر تهران مطرح کرد

اقتصاد شفاف و پایدار لازمه تحقق خط پیوسته تولید مسکن

خشایار باقرپور مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران،اقتصاد شفاف و پایدار را لازمه تحقق خط پیوسته تولید مسکن در کشور دانست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران، خشایار باقرپور مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران در خصوص ایجاد خط پیوسته تولید مسکن که نشان دهنده جریان پایدار تولید مسکن در کشور است و تاکید وزیر راه و شهرسازی بر آن، گفت: ماجرای خط تولید پیوسته مسکن، یکی از بهترین واژگانی است که به لحاظ بار معنایی و اعتباری در بازار مسکن از آن رونمایی شده است اما در عین حال در پس این واژه، عوامل و مولفه‌های فراوانی وجود دارد که در مسیر به وقوع پیوستن آن یا محرک و یا مانع خواهند بود.

ثبات اقتصادی برای سرمایه گذاران

باقر پور بر ایجاد ثبات اقتصادی برای سرمایه‌گذاران تاکید کرد و افزود: ایجاد خط تولید مسکن زیرساخت‌های اقتصادی و بنیادینی را می‌طلبد که نه تنها امسال و با عزم جدی دولت در سال پایانی فعالیت، که طی سالها نظریه پردازی دولتمردان در خصوص بازار مسکن نیز ایجاد نشده است.

اقتصاد شفاف و پایدار لازمه تحقق خط پیوسته تولید مسکن

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران، نخستین الزام برای راه‌اندازی، توسعه و ثبات جریان تولید مسکن را  اقتصاد شفاف و پایدار دانست و افزود: اقتصادی که در آن سرمایه گذاران چه خرد و چه کلان بتوانند با استفاده از آمار صحیح و ثبات اقتصادی برای برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت خود برنامه‌ریزی کرده و بدون نگرانی از نوسانات شدید قیمت‌ها محل سرمایه‌گذاری خود را انتخاب کند.

وی ادامه داد: در شرایطی که طی مدت زمانی کوتاه تمام بازارها اعم از سکه، ارز، خودرو، بورس و مسکن دچار تلاطم و نوسانات شدید لحظه‌ای در قیمت و سیاستگذاری شده‌اند، این ثبات اقتصادی در نظر سرمایه‌گذاران بسیار دور از دسترس بوده و امکان برنامه‌ریزی با آرامش‌خاطر نسبت به سود یا زیان آن وجود ندارد.

زمین مهمترین مؤلفه ساخت مسکن

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران تصریح کرد: الزام بعدی برای راه‌اندازی جریان تولید مسکن، تخصیص زمین است  که در گذشته نه چندان دور،  بیشترین سهم از قیمت مسکن را به خود اختصاص می داد. اختصاص زمین‌هایی که در اختیار دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی و بعضاً غیر دولتی هستند، و اغلب نزدیک به شهرها، کلانشهرها و مناطقی هستند که امکان دسترسی به بازار کار را فراهم می‌کنند.

باقرپور با اظهار تاسف از اینکه طی سالیان گذشته جانمایی مناطق صنعتی و بافت تولیدی و خدماتی این مراکز به گونه‌ای انجام شد که امکان سکونت در نزدیکی آنها وجود ندارد، گفت: البته این تصمیم بنا به دلایل دیگری مانند تقسیم‌بندی‌های شهری و قوانین ساخت مناطق مسکونی و دوری از مراکز آلوده صنعتی  بوده، اما انتخاب اشتباه مکان برای احداث شهرک‌های مسکونی در برنامه‌های دولت‌های سابق مانند مسکن مهر، نشان داد امکانات رفاهی و دسترسی های شهری یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید به آن توجه شود.

وی همچنین به گزارش سازمان بازرسی کل کشور از نحوه اجرای طرح مسکن مهر اشاره کرد و گفت: در این گزارش ، یکی از ایرادات اصلی در اکثر استان‌ها، واگذاری اراضی نامناسب برای احداث مسکن مهر، مانند خارج از محدوده در دامنه کوه، شیوه نامناسب احتمال رانش زمین و یا زلزله و ...، موجب بالا رفتن هزینه‌های آماده‌سازی و قیمت تمام شده واحدها شد.

خدمات زیربنایی و رفاهی در تولید مسکن

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران گفت: از سوی دیگر ضعف شدید در خدمات زیربنایی و روبنایی یکی از بزرگترین موانعی است که برای ایجاد جریان ثابت تولید مسکن می‌تواند به شدت موثر باشد. امکانات ابتدایی مانند برق، فاضلاب، بیمارستان، مدرسه، فضای سبز و ... از مهمترین الزامات ایجاد و توسعه مسکن بوده و پیش از ساخت و تحویل مسکن به متقاضیان، باید در این موارد نیز تمهیدات لازم اندیشیده شود.

باقرپور یکی دیگر از زیرساخت‌های مهم برای راه‌اندازی خط تولید پیوسته مسکن را ، برنامه مشخص برای فازهای مختلف  دانست و گفت: نهادهای متولی تولید و توسعه مسکن که موظف به تأمین این کالا برای متقاضیان هستند تاکنون هیچ برنامه مدون و مشخصی در خصوص این الزام ارائه ندادند. کما اینکه برنامه مسکن مهر، مسکن ملی و نوسازی بافت فرسوده شهری نیز تنها به اعلام آغاز و یا برخی اقدامات آن اکتفا کرده و هیچ اطلاع‌رسانی دقیق و مدونی از پیش‌تولید، تولید و پیشرفت پروژه توسط دولتمردان و مسئولان ارائه نشده است.

بودجه و تسهیلات ارزان قیمت، پاشنه آشیل ساخت مسکن

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران ، بودجه و اعتبار لازم برای تولید مستمر مسکن  را نیز از مهمترین موضوعاتی  بیان کرد که در سخنان وزیر راه و شهرسازی هیچ اشاره‌ای به آن نشده است، چرا که کسری بودجه، افزایش نقدینگی و مشکلات دیگر اعم از شرایط ویژه مانند کرونا، متأسفانه تخصیص بودجه مشخص و کافی به این طرح را با مشکل مواجه کرده است.

وی همچنین به اشکالات اساسی راه اندازی طرح تولید مستمر مسکن اشاره کرد و گفت: این اشکالات  به این جا ختم نشده و قطعاً موارد دیگری مانند معرفی دستگاه‌های متولی و موثر در این اقدام و همچنین نهادهای ناظر بر اجرای پروژه، مدل تخصیص اعتبار و هزینه کرد اعتبار،  پیشرفت پروژه، چگونگی استاندارد و ایمنی پروژه‌ها، کیفی‌سازی و کمی‌سازی آن نامشخص است و این در حالی است که در اعلام این برنامه‌ها امیدواری زیادی در جامعه متقاضی مسکن ایجاد شده و همین امیدواری تبدیل به انتظارات بخش مهمی از جامعه شده و سرمایه های خرد را به امید احتمال خرید مسکن بلا استفاده نگاه می‌دارد.