شناسهٔ خبر: 8651 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛

شرکت فرودگاه‌های کشور ۲۴ ساله شد/ رشد ۶۰ درصدی پروازها و ۵۶ درصدی مسافران طی ۱۰ سال گذشته/ نگاهی گذرا به مشکلات فرودگاه‌ها

فرود هواپیما در فرودگاه مهرآباد امروز که بیست و چهارمین سالگرد تاسیس شرکت فرودگاه‌های کشور به عنوان نهاد حاکمیتی بر فرودگاه‌ها است، بهانه‌ای برای مقایسه وضعیت پروازها طی ۱۰ ساله گذشته و لزوم توسعه و تجهیز فرودگاه‌های کشور به ویژه فرودگاه‌های محروم کشور است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شركت فرودگاه‌های کشور بر اساس قانون هواپیمایی كشوری مصوب ۲۵ فروردین ۱۳۶۷ مجلس  شورای اسلامی و اساسنامه سال ۶۹ هیأت وزیران در نهایت در تاریخ ۲ تیر ۱۳۷۰ تاسیس شد تا تصدی‌گری و امور حاکمیتی فرودگاه‌های کشور از سازمان هواپیمایی کشوری منتزع و به شرکت فرودگاه‌های کشور الحاق شود.

وظیفه اصلی شرکت فرودگاه‌های کشور ایجاد، نگهداری و اداره فرودگاه‌ها است. در حال حاضر ۵۹ فرودگاه در کشور وجود دارد که ۵ فرودگاه کشور از فرودگاه‌های تحت مالکیت مناطق آزاد و نیروهای نظامی و ۵۴ فرودگاه کشور تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌های کشور است.

در حال حاضر از ۵۴ فرودگاه تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌های کشور ۹ فرودگاه با مجوز بین‌المللی، ۲۵ فرودگاه دارای مرز هوایی و ۲۰ فرودگاه داخلی فعالیت می‌کنند که فروگاه‌های بین‌المللی مهرآباد، امام خمینی(ره)، هاشمی نژاد مشهد، بندرعباس، تبریز، زاهدان، شیراز و یزد هشت فرودگاه بین‌المللی کشور هستند.

فرودگاه‌های آبادان، اراک، اردبیل، ارومیه، اهواز، بجنورد، بم، بندرلنگه، بوشهر، بیرجند، خرم‌آباد، رشت، رفسنجان، زنجان، ساری، سبزوار، سنندج، سیرجان، شهرکرد، کرمان، کرمانشاه، لارستان، گرگان، لامرد و همدان ۲۵ فرودگاه دارای مرز هوایی و فرودگاه‌های ابوموسی، ایرانشهر، ایلام، پارس‌آباد مغان، جهرم، جیرفت، خوی، داراب، رامسر، زابل، زرقان، سراوان، سمنان، سهند، شاهرود، طبس، فسا، کلاله، نوشهر و یاسوج نیز ۲۰ فرودگاهی هستند که فقط پروازهای داخلی از آنها صورت می‌گیرد.

*لزوم تجهیز و توسعه فرودگاه‌های کشور

نگهداری فرودگاه‌ها سالانه هزینه زیادی را برای کشور به همراه دارد این در شرایطی است که بسیاری از فرودگاه‌های کشور زیان‌ده هستند و تنها چند فرودگاه کشور از جمله فرودگاه‌های بین المللی مهرآباد، مشهد، شیراز و امام خمینی(ره) اقتصادی و سودده محسوب می شوند یعنی درآمد این فرودگاه‌ها هزینه آنها را پوشش می‌دهد و هزینه‌های سایر فرودگاه‌های زیانده کشور نیز از محل درآمد فرودگاه‌های اقتصادی و منابع شرکت فرودگاه‌های کشور اداره می‌شوند تا فعالیت آنها همچنان ادامه داشته باشد و این مناطق از داشتن فرودگاه محروم نشوند.

البته اقتصادی شدن و توسعه فرودگاه‌های محروم علاوه بر تجهیزات فرودگاهی، به پارامترهایی چون وجود ناوگان مناسب متناسب با مناطق جغرافیایی مختلف و تقاضای مسافران بستگی دارد.

تعدادی از فرودگاه‌های کشور به دلیل کوهستانی بودن با محدودیت پرواز در شب مواجهند که این فرودگاه‌ها نیازمند هواپیماهای خاص این مناطق هستند. به عنوان مثال فرودگاه‌های کوهستانی مانند ایلام، یاسوج، خرم‌آباد، سنندج و بجنورد فرودگاه‌‌هایی هستند که ارتفاعات این مناطق به حدی است که به دلیل کوهستانی بودن امکان پرواز در شب برای آنها محدودتر است و در دنیا از هواپیماهای خاصی که توان عملیاتی شدن در این مناطق را داشته باشند استفاده می‌شود اما به علت عدم وجود این نوع ناوگان پروازی در کشور، در این فرودگاه‌ها با محدودیت پرواز در شب مواجه هستیم.   

برخی دیگر از فرودگاه‌ها به دلیل محدودیت زیرساختی در بخش باند پروازی به هواپیماهای کوتاه بُرد و سبک نیاز دارند چراکه طول و وضعیت سطوح پروازی این فرودگاه‌ها به گونه‌ای نیست که امکان نشست و برخاست هواپیماهای متوسط و پهن پیکر درآنها وجود داشته باشد؛ ضمن اینکه در بسیاری از فرودگاه‌ها به دلیل نبود تقاضای کافی برای شرکت‌های هواپیمایی توجیه استفاده از هواپیماهای متوسط و بزرگ برای استفاده در این فرودگاه ها وجود ندارد.

از طرفی با رشد صنعت حمل و نقل هوایی، افزایش تعداد پروازها و تعداد مسافران تجهیز و توسعه فرودگاه‌های کشور امروز به شدت احساس می‌شود. برای اثبات این موضوع نگاهی به آمار و رشد پروازها و تعداد مسافران طی سال‌های اخیر خالی از لطف نیست.

*رشد ۶۰ درصدی پروازها و ۵۶ درصدی مسافران طی ۱۰ سال گذشته

بر اساس آمار ثبت شده، در سال گذشته (۱۳۹۳) ۴۲ میلیون و ۹۸۲ هزار و ۸۶۴ مسافر با ۳۴۴ هزار و ۹۶۵ پرواز داخلی و بین‌المللی از ۵۴ فرودگاه کشور جابجا شدند؛ این در حالی است که در سال ۱۳۸۴ یعنی ۱۰ سال قبل ۲۴ میلیون و ۱۱۵ هزار و ۱۴۵ مسافر با ۲۰۹ هزار و ۱۰۸ پرواز داخلی و خارجی جابجا شدند.

آمار پروازی و مسافری سال ۹۳ را اگر با ۱۰ سال قبل یعنی سال ۸۴ مقایسه کنیم مشاهد می‌شود تعداد پروازهای کشور در سال گذشته نسبت به سال ۸۴ حدود ۶۰ درصد و تعداد جابجایی مسافران در بخش حمل و نقل هوایی نیز طی ۹ سال گذشته حدود ۵۶ درصد افزایش یافته است. این میزان افزایش پرواز و تعداد مسافران نشان می‌دهد زیرساخت های فرودگاهی کشور نیاز به سرمایه گذاری بیش از پیش دارد.

در همین رابطه وزیر راه و شهرسازی بارها به سرمایه گذاری در فروگاههای کشور تاکید کرد. عباس آخوندی در بازدید نوروزی خود از مرکز کنترل ترافیک هوایی کشور با تاکید بر به‌روز رسانی تجهیزات راداری هوانوردی گفت: «بسیاری از فرودگاه‌های کشور از نظر تجهیزات فرودگاهی در شرایط قابل فبولی نیستند بنابراین حداقل باید فرودگاه‌های بین المللی کشور تجهیز و سیستم های کمک ناوبری جدید در این فرودگاه ها نصب شوند چراکه هم مسافران داخلی و هم مسافران خارجی انتظار دارند در ارائه خدمات بالاترین استانداردها رعایت شوند. لذا نیازمند سرمایه گذاری جدید هم در بخش تجهیزات فرودگاهی و هم در بخش خدمات مسافری هستیم ضمن اینکه بر اساس قانون بودجه ۹۴ سرمایه گذاری های خوبی با کمک بخش خصوصی پیش بینی در این بخش شده است.»

البته وزیر راه و شهرسازی که اخیرا به دعوت رسمی دولت فرانسه برای حضور در نمایشگاه بین المللی جهانی به پاریس سفر کرده بود، روز گذشته در حاشیه مراسم کلنگ زنی آزادراه چرم شهر وارمین به آبیک قزوین در جمع خبرنگاران درباره کلیات دستاوردهای سفر خود به فراسنه گفت:« من در این نمایشگاه با عرضه‌کنندگان درجه یک صنعت هوانوردی مذاکره کردم. کشور ما با وجود داشتن بیش از ۶۰ فرودگاه، به هواپیماهای کوتاه‌برد نیاز دارد؛ فرودگاه‌هایی که هواپیماهای زیر ۱۰۰ مسافر را پذیرا می‌شوند. اگر این ناوگان در کشور افزایش یابد فعالیت این فروگاه‌ها بیشتر شود که در توسعه فرودگاه‌های محروم بسیار موثر خواهد بود. »

*توسعه زیرساخت فرودگاهی لازمه توسعه صنعت هوانوردی

در مجموع باید گفت لازمه توسعه صنعت هوانوردی کشور، توسعه فرودگاه‌های کشور است؛ زیرا تا زیرساخت فرودگاهی مناسب در کشور موجود نباشد حتی با وجود ناوگان مناسب امکان رونق این بخش نخواهیم بود.

بیست و چهارمین سالگرد تاسیس شرکت فرودگاه های کشور بهانه‌ای برای نگاهی هر چند گذرا به بخشی از مشکلات فرودگاه‌های کشور بود که امیدواریم با تامین ناوگان متناسب با هر فرودگاه و توسعه تجیهزات ناوبری هوانوردی فرودگاه‌ها شاهد رونق بخش هوانوردی کشور باشیم.

------------------------------

گزارش از: محمد جندقی

نظر شما