شناسهٔ خبر: 86564 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

تشریح اقدامات توسعه‌ای بنادر ایران در دوران تحریم؛

توسعه ظرفیت‌ تخلیه و بارگیری کالاها/ تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام توسعه‌ای بنادر

نماهایی از فعالیت های بندری در بندر امام خمینی(ره) به رغم شدیدترین تحریم‌های غیرقانونی آمریکا؛ فعالیت‌های توسعه‌ای در بنادر کشور متوقف نشده و پروژه‌های توسعه‌ای در بنادر ایران با سرعت در حال اجرا است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی،‌با انگیزه اخلال در جریان تجارت خارجی و مبادلات بیرونی کشور، بنادر به عنوان خط مقدم جبهه اقتصادی؛ مورد شدیدترین تحریم‌ها قرار گرفتند.

در این راستا؛ سازمان بنادر و دریانوردی به رغم مواجه شدن با چالش‌های تحریم که منجر به بروز مشکلاتی نظیر کمبود منابع مالی برای ایجاد و توسعه زیرساخت های پیشرفته و روزآمد، عدم پشتیبانی مناسب از طرح‌های سرمایه‌گذاری در حمل و نقل دریایی بود؛ با رویکرد تبدیل تهدید به فرصت، توجه جدی خود را به ایجاد و توسعه ظرفیت‌های مورد نیاز برای تخلیه و بارگیری و نگهداری ایمن و امن کالا در بنادر معطوف کرد.

سازمان بنادر و دریانوردی به پشتوانه نیروی انسانی کارآمد و بسیج امکانات و منابع خود؛ موفق شد ضمن اجرای تعداد قابل‌توجهی از پروژه‌های توسعه‌ای و بهبود فرآیندهای کاری، نسبت به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و متوقف شده سال‌های قبل بنادر، اقدام کند.

از جمله پروژه های توسعه ای؛ تأمین و بهره‌برداری از تجهیزات فاز۲ طرح توسعه بندر شهیدرجایی، آغاز عملیات اجرایی فاز۳ این بندر با هدف افزایش ظرفیت اسمی تخلیه و بارگیری از ۶ به ۸ میلیون TEU و احداث سه پست اسکله به طول ۱۴۰۰ متر است.

همچنین در بندر چابهار، پروژه تأمین تجهیزات فازاول طرح توسعه بندرشهیدبهشتی شامل تحویل قطعی و بهره‌برداری از تعداد ۹ دستگاه انواع جرثقیل موبایل ساحلی و محوطه ای، ۸ دستگاه صفافی کانتینر خالی، تحویل و بهره‌برداری از ۸ دستگاه مکنده غلات به انجام رسید.

از این رو با طرح‌های توسعه‌ای، به طور پیوسته ظرفیت اسمی بنادر بازرگانی کشور طی دهه اخیر( ۱۳۹۸- ۱۳۸۸) با متوسط رشد سالیانه ۵,۴ درصد از رقم ۱۴۲.۲ میلیون تن در ابتدای سال ۸۸ به رقم ۲۴۰ میلیون تن در پایان سال ۹۸ افزایش یافت و همچنین هدف سال ۹۸ به میزان ۱۰۲ درصد تحقق یافت.