شناسهٔ خبر: 8670 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان شد:

تمام قطارها تا پایان سال مجهز به سیستم ATC می‌شوند/ با سیستم ATC لوکوموتیوران مرحوم هم شود حادثه‌ای رخ نمی‌دهد

مصاحبه با سعید محمدزاده معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن با بیان اینکه صفر تا ۱۰۰ نصب و راه‌اندازی سیستم ATC با دانش بومی انجام شد گفت: با سیستم ATC لوکوموتیوران مرحوم هم شود حادثه‌ای رخ نمی‌دهد.

سعید محمدزاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با تشریح نحوه و روند برنامه‌ریزی در شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و اقدامات این شرکت در زمینه ارتقای ایمنی سیر و حرکت قطارها٬ گفت: از سال ۹۲ که تیم جدید کار خود را آغاز کرد سعی شد همه آنچه که به عنوان برنامه و سوابق آن در گذشته وجود داشت٬ گردآوری شود و برنامه عملیات و اجرایی تا سال ۱۴۰۰ تدوین شود؛ این برنامه هشت ساله با برش‌های یکساله و با جزئیات دقیقی مثل اینکه چه نوع عملیاتی را در چه نقطه‌ای و با چه هدفی انجام دهیم٬ تدوین شده است و هدفگذاری را در مسیر توسعه‌ای در بخش ریلی پیش روی ما می‌گذارد در این صورت ما کار نمی‌کنیم فقط برای کار٬ بلکه با هدف و برنامه عمل می‌کنیم.

معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: هدفگذاری در حوزه ریلی٬ افزایش ظرفیت در بخش‌های باری و مسافری٬ ارتقای ایمنی و افزایش رضایتمندی است که با این ۴ محور پروژه‌هایی تعریف شد و بر اساس اولویت این پروژه‌ها در دستور کار راه آهن قرار دارد.

وی با بیان اینکه یکی از محورهایی که در برنامه‌ریزی‌های راه‌آهن در دو سال آخر در نظر گرفته شده هم‌خوانی برنامه‌ریزی‌ها با طرح جامع ریلی است٬ ادامه داد: برای بهره‌گیری بیشتر از شبکه ریلی موجود چند راه‌آهن راهکار اساسی از جمله بازگشایی ایستگاه‌ها٬ دو خطه کردن خطوط و استفاده از سیستم ATC در دستور کار را آهن قرار دارد.

محمدزاده بازگشایی ایستگاه‌ها در مسیر‌های تک خطه را یکی از کارهای بسیار سخت و پیچیده برای افزایش ظرفیت بخش ریلی برشمرد و گفت: در این حوزه نیاز به انجام سه عملیات روسازی٬ زیرسازی و ساختمان است و علاوه بر این علائمی کردن خطوط ایستگاه‌ها نیز باید صورت بگیرد و این اقدام برای راه‌آهن اقدام دشواری است چراکه در زمان علائمی‌ کردن خطوط٬ دو ایستگاه مجاور باید به حالت تعطیلی درآید.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات انجام شده این بود که تمام پروژه‌های ریلی در  راه‌آهن در حال حاضر مانیتور شده و میزان پیشرفت آن مشخص است٬ افزود: تمام جزئیات شبکه ریلی کشور مشخص است به گونه‌ای که می‌توان مشاهده کرد کدام ایستگاه‌ها چه علائمی دارند و چند ایستگاه ساختمان آماده دارد بنابراین می‌توان به این ترتیب از تمام جزئیات یک پروژه مطلع شد.

این مقام مسئول در شرکت راه آهن با اشاره به طرح تصویب شده در قانون بودجه سال ۹۳ برای افزایش ظرفیت بار و مسافر گفت: با پیگیری‌های فراوان شخص وزیر و مدیرعامل شرکت راه‌آهن این طرح که نزدیک به ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار داشت با تخصیص ۵۰ درصدی محقق و بسیاری از پروژه‌های راه آهن با این اعتبارات اجرایی شد.

تجهیز ۲۲ ایستگاه به سیستم ATC زمینی در مسیر بافق-بندرعباس

وی اولویت دیگر راه آهن را راه‌اندازی سیستم ATC یا کنترل هوشمند برشمرد و افزود: سیستم ATC که در سال ۸۵ یا ۸۶ قرارداد اجرایی آن منعقد شده بود به دلایل بسیاری از جمله عدم نقدینگی به کندی جلو رفته بود ولی در سال ۹۲ و ۹۳ به شدت این پروژه پیگیری و در مسیر تهران-مشهد از این سیستم بهره‌برداری شد همچنین کار تجهیز کل شبکه ریلی به ATC نیز آغاز شده و در حال حاضر در مسیر بافق تا بندرعباس ۲۲ ایستگاه مجهز به سیستم ATC شده‌اند.

محمدزاده با بیان اینکه کار بسیار سنگین و سختی برای تجهیز این ۲۲ ایستگاه در مسیر بافق-بندرعباس انجام شد که بیش از یک سال زمان برد٬ ادامه داد: در سایر مناطق نیز همکاران ما سخت مشغول کار هستند و هدف این است پس از علائمی کردن مسیرها سیستم ATC  زمینی نصب و همزمان این سیستم به‌روی لوکوموتیوها نیز راه اندازی شود.

نصب و راه‌اندازی ATC به‌روی تمام لوکوموتیوها تا پایان سال

وی با اعلام این خبر که برنامه داریم تا پایان سال سیستم ATC بروی تمام لوکوموتیوها نصب و راه‌اندازی شود٬ گفت: با راه اندازی  این سیستم چنانچه لوکوموتیوی بخواهد از چراغ قرمز عبور کند به صورت خودکار متوقف می‌شود یا زمانی که به ایستگاه نزدیک می‌شود در هر سرعتی که باشد٬ سرعتش به ۳۰ کیلومتر در ساعت کاهش می‌یابد و این سیستم موجب ایمنی بالا در قطارهای موجود شبکه ریلی می‌شود.

صفر تا ۱۰۰ سیستم ATC دانش بومی است

محمدزاده با یادآوری اینکه صفر تا ۱۰۰ سیستم ATC ٬ نصب و راه‌اندازی آن با دانش بومی انجام شد٬ گفت: نصب و راه اندازی هریک از این سیستم‌ها پیچیدگی‌های خاص خود را دارد که متخصصان داخلی ما توانستند به شکل مطلوبی این سیستم‌ها را پیاده‌سازی کنند.

لوکوموتیوران مرحوم هم شود حادثه‌ای رخ نمی‌دهد

معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن افزود: تا پایان سال این انتظار را داریم که در تمام ایستگاه‌های علائمی قطاری نتواند بدون برخورداری از سیستم ATC حرکت کند و هر مشکلی حتی اگر لوکوموتیوران هم مرحوم شود قطار به صورت استاندارد به حرکت خودش ادامه می‌دهد.

محمدزاده با بیان اینکه بیش از ۳۷۰ جلسه کنترل پروژه در راه آهن برگزار شد که در ۴۰ جلسه حضور داشتم اظهار کرد: این اقدام مهم در راه آهن جمهوری اسلامی ایران قابل تقدیر است و باید از تک تک کارگران و متخصصان تشکر و قدردانی کرد./

نظر شما