شناسهٔ خبر: 86755 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیر کل ساخت ساختمان‌های راه‌آهن، بنادر وفرودگاه‌های شرکت ساخت:

ایستگاه راه‌آهن شمتیغ در راه خواف-هرات دروازه‌ پیوند معماری ایران و افغانستان است

مسافران نوروزی در ایستگاه قطار تهران مدیر کل ساخت ساختمان‌های راه‌آهن بنادر وفرودگاه‌ها شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: در مسیر راه‌آهن خواف-هرات ایستگاه شمتیغ دروازه‌ای است که با وجود طراحی مدرن آن به سبک خراسانی، پیوند دهنده معماری ایران و افغانستان است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین بهجو، مدیرکل ساختمان های راه آهن بنادر و فرودگاه ها شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، در تشریح ایستگاه های مسیر ریلی خواف-هرات گفت: مسیر ریلی خواف-هرات، ایستگاه راه‌آهن خواف و سنگان در گذشته با توجه به قرارگیری در مسیر ریلی بافق به مشهد افتتاح شده و به بهره برداری رسیده است و در مسیری که کشور ما را از طریق راه‌آهن به کشور افغانستان متصل میکند ۵ ایستگاه وجود دارد که از خواف آغاز و به شمتیغ ختم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در مسیر ریلی داخلی خواف-هرات دو ایستگاه سبقت طلاقی کوچک وجود دارد که دارای اهمیت بسیار زیادی نیست افزود: اینهاایستگاه های کوچکی هستند و کاربرد بسیاری ندارند و بیشتر برای بلوک بندی مسیر ساخته می شوند که دارای ارزش معماری آنچنانی نیست با این حال ایستگاه اصلی که در مسیر ریلی خواف-هرات همزمان با ساخت این مسیر ریلی ساخته شده است شمتیغ است.

بهجو ادامه داد: ایستگاه راه آهن شمتیغ یک ایستگاه باری- مسافری مرزی است که در واقع به صورت یک پایانه مرزی عمل می‌کند و این ایستگاه تنها مسیر ریلی است که بار یا مسافری در این ایستگاه پیاده یا سوار نمی‌شود.در واقع افرادی و یا باری که در قطار قرار دارد خدمات وعملیات مربوط به گذرنامه و گمرک آن‌ها در این ایستگاه انجام می‌شود.

مدیر کل ساخت ساختمان‌های راه آهن بنادر وفرودگاه‌های شرکت ساخت با بیان اینکه با توجه به نوع کاربری ایستگاه شمتیغ تلاش شد تا یک سری ساختمان‌هایی در آن طراحی شود که بتوانند این عملکردهای گمرکی، امنیتی و گذرنامه‌ای را پوشش دهد بیان کرد: با این حال تلاش شده است تا در ایستگاه شمتیغ کاربری ها به گونه ای در ساختمان‌ها طراحی شده تا علاوه بر انجام این عملکردها کارها به سهولت برای صاحبان بار و مسافران انجام شود.

وی ادامه داد: در ایستگاه ریلی شمتیغ حدود ۱۲ هزار متر مربع ساختمان طراحی و پیش‌‍بینی شده است که در مرحله آغاز بهره برداری از آن قرار داریم. فاز مرکزی آماده بهره‌برداری شده است که به تدریج مابقی ساختمان ها وابنیه ها با توجه به نیاز آمادده بهره  برداری می‌شوند.

بهجو با اشاره به اینکه در فاز اول، ساختمان اصلی ایستگاه مورد بهره برداری قرار می گیرد بیان کرد: مساحت این هسته مرکزی بالغ بر ۱۵۰۰ متر مربع است که در کنار این ساختمان، ساختمان‌های کوچک خدمات رسانی مانند موتورخانه، پست برق، منبع آب و غیره پیش‌بینی و اجرا شده‌اند تا سرویس مطلوبی به ساختمان اصلی دهند.

وی در رابطه با معماری ایستگاه شمتیغ در مرز ریلی خواف-هرات نیز گفت: ساختمان اصلی با الهام از معماری اصیل ایرانی و سبک خراسانی و با یک تکنولوژی مدرن طراحی و اجرا شده است. در این ساحتمان فضاهایی برای استقرار نهادهایی مانند اداره گذرنامه، اداره گمرک، پلیس و بانک پیش‌بینی شده تا مسائل مربوط به این ایستگاه را انجام دهند .

بهجو در پایان افزود: به این دلیل از معماری خراسانی در ساخت آن الهام گرفته شده است تا پیوند دهنده فرهنگی دو ملت افغانستان و ایران باشد.