شناسهٔ خبر: 86843 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اعلام کرد:

نقش ویژه کنارگذر شرق اصفهان در افزایش میزان جا به جایی کالا و مسافر در محورهای مرکزی کشور/ امکان ایجاد ۲هزار شغل دائمی با افتتاح و شروع به کار این آزادراه

ساخت آزادراه مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: با بهره برداری از کنار گذر شرق اصفهان، این کریدور نقش بسزایی در تسهیل جابه جایی کالا و مسافر در محور مرکزی ایران خواهد داشت.

علیرضا قاری قرآن، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص اثرات مثبت کنار گذر شرق اصفهان بر اقتصاد، اشتغال و محیط زیست این استان و منطقه که قرار است به زودی به بهره برداری برسد، با اشاره به اینکه کلانشهر اصفهان به لحاظ قرار گیری در مرکز ثقل کشور و عبور کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب،  بخش عظیمی از بار ترافیک کشور را متحمل می شود، اظهار داشت: علاوه بر مشکلات ترافیکی موجود، عواملی همچون تردد وسایل نقلیه سنگین و دودزا به درون محیط شهری، آلودگی هوا، هدر رفت سوخت و زمان و همچنین افزایش تصادفات را ناشی می‌شود.

وی با بیان اینکه احداث آزادراه شرق اصفهان که از آزادراه اصفهان – کاشان در شمال استان شروع و به آزاد راه اصفهان – شیراز در جنوب استان ختم می‌شود بسیاری از این مشکلات مرتفع خواهد شد، افزود: براساس طرح جامع حمل ونقل کشور این کریدور در محورمرکزی ایران برای تسهیل و جابجایی کالا ومسافر اهمیت زیادی داشته و یکی از پرترددترین مسیر وسایل نقلیه است.

 مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اضافه کرد: از اواخر سال ۹۵ و اوایل سال ۹۶ با مشارکت ۷۰درصدی صندوق بازنشستگی کشوری و ۳۰درصدی وزارت راه و شهرسازی این پروژه فعالیت خود را از سر گرفت. نقش این آزادراه در کاهش آلودگی‌های زیست محیطی ، کاهش زمان سفر، کاهش هدر رفت سوخت،کاهش تصادفات منجر به فوت، رفع مشکلات ترافیکی شهر اصفهان و ایجاد ارتباط شمالی – جنوبی و شرقی – غربی در کشور بسیار موثر و حائز اهمیت است .

قاری قرآن به تاثیر این پروژه در اشتغال‌زایی اشاره کرد و گفت: در احداث این آزادراه بیش از۴۰۰ نفر به شكل مستقیم و بین ۲ تا ۳ برابر همین تعداد نیز به شكل غیر مستقیم مشغول كار و فعالیت هستند. این تعداد قطعا با احداث مجتمع‌های خدماتی بین‌راهی، جایگاه های سوخت و... می تواند بیش از ۲ هزار شغل دائم ایجاد کند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان نحوه پرداخت عوارض در این آزاد راه را شیوه‌ الکترونیکی بیان کرد و گفت: شیو‌ه‌های قدیمی دریافت عوارض اتوبان‌ها و آزادراه‌ها دیگر خریداری ندارد، چرا که هم وقت‌گیر است و هم مبادله اسکناس، زیان‌های فراوانی دارد. لذا در حال برنامه ریزی برای پرداخت عوارض در آزاد راه شرق اصفهان بصورت الکترونیکی است که بدون صف و معطلی، با سرعت بالا و رضایت‌بخش انجام شود.

قاری‌قرآن افزود: این آزادراه با برقراری ارتباط بهتر بین شهرهای مختلف استان به شکل موثری سهولت دسترسی را ایجاد و کاهش بار ترافیک شهر اصفهان را نیز در پی خواهد داشت. همچنین افزایش ارزش زمین در طول مسیر به دلیل افزایش سطح دسترسی به شهرهای اقماری صنعتی و مسكونی (قدیم و جدید) و كاهش انتشار آلاینده‌های زیست محیطی، از دیگر مزایا و اهداف طرح برای شهر اصفهان است.