شناسهٔ خبر: 87132 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

با حضور نماینده وزارت راه و شهرسازی انجام شد

برگزاری ششمین نشست کمیته حمل‌و‌نقل کمیسیون اسکاپ (ESCAP ) در بانکوک/ ارایه پیش‌نویس آیین‌نامه نگهداری کالاهای خطرناک در محوطه‌های بندری/ طرح برقراری اتصال زمینی آسیا به اروپا

اسکاپ ششمین نشست کمیته برگزاری ششمین نشست کمیته حمل‌و‌نقل کمیسیون اسکاپ (ESCAP ) با حضور نماینده وزارت راه و شهرسازی در بانکوک برگزار شد و طی آن، طرح‌های پیشنهادی ایران جهت توسعه، همکاری و سیاست‌های منطقه‌ای مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ششمین جلسه کمیته حمل و نقل کمیسیون ESCAP از تاریخ ۲۲ تا ۲۳ آبان ماه سال جاری در مرکز کنفرانس سازمان ملل در بانکوک برگزار شد.

در این نشست که به صورت ترکیبی (مجازی – حضوری) برگزار شد، نمایندگان مستقر در بانکوک از کشورهای عضو و سازمان های بین المللی به صورت حضوری و سایر نمایندگان از طریق ویدئو کنفرانس در این نشست شرکت کردند. در این راستا محمد حجارزاده، مدیرکل دفتر طرح جامع و مدل های حمل و نقل، به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران شرکت کردند.

در این کمیته موارد مهم استراتژیک برای توسعه حمل و نقل منطقه ای، همکاری های منطقه ای و تدوین سیاست های منطقه ای برای پیشبرد حمل و نقل یکپارچه و پایدار مورد بحث قرار گرفتند. در این راستا دستورالعمل های منطقه ای و جهانی موجود مانند برنامه اقدام منطقه ای برای حمل و نقل یکپارچه و پایدار در کشورهای آسیا و اقیانوسیه (فاز ۱ – برنامه ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱) و قطعنامه های مرتبط با اسکاپ مد نظر قرار گرفتند. از دیگر اهداف این نشست، آمادگی برای کنفرانس وزارتی حمل و نقل بود که در سال ۲۰۲۱ برگزار خواهد شد.

در این نشست حجارزاده، نماینده وزارت راه و شهرسازی ایران در اسکاپ، بر لزوم توجه به اهداف توسعه پایدار در بخش حمل و نقل تاکید کرد. برنامه های "برقراری اتصال زمینی آسیا به اروپا" و "سیاست های افزایش تاب آوری زنجیره تامین جهانی"، از جمله  مواردی بودند که از سوی ایشان مطرح شد.

همچنین پروژه های توسعه بزرگراهی، ریلی و بنادر خشک بر اساس طرح جامع حمل و نقل کشور و سند آمایش مراکز لجستیک کشور از سوی ایشان معرفی شد و مقرر شد که پیشنهادهای ایران برای اصلاح شبکه بزرگراهی و ریلی و بنادر خشک به دبیرخانه اسکاپ جهت بررسی و اظهار نظر ارسال شود.

از دیگر موارد ارایه شده توسط نماینده وزارت راه و شهرسازی، معرفی "پروژه تبادل الکترونیکی داده و فرآیندهای هماهنگی گمرکی با کشورهای همسایه" بوده که در حال حاضر به صورت پایلوت در دست انجام است و پیشنهاد شد که برای تسهیل حرکت بار در بخش غرب منطقه اسکاپ، کشورهای همسایه ایران نیز به این طرح بپیوندند.

افزون بر این موارد یاد شده "در نظر گرفتن چارچوبی یکپارچه و مورد توافق کشورهای عضو و در برگیرنده همه جنبه های تجارت و حمل و نقل بین الملل و اقدامات فرامرزی"، "در نظر گرفتن همه کریدورهای بین المللی برای افزایش تاب آوری زنجیره تامین به ویژه کریدورهای جنوب دریای خزر" به عنوان پیشنهادهای مشخص وزارت راه و شهرسازی ایران مطرح شده و مورد پذیرش اعضا واقع شدند.

همچنین از کمیته محترم حمل و نقل اسکاپ درخواست شد که پیش نویس "آیین نامه نگهداری کالاهای خطرناک در محوطه های بندری" را که توسط سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران تدوین شده است مورد بررسی قرار دهند.

گفتنی است با توجه به محدودیت های زمانی و فنی مرتبط با جلسات مجازی، دبیرخانه گروه حمل و نقل اسکاپ، پیش از برگزاری این کمیته اقدام به برگزاری نشست مشورتی در تاریخ های ۶ تا ۸ آبان ماه سال جاری کرد که کارشناسان دفتر طرح جامع و مدل های حمل و نقل به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی ایران در آن شرکت کردند.

یادآور می شود که کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (ESCAP) یکی از ۵ کمیسیون منطقه ای شورای اقتصادی اجتماعی سازمان ملل متحد (ECOSOC) است. این کمیسیون بزرگترین مجمع بین الدولی منطقه ای با ۵۳ دولت عضو و ۹ عضو وابسته است و در حال حاضر تمرکز کمیسیون بر تحقق برنامه ۲۰۳۰ اهداف توسعه پایدار است. بخش حمل و نقل این کمیسیون تلاش دارد تا به افزایش کیفیت حمل و نقل در چارچوب سیاست های توسعه پایدار کمک کند.