شناسهٔ خبر: 87151 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

تسهیلات مشارکت مدنی به تسهیلات خرید انتقال می‌یابد

شرکت سرمایه گذاری مسکن امکان انتقال تسهیلات مشارکت مدنی ساخت به فروش اقساطی برای خریداران واحدهای مسکونی گروه سرمایه گذاری مسکن به عنوان یک ویژگی فراهم است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از هیبنا، مهمترین رابطه با ذینفعان، تعامل شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن با بانک مسکن در خصوص دریافت تسهیلات است.

بانک مسکن به عنوان بانک تخصصی و توسعه ای در صنعت ساختمان به سازندگان و خریداران واحدهای مسکونی تسهیلات پرداخت می کند که تسهیلات دریافتی شرکت های تابعه از این بانک شامل سرمایه در گردش و مشارکت مدنی است.

از جمله مزایای روابط شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن با بانک مسکن و تاثیر آن بر عملکرد شرکت می توان به دریافت تسهیلات بدون سپرده اشاره کرد. مزیت دیگر همکاری گروه و بانک مسکن مربوط به انتقال تسهیلات مشارکت مدنی ساخت به فروش اقساطی برای خریداران واحدهای مسکونی است.

در حالت عادی متقاضیان استفاده از تسهیلات خرید مسکن از بانک باید نسبت به افتتاح حساب در صندوق پس انداز مسکن و یا خرید اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس اقدام کنند اما در خصوص خریداران واحدهای احداثی شرکت های تابعه گروه سرمایه گذاری مسکن، امکان بهره مندی از تسهیلات خرید مسکن از طریق تبدیل تسهیلات مشارکت مدنی ساخت به تسهیلات خرید مسکن وجود دارد.

این مهم موجب تسهیل در فروش واحدهای مسکونی احداثی شرکت های تابعه در شرایط یکسان با رقبا می شود. ضمن اینکه افزایش قیمت اوراق تسه (تسهیلات مسکن) موجب افزایش بهای تمام شده تسهیلات خرید مسکن و در نتیجه ترغیب خریداران بالقوه به خرید واحدهای مسکونی شرکت های تابعه بدون نیاز به خرید اوراق تسهیلات مسکن می شود.

نکته دیگر مزیت تبدیل تسهیلات، انتقال بخشی از هزینه دوران مشارکت به خریداران به عنوان جایگزینی برای خرید اوراق تسهیلات مسکن است. تاثیر دیگر همکاری گروه با بانک مسکن، دریافت تسهیلات ارزان قیمت نسبت به سایر بانک ها است. در حال حاضر نرخ تسهیلات بانک مسکن به میزان ۱۸ درصد موثر می باشد در صورتی که با نگاه به صورت های مالی شرکت های تابعه، حداقل نرخ سود تسهیلات ماخوزه از بانک های خصوصی بیش از ۲۰ درصد است.

بکارگیری ابزارهای مالی

بر اساس گزارش تفسیری مدیریت میان دوره ای ۹ ماهه منتهی به شهریورماه ۹۹، گروه سرمایه گذاری مسکن در سنوات گذشته از اوراق اجاره به عنوان یک ابزار تأمین مالی استفاده کرد که با توجه

به موفقیت آمیز بودن این روش در تامین مالی شرکت، مقرر شد بررسی های لازم جهت انتشار مجدد اوراق اجاره (صکوک) در دستور کار شرکت قرار گیرد. در این راستا پس از تهیه گزارش توجیهی، موافقت اصولی اوراق یاد شده از سازمان بورس و اوراق بهادار گرفته شده است.

همچنین برای تامین مالی شرکت سرمایه گذای مسکن جنوب از اوراق خرید دین استفاده شده است. این اورا ق به صورت استهلاکی می باشد به عبارت دیگر بخشی از اصل اوراق همزمان با پرداخت‌های دوره‌ای اوراق مستهلک می شود.

دیگر ابزار مالی مورد استفاده در گروه، صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان است که تاکنون ۳ پروژه از پروژه های شرکت های تابعه توسط این ابزار، تامین مالی شده است که دو صندوق نارون و شمال غرب خاتمه یافته و واحدهای احداثی آنها تحویل مشتریان شده است.