شناسهٔ خبر: 87395 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با حضور عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران؛

نشست تخصصی "ریت‌ها سپر تورمی مسکن کم درآمد‌ها" برگزار می‌شود

وبینار ریت ها سپر تورمی نشست اول از سلسله وبینار‌های آشنایی با شرکت‌های سرمایه‌گذاری زمین و مستغلات یا ریت‌ها(reits ) روز یکشنبه ۱۶ آذر ماه ساعت ۱۴ با عنوان "ریت‌ها سپر تورمی مسکن کم درآمد‌ها" برگزارخواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از شرکت بازآفرینی شری ایران، شرکت‌های سرمایه‌گذاری زمین و مستغلات یکی از رویکرد‌های نوآورانه است که در بسیاری از کشور‌ها در راستای مواجهه با محدودیت‌های تامین مالی مسکن توسط سیاست گزاران، سازندگان و سرمایه گذاران مورد استقبال قرار گرفته است. اگرچه ریت‌ها در یک دامنه وسیعتری از بازار‌های مسکن مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما در سال‌های اخیر بصورت خاص برای بازار دارایی‌های مسکونی ارزان قیمت مورد توجه قرار گرفته است.

ریت‌ها ضرورتا یک شرکت یا تراست هستند که مجموعه‌ای از وام‌های مسکن یا دارایی‌های زمین و مستغلاتی را به مالکیت خود در می‌آورند و بعضا مدیریت آنان را هم بر عهده می‌گیرند. این شرکت‌ها در چارچوب مقررات و قوانین مشخصی فعالیت می‌کنند. سرمایه گذاران از طریق خرید سهام ریتها، در مجموعه‌ای دارایی‌های زمین و مستغلات سرمایه گذاری می‌کنند و در مقابل سهمی از جریان درآمدی حاصل از این سرمایه گذاری را بدست می‌آورند.

مهم‌ترین مشخصه ممیزه ریت‌ها این است که: ریت‌ها منابع مالی متنوعی را تجمیع نموده و آن‌ها را به پرتفو‌های زمین و مستغلات تخصیص می‌دهند. مزیت معافیت مالیاتی و نرخ تقسیم سود بالا مهم‌ترین تفاوت ریت‌ها با سایر ابزار‌های تامین مالی و سرمایه گذاری است. این ویژگی‌های منحصربه‌فرد موجب می‌شود؛ ریت‌ها بتوانند منابع مالی خرد را از سرمایه‌گذارانی که هیچ‌گونه دسترسی دیگری به بازار زمین و مستغلات ندارند، جذب نمایند.

از منظر توسعه اقتصادی، تدوین یک چارچوب قدرتمند برای ریت‌ها یک راهکار بسیار موثر برای دولت‌ها به شمار می‌رود تا به‌وسیله آن بتوانند حوزه مسکن را به‌عنوان یک هدف سرمایه‌گذاری مطرح نموده و به اولویت اول سرمایه‌گذاری بسیاری از مردم(حتی مردم با درآمد کم و اقشار ضعیف اقتصادی) تبدیل کنند.

گفتنی است، در نشست اول، محمد آئینی، عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران، محمد جلیلی، مؤسس سامانه ملی اعتبارسنجی بانکی و بیمه‌ای و محمد اسکندری، مدیرعامل هلدینگ مالی و سرمایه‌گذاری سینا، موضوعاتی نظیر انواع ریت، تببین ویژگی‌های ریت،  مزایا  معایب ساختار ریت، صنعت ریت در دنیا، کاربرد ریت در بخش مسکن و تبدیل به اوراق بهادارکردن دارایی‌ها مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهند داد.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت‌‌نام در این وبینار رایگان به سایت دنیای مالی به آدرس www.donyayemali.com مراجعه نمایند. ظرفیت این وبینار محدود بوده و ثبت‌‌نام در آن برای عموم علاقمندان آزاد است.