شناسهٔ خبر: 87450 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

اهم اخبار صنعت حمل‌ونقل ریلی طی هفته‌ای که گذشت

تقویت جایگاه ایران در ترانزیت منطقه‌ای با افتتاح راه‌آهن خواف-هرات/ اتصال ریلی چابهار – سرخس رخدادی مهم در توسعه چندجانبه کشور/ گشایش در اتصال ریلی ایران به مدیترانه

قطار مهم‌ترین اخبار صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور طی هفته گذشته؛ تقویت جایگاه ایران در ترانزیت منطقه‌ای با افتتاح راه‌آهن خواف-هرات، اتصال ریلی چابهار – سرخس رخدادی مهم در توسعه چندجانبه کشور و گشایش در اتصال ریلی ایران به مدیترانه بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهم‌ترین اخبار صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور طی هفته گذشته شامل موارد زیر هستند:

  • اتصال ریلی چابهار سرخس رخدادی مهم در توسعه چندجانبه کشور/ تهدید مزیت مطلق بندر چابهار از سوی رقبای منطقه‌ای/ اولویت اصلی توسعه مُکران؛ انتفاع جامعه محلی هم‌زمان با انتفاع ملّی

رئیس دبیرخانه شورای توسعه سواحل مکران با بیان اینکه اولویت اصلی این دبیرخانه در توسعه مکران انتفاع جامعه محلی هم‌زمان با انتفاع ملّی است، افزود: چنانچه مردم منطقه از همان ابتدا طعم شیرین توسعه را بچشند، قطعاً از تحولات استقبال خواهند کرد و با مشارکت آنان، انتفاع ملّی زودتر به ثمر خواهد نشست.

  • افزایش شعاع نفوذ چابهار تا کشورهای همسایه شمالی افغانستان با افتتاح خط ریلی خواف - هرات / اولویت داشتن طرح "ریل- بندر" در توسعه صنعت حمل و نقل کشور از سوی سازمان بنادر و دریانوردی /خط ریلی خواف - هرات حلقه اتصال چین به اروپا از طریق ایران

معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: خط ریلی خواف – هرات علاوه بر آنکه از لحاظ حمل ‌و نقل داخلی بار و مسافر اهمیت دارد، از منظر اتصال کشور افغانستان از طریق شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران به آب‌های آزاد و حتی کشورهای اروپایی، اهمیت بسیار بالایی دارد. 

  • آغاز پروژه نوسازی خطوط ریلی مناطق غرب عراق، پس از امضای توافقنامه با سوریه/ گشایش در اتصال ریلی ایران به مدیترانه

پس از توافق صورت گرفته بین راه‌آهن عراق و سوریه در ۲۹ آبان سال جاری برای رونق دادن به حمل‌ونقل ریلی بین دو کشور، خبرها از آغاز بازسازی‌ خطوط ریلی آسیب‌دیده بین دو کشور حکایت دارد.

  • الزام به همراه داشتن کارت ملی برای استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی در کشور

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از الزام همراه داشتن کارت ملی برای استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی جهت کنترل افراد کرونا مثبت خبر داد.

  • قدردانی وزیر بهداشت از وزیر راه و شهرسازی برای اجرای طرح ملی مدیریت کرونا

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیامی از وزیر راه و شهرسازی برای همکاری این وزارتخانه در اجرای طرح ملی مدیریت کرونا قدردانی کرد.

  • فاصله‌گذاری در قطار با تست کرونا حذف نمی‌شود/ استعلام تست کرونا در ایستگاه‌های راه‌آهن طی دو مرحله

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه مسافران ۴ ساعت قبل از ساعت حرکت قطار پیامک اجازه سفر را براساس استعلام تست کرونا دریافت می‌کنند، گفت: با انجام استعلام‌گیری تست کرونای افراد، همچنان محدودیت در پذیرش مسافران در قطار انجام می‌شود.

  • تقویت جایگاه ایران در ترانزیت منطقه‌ای با افتتاح راه‌آهن خواف-هرات/ روزانه تا ۲ هزار کامیون در مرز دوغارون در انتظار انجام مراحل قانونی و گمرکی

رییس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی ایران با اشاره به نقش راه‌آهن خواف-هرات در تقویت جایگاه کشورمان در ترانزیت منطقه‌ای، گفت: این راه‌آهن توسعه‌دهنده و تسهیل‌گر ترانزیت افغانستان از طریق ایران با سایر کشورهاست.

  • هزینه ۲۰ هزار میلیارد ریالی به نرخ روز برای ساخت راه آهن خواف - هرات/ ظرفیت جابه‌جایی ۱۲ میلیون تن کالا در سال از مسیر ریلی ایران - افغانستان

فرماندار خواف گفت: ۴۲۰۰ میلیارد ریال برای اجرای سه قطعه خط ریلی خواف تا هرات افغانستان طی سنوات گذشته هزینه شده است که با افزایش هزینه ها و نرخ امروزی این میزان ۲۰ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.

  • موافقت شورای اقتصاد با انتشار اوراق مشارکت برای احداث قطار حومه‌ای سه شهر

شورای اقتصاد با درخواست‌ وزارت راه و شهرسازی برای انتشار اوراق به منظور احداث قطار حومه‌ای کلان‌شهر مشهد به شهر جدید گلبهار و چناران و نیز قطار حومه‌ای شهر اصفهان به شهر جدید بهارستان موافقت کرد.

  • تلاش وزارت راه و شهرسازی برای حفظ "هوای پاک" در کلان‌شهرها/ ترویج وسایل نقلیه  برقی؛ رویکرد جدید کشورهای جهان

پژوهشگر اداره کل ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل‌و‌نقل وزارت راه و شهرسازی از تلاش این وزارتخانه جهت حفظ "هوای پاک" در کلان شهرها و شهرهای صنعتی با ترویج وسایل نقلیه برقی در کشور خبر داد.

  • ظرفیت ترانزیت ۱/۷ میلیون تن کالا از مسیر ریلی خواف-هرات/ دستیابی ترانزیت ریلی ایران

مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: سهم راه‌آهن از ترانزیت زمینی از ۱۰ درصد در سال ۹۸ به ۳۰ درصد در ۶ ماهه اول امسال رسیده است و نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته ۲۲۰ درصد سهم رشد در این حوزه را تجربه کردیم.

  • استفاده حداکثری از ظرفیت شرکت راه‌آهن برای پیشرفت کشور/ شناسایی توانمندی‌های همکاران و علاقه‌مندان برای حل مسائل مهم ریلی

مدیرعامل راه آهن گفت: از حداکثر ظرفیت موجود شرکت راه آهن، برای پیشرفت کشور استفاده می کنیم زیرا هر حرکت مثبتی در صنعت ریلی، نقش موثری در اقتصاد کشور و پیشرفت ایران عزیز خواهد داشت.

  • اجرای نظام مدیریت الکترونیک ۱۰۰ درصدی در وزارت راه و شهرسازی/ جلوگیری از مسافرت ۱۸۰۰ مسافر مبتلا به کرونا با حمل‌و‌نقل عمومی

وزیر راه و شهرسازی از اجرای نظام مدیریت الکترونیک به طور ۱۰۰ درصد از هفته آینده در این وزارتخانه خبر داد و تاکید کرد که هدف از این اقدام، کاهش مراجعات حضوری جهت حفظ سلامت مردم است.