شناسهٔ خبر: 87635 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران:

خواف – هرات ششمین اتصال ریلی ایران با کشورهای همسایه است/ امکان دسترسی افغانستان با افتتاح این خط ریلی به آب های آزاد و دیگر کشورها از طریق ایران/ از سال گذشته هیچ ناوگان خارجی وارد کشور نشده است

سعید رسولی معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: افتتاح راه آهن خواف – هرات یک خبر مسرت بخشی است که در واقع دو کشور فارسی زبان، زبان و همسایه ایران و افغانستان از طریق شبکه ریلی به هم متصل می شوند و با دستور روسای جمهور این دو کشور به طور رسمی اتفاق می افتد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید رسولی با اشاره به افتتاح خواف – هرات که با دستور رئیس جمهور افتتاح خواهد شد، درخصوص ارزش اقتصادی این خط و میزان ترانزیتی که در آن انجام خواهد گرفت، اظهار داشت: افتتاح راه آهن خواف – هرات یک خبر مسرت‌‌بخش است که در واقع دو کشور فارسی زبان و همسایه ایران و افغانستان از طریق شبکه ریلی به هم متصل می‌‌شوند و با دستور روسای‌‌جمهور این دو کشور به‌‌طور رسمی اتفاق می‌‌افتد.

وی ادامه داد: در این زمینه، هفته گذشته، قطار آزمایشی باری و مسافری را در این مسیر سیر دادیم و همه شرایط برای شروع عملیات رسمی مبادله ریلی مهیا است. این پروژه که تا ایستگاه "روزنک" ۶۲ کیلومتر در خاک افغانستان است خط ریلی آن ساخته شده است. از خواف تا این منطقه ۷۸ کیلومتر در خاک ایران و ۶۸ کیلومتر در خاک افغانستان است.

وی افزود: ادامه این خط ۸۰ کیلومتر است که تا فرودگاه شهر می رسد که این قطعه هنوز ساخته نشده است. این ششمین مرز ریلی کشورمان خواهد بود که این خط یک فرصت خوب برای افغانستان فراهم می کند که از این طریق به آب های آزاد دسترسی پیدا کرده و در مروادات با کشورهای ترکیه و کشورهای CIS بارهای صادراتی خودش را از طریق ایران ترانزیت کند.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه موقعیت جغرافیایی ارزشمند ایران می تواند فرصتی برای کشورهای محصور در خشکی مثل افغانستان برای مبادله با دیگر کشورها باشد، گفت: در این خط ظرفیت ۱.۷ میلیون تن ترانزیت از ترکیه به افغانستان و از کشورهای CIS و کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود دارد.

وی افزود: بخش خصوصی و شرکت های حمل و نقل ریلی و همچنین بخش بازرگانی راه آهن جمهوری اسلامی ایران مذاکرات مفصلی را در این خصوص شروع کرده اند که سهم بیشتری از این مسیر ترانزیتی را به کشورمان اختصاص دهیم. در بحث صادرات و واردات بین دو کشور برآورد ۳ میلیون تن بار در شرایط موجود وجود دارد که البته این خط ظرفیت ۶ میلیون تن دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد اینکه ۸۰ کیلومتر باقی مانده تا فرودگاه هرات چه موقع تمام می شود، گفت: این پروژه در این تفاهم نیست و خود افغانستان مسئولیت ساخت آن را دارد و ایران بخش خودش را کامل کرده است. ظرفیت کنونی ساخته شده ۶ میلین تن است که امکان توسعه دارد. این مساله در طرح توسعه افغنستان در ادامه مسیر به مزار شریف وجود دارد و می تواند یک کریدور بسیار خوبی برای ارتباط چین با ایران و ترانزیت به اروپا را از این مسیر نزدیک فراهم کند.

مدیرعامل شرکت راه آهن درخصوص دیگر خطوط ریلی فعال که ایران را به کشورهای همسایه متصل می کند، گفت: در این زمینه خط ریلی میرجاوه – پاکستان، سرخس و اینچه برون با ترکمنستان را شاهد هستیم. همچنین خط رشت آستارا که قطعه ۱۶۴ کیلومتری آن ساخته نشده اما خط ریلی کشور آذربایجان به منطقه آستارا وارد شده و آنجا یک بارانداز است. با توجه به تاکید ریاست جمهوری این کریدور مهمی است که در روز اتصال رشت به شبکه ریلی دستور دادند که این پروژه با همت و تلاش بالا دنبال شود.

وی افزود: البته محور رشت به کاسپین و انزلی ظرف ۲ سال انجام می شود که با سرعت خوبی در حال کار بوده و به زودی به بهره برداری می رسد. همچنین در مسیر ترکیه از مرز رازی اتصال ریلی وجود دارد و پروژه دیگر شلمچه به بصره است که فاصله یک نیاز به ساخت یک مسیر ۳۲ کیلومتری و یک پل دارد تا ازطریق شبکه ریلی به عراق و سوریه اتصال پیدا کنیم و تا دریای مدیترانه ادامه پیدا کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص استفاده از ظرفیت های داخلی در حمل و نقل ریلی تصریح کرد: از ابتدای امسال هرماه مراسم افتتاح و آغاز بهره بداری از ناوگان تولید داخل را داشته ایم. در این زمینه از سال گذشت هیچ ناوگان خارجی وارد کشور نشده است و در سال ۹۸ که به سال رونق تولید نامگذاری شده بود تولید ۷۷۸ دستگاه انواع ناوگان ریلی باری، مسافری و لکوموتیو ساخته و به شبکه ریلی اضافه شد.

وی ادامه داد: در سال جاری هم از ابتدای سال تا ۵۲۱ دستگاه انواع ناوگان ریلی ساخته و به شبکه ملحق شده و ماه های آینده هم این مراسم برگزار می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: در این خصوص باید یک خبر خوب هم طبق منویات مقام معظم رهبری که اعلام کرده اند خبرهای خوب باید اعلام شود، را باید به هموطنان عزیزمان بگوییم. دو هفته پیش با حضور وزیر راه و شهرسازی اولین لکوموتیو ساخت داخل در کارخانه واگن پارس ساخته و رونمایی شد. این مساله باعث شد که خط تولید واگن پارس بعد از ۱۰ سال راه اندازی شود و سفارش در این زمینه انجام و مشغول ساخت هستند.

وی افزود: برای اینکه سهم داخلی ساخت لکوموتیو بیشتر شود، تلاش شد شاسی آن که اصلی‌‌ترین قطعه لکوموتیو است در شرکت مپنا و واگن پارس به همراه بسیاری دیگر از قطعات ساخته شود. در این زمینه در حوزه لوکوموتیو ۶۵ درصد قطعات داخلی سازی شده که ظرفیت خوبی است و می توان نام ملی روی آن گذاشت چرا که در حوزه ماشین آلات و ساخت آن اگر میزان بالای ۶۰ درصد باشد می توان آن را ملی دانست.

 وی تصریح کرد: در بحث واگن باری نیز در شرکت راه آهن روزهای سه شنبه ریلی با طعم فناوری را داریم که با توجه به وضعیت کرونا همه از طریق مجازی در آن شرکت دارند. در این سه شنبه از چرخ منوبلوک واگن های باری که ۱۰۰ درصد وابسته بودیم و وارد می شد که ساخت داخل است رونمایی شد. با همت تولیدکنندگان داخلی و حمایت راه آهن و استقبال شرکت های ریلی این اتفاق افتاد و سفارش برای ساخت ۵۰۰ دستگاه از این چرخ داخلی به امضا رسید.

رسولی در پایان گفت: در این راستا همین طور شاهد ساخت سیستم ترمز فنوماتیک واگن های باری ساخت داخل هستیم که قرارداد تجاری ساخت ۱۰۰ دستگاه آن امضا شد و به این ترتیب جشن خودکفایی ساخت واگن باری را گرفتیم که امیدواریم در این مسیر به سرعت در بخش مسافری و لکوموتیو هم این اتفاق را شاهد باشیم.