شناسهٔ خبر: 88088 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان:

ساخت و ساز در حریم خانه‌های تاریخی «وثقی»، «مقدم» و «بروجردی‌های» کاشان فاقد وجاهت قانونی است

خانه بروجردی ها کاشان اصفهان  اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در تهیه طرح‌های جامع و تفصیلی با هماهنگی و همکاری میراث فرهنگی، محدوده‌های مشخص شده بافت تاریخی در طرح‌ها و بنا‌های با ارزش تاریخی را شناسایی و در نقشه‌ها لحاظ می‌کند.

محمد بناییان، معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ در خصوص ساخت و سازهای غیرقانونی در حریم خانه های تاریخی کاشان شامل (پارکینگ تجاری باب الحوائج کاشان در حریم بلافصل دو خانه قاجاری ثبت ملی «وثقی» و «مقدم» و حریم بازار تاریخی شهر) و (طرح تجاری یاسمین در حریم خانه بروجردی‌ها) اظهار کرد: این دو طرح، در جلسه کمیسیون ماده ۵ کاشان مطرح شد، اما مصوبه این کمیسیون را ندارند.  

وی افزود: این طرح‌ها بر اساس طرح جامع کاشان با هماهنگی میراث فرهنگی شروع به ساخت شده و موضوع از دستور کمیسیون ماده ۵ خارج شد.  

معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: در تهیه طرح‌های جامع و تفصیلی با هماهنگی و همکاری میراث فرهنگی، محدوده‌های مشخص شده بافت تاریخی در طرح‌ها و بنا‌های با ارزش تاریخی شناسایی و در نقشه‌ها لحاظ می‌شود.   

وی افزود: اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان بر اساس قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی به عنوان دبیر کمیسیون ماده ۵ بوده،   لذا درخواست تغییر در ضوابط یا کاربری در طرح‌های تفصیلی از طرف شهرداری به دبیرخانه ارجاع می‌شود و این اداره کل وظیفه بررسی آن را دارد سپس در صورت دارا بودن جمیع شرایط، در جلسه کمیسیون ماده ۵ مصوبات اخذ و ابلاغ می‌شود.  

بنائیان تصریح کرد: در مواد ۳۴ و ۳۵ قانون نظام مهندسی، نظارت عالیه بر ساخت و ساز شهر‌ها بر عهده اداره کل راه و شهرسازی است و در صورت بروز تخلف در حوزه تاریخی، بر اساس قانون، وظیفه نظارت و صدور درخواست توقف آن پروژه، با این اداره کل است که برای این دو طرح در شهرستان کاشان اقدامات لازم صورت پذیرفته است.  

وی ادامه داد: طرح تفصیلی کاشان به دلیل حساسیت بافت تاریخی آن هنوز ابلاغ نشده است، همچنین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید داشتند مصوبه‌ی ۱۶۸ شهر که بافت تاریخی مصوب دارند می‌بایست در مورد شهر کاشان هم لحاظ شود.  
 
معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه تغییرات در طرح‌ها قبل از اجرا باید در کمیسیون ماده ۵ مطرح شوند اذعان داشت: این دو طرح که در حریم خانه‌های تاریخی کاشان است درکمیسیون ماده ۵ مطرح نشده بود، لذا در نهایت تصمیم بر این شد که اگر بر اساس ادعای شهرداری کاشان، کاربری و ضوابط طرح جامع دقیقا رعایت شده باشد دیگر لزومی به طرح موضوع در این کمیسیون نیست و باید توسط میراث فرهنگی مجددا بررسی شود.  

وی در پایان گفت: اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در هر مقطع زمانی که متوجه تخلفی شود فورا به شهرداری گزارش و درخواست توقف پروژه را می‌دهد. همچنین این اداره کل تا رفع توقف پیگیر موضوع هست، اما متاسفانه راه و شهر سازی ابزار اجرایی برای توقف پروژه‌ها را ندارد.