شناسهٔ خبر: 88116 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد

پیشرفت مهندسی در کشور محصول تدوین ضوابط، اجرا و نظارت است/ زلزله بم، نقطه عطف پیشرفت در مهندسی کشور

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه پس از زلزله بم، پیشرفت در مهندسی کشور حاصل شد، گفت: تا رسیدن به نقطه مطلوب، راه است.

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در پاسخ به این پرسش که مجموعه سیاست‌ها و ضوابط تدوین‌شده و اقدامات اجرایی را برای ارتقای تاب‌آوری در برابر زلزله بعد از زلزله پنجم دی‌ماه ۱۳۸۲ در بم را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: پس از زلزله بم، تمرکز ویژه‌ای در حوزه مهندسی بر تدوین ضوابط و مقررات ویژه از جمله آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مرتبط با اجرا، انجام شد که این دستورالعمل‌ها هم برای ساختمان‌های جدید و هم ساختمان‌های موجود است.

 معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی افزود: زلزله سرپل ذهاب در سال ۹۷ که تقریبا با همان قدرت و شدت رخ داد، با میزان خسارات کمتری همراه بود که این موضوع حاصل دو موضوع بود. نخست، دقت بیشتر و توجه به ضوابط و مقررات در ساخت و ساز و دیگری، پیشرفت‌های مهندسی ساختمان که در کشور ایجاد شده است و همچنین مقاوم‌سازی ساختمان‌ها که هم در نقاط شهری و هم مناطق روستایی انجام شده و در حال انجام است.

محمودزاده تصریح کرد: اگرچه تا رسیدن به نقطه مطلوب در موضوع کلان تاب‌آوری راه هست. اما در مجموع نسبت‌به حدود ۱۷ سال گذشته که زلزله بم رخ داد، پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای در مهندسی حاصل شده است.