شناسهٔ خبر: 88121 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

پیام مدیر عامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به مناسبت "روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش بلایای طبیعی"

مجید کیان پور مجید کیانپور – رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک

پنجم دی ماه مصادف با واقعه تلخ و تاثیرگذار زلزله بم در تقویم رسمی کشور  " روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی " نامگذاری شده‌ است و هدف از آن جلب نظر و توجه عمومی به عواقب ناشی از وقوع پدیده های طبیعی، شناسایی عوامل پیشگیری ، کاهش خسارات ناشی از آن و گسترش فرهنگ ایمنی در جامعه است.

در کشوری زندگی می کنیم که به تناوب شاهد وقوع حوادث و بلایای طبیعی و گاها غم انگیز و تاسف آور هستیم که جبران خسارات برخی از این حوادث بالاخص خسارات جانی عمدتا غیرممکن است . در این میان، سیل و زمین لرزه بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند و سبب بروز آسیب‌ها و خسارات مالی و تلفات جانی بسیاری شده اند. برهمین اساس اولویت توجه و برنامه‌های مدیریت بحران کشور تنها معطوف به جبران آسیب‌های رخداده نیست، بلکه به‌کارگیری تمهیداتی برای پیشگیری و کاهش اثرات را نیز شامل می‌شود . به عبارتی نکته اصلی ، توجه به "ارتقای تاب آوری" به جای تلاش برای جبران خسارات بعد از وقوع حوادث بوده و می طلبد با تجمیع همه ظرفیت های فرهنگی، علمی، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و ایجاد آمادگی در رویارویی با پدیده‌های مخاطره آمیز ،  از نتایج خسارت بار و عمدتا جبران ناپذیر این حوادث بکاهیم.

همچنین این روز ، فرصت مغتنمی است تا با تامل در ابعاد و اهمیت مساله، برخی از مهم ترین اقدامات ایمن کننده نظیر " آموزش عمومی، حمایت از خلاقیت ها  ایده های نو  و بهره گیری  از دیدگاه ها ، پژوهشهای علمی و سامانه ها ، نظارت بیشتر و بهتر برفرآیند ساخت و سازها و ارتقای کیفیت ، استفاده بهینه از مزایای کنترل و تضمین کیفیت در پروژه های عمرانی،  تقویت نهادهای مسئول و تجهیز امکانات و لجستیک ، بهره گیری از فناوری های نوین ، تشکیل بانکهای اطلاعات جامع، اطلاع رسانی دقیق و بهنگام و اتخاذ تصمیمات راهبردی صحیح " در جهت بومی سازی مایحتاج مقابله و رویایی با این حوادث را در دستور کار قرار دهیم.

در پایان  ضمن گرامیداشت پنجم دیماه " روز ملی  ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی " از تلاش ها و مجاهدتهای تمامی دستگاه های مسئول، نهادها ،ارگان ها ، خانواده بزرگ مهندسین و فعالان کنترل کیفیت  پروژه های عمرانی  بالاخص همکارانم در سراسر کشور ،  قدردانی نموده  و عافیت، بهروزی و سعادت همگان را از خداوند متعال مسئلت می نمایم.