شناسهٔ خبر: 88184 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن:

زنجیره ساخت مسکن نیازمند حمایت مالی است/سقف تسهیلات، مدت بازپرداخت، نرخ سود نیازمند بازنگری

جواد حق شناس معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پیشنهاد حمایت مالی و تسهیلاتی از زنجیره ساخت مسکن را ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جواد حق شناس، معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن  در این باره توضیح داد: شرایط در بازار مسکن اعم از بازار معاملات و ساخت و ساز واحدهای مسکونی به گونه ای است که تنها حمایت از یک بعد و یا ابعاد محدود در حوزه پرداخت تسهیلات و کمک به تامین مالی کفایت نمی کند و باید ساز و کاری در شبکه بانکی اندیشیده شود تا زنجیره تولید در بازار مسکن با حمایت‌های مالی و اعتباری رونق بگیرد.

وی با بیان اینکه بانک مسکن از سال‌ها و دهه‌های گذشته تاکنون سهم بسیار موثری در تامین کمک هزینه ساخت و خرید مسکن برای دو گروه عرضه کننده و متقاضی خرید مسکن داشته است و هم اکنون نیز به ایفای این نقش مشغول است، خاطرنشان کرد: شرایط کنونی بازار مسکن به گونه‌ای است که باید تدابیری اندیشیده شود تا این حمایت‌های مالی، اعتباری و تسهیلاتی به سایر بخش‌های موثر در ساخت و ساز نیز سرایت کند.

حق‌شناس با بیان اینکه بازار مسکن در نتیجه کارکرد زنجیره ساخت مسکن ایجاد شده و منجر به ساخت و معاملات خرید و فروش واحدهای مسکونی می‌‌شود، به پایگاه خبری بانک مسکن، گفت: آنچه می‌توان به عنوان سه ضلع مثلث ساخت و تولید مسکن به آن اشاره کرد شامل سازنده‌ها یا انبوه ‌سازان، مردم و سیستمی است که می‌تواند برای این دو گروه تامین اعتبار کند و در واقع حمایت‌های مالی لازم برای ساخت و خرید مسکن را انجام دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد هم‌اکنون در ضلع اول یعنی سازنده‌ها و انبوه‌سازان، نیروهای با مهارت بالا و آماده به کار فراوانی در کشور وجود دارند که در قالب اشخاص حقیقی و حقوقی (اعم از شرکت‌های خصوصی و شبه دولتی) مشغول و آماده به کار هستند.

وی افزود: در سمت تقاضا یا مردم متقاضی مسکن نیز هر ساله با حجم بسیار زیادی از تقاضای جدید و تقاضای انباشته از سال های قبل مواجهیم و بنابراین تقاضای زیادی برای خرید مسکن نیز در کشور وجود دارد. اما در سمت تامین مالی و نهاد پرداخت کننده تسهیلات هم اکنون، تنها، بانک مسکن به ارائه خدمات مالی و اعتباری در این زمینه مشغول است و سایر بانک‌ها یا اساسا در این زمینه فعالیتی ندارند و یا فعالیت‌های آن بسیار محدود و ناچیز است.

حق شناس ادامه داد: در چنین شرایطی لازم است تدابیری اندیشیده شود تا نه تنها سایر بانک‌‌ها نیز به حوزه تسهیلات دهی مسکن ورود کنند بلکه کلیه مراحل ساخت مسکن از خرید زمین، تامین مصالح، سایر هزینه های ساخت و ... مشمول دریافت تسهیلات و حمایت مالی و اعتباری شود.

وی همچنین افزود: از سوی دیگر پیشنهاد می شود در حمایت های سمت تقاضای مسکن نیز به لحاظ سقف تسهیلات، مدت بازپرداخت، نرخ سود و ... بازنگری و به روز رسانی انجام شود.