شناسهٔ خبر: 88189 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رییس اداره نظام مهندسی اداره کل راه و شهرسازی اصفهان:

در راستای حمایت از تولید، نحوه ارائه خدمات مهندسی در سوله‌ها ساماندهی شد

عبدالرضا لقمانی اصفهان رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان خبر داد: مطابق با مصوبه هیات چهار نفره استان حق‌الزحمه خدمات مهندسی در ساختمانهای متعارف صنعتی و خدماتی به  ۳۵ درصد کل حق‌الزحمه کاهش و در ثبت و کسر ظرفیت اشتغال بکار مهندسان به ۲۵ درصد کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ سید عبدالرضا لقمانی رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان ضمن اشاره به آخرین مصوبات هیات چهارنفره استان پیرامون نحوه ارائه خدمات مهندسی در ساختمان‌های متعارف صنعتی (سوله‌ها) اظهار کرد: با توجه به منویات مقام معظم رهبری در سال جهش تولید و ضرورت بهره‌مندی از تمامی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود جهت حمایت و افزایش توان تولید، اقدامات موثر و مفیدی در زمینه خدمات مهندسی ساختمانهای متعارف صنعتی صورت پذیرفته است.  

وی افزود : آخرین مصوبه هیات چهارنفره استان در خصوص حق الزحمه خدمات مهندسی مربوط به سال ۹۲ بود که در آن حق‌الزحمه این خدمات و ثبت ظرفیت، به صورت درصدی از متراژ کل پروژه محاسبه می‌شد، بدین ترتیب مهندسان در قبال دریافت حدود ۴۰ درصد حق‌الزحمه، موظف به ثبت و کسر ظرفیتی معادل با ۶۰ درصد متراژ پروژه بودند، که این امر در بسیاری از موارد نارضایتی مالکین و مهندسین را در پی داشت.  

رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان اذعان داشت: با توجه به نوع ساخت و ساز واحدهای صنعتی و تفاوت آن‌ها با واحدهای مسکونی، تفاهم‌نامه‌ای فی‌ما بین سازمان صنایع‌کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و وزارت راه و شهرسازی منعقد شده که در آن نحوه ارائه خدمات مهندسی و چگونگی دریافت حق‌الزحمه مهندسی به صراحت قید شده است.  

وی با بیان اینکه این تفاهم‌نامه صرفا واحدهای صنعتی داخل محدوده شهرک‌های صنعتی را شامل می‌شود، گفت: به منظور حمایت از تولید و رفع موانع و مشکلات تولید کنندگان، مصوبه اخیر هیات چهارنفره استان که در واقع تسری نحوه پرداخت حق الزحمه خدمات مهندسی و همچنین ثبت و کسر ظرفیت اشتغال بکار سوله‌های درون شهرک‌های صنعتی به سوله‌های صنعتی و خدماتی خارج از محدوده و حریم شهرهاست، می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات باشد.   

لقمانی تصریح کرد؛ بر اساس این مصوبه، حق‌الزحمه خدمات مهندسی در ساختمانهای متعارف صنعتی و خدماتی به ۳۵ درصد کل حق‌الزحمه کاهش و در ثبت و کسر ظرفیت اشتغال بکار مهندسان به ۲۵ درصد کاهش یافته است.  

وی با اشاره به اینکه درصد قابل توجهی از سوله‌های صنعتی و خدماتی استان همچون سوله‌های مربوط به برخی از کارگاه‌ها، مرغداری‌ها، دامداری‌ها و گلخانه‌ها و غیره خارج از محدوده و حریم شهرها قراردارند، ابراز امیدواری کرد: مصوبه اخیر هیات چهارنفره استان که ترتیبات و تشریفات قانونی لازم را نیز سپری نموده است باعث ترغیب تولیدکنندگان و توسعه توان تولیدی استان شود.   

گفتنی است: آخرین مصوبات هیات چهارنفره استان جهت اطلاع عموم و مهندسان بر روی تارنمای اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان قرار گرفته است.