شناسهٔ خبر: 88299 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در شورای راه و شهرسازی استان بوشهر اعلام کرد:

توسعه بندر بوشهر با جدیت از سوی سازمان بنادر دنبال خواهد شد/ لزوم تکمیل پروژه های مدنظر جاده ای استان بوشهر تا پایان دولت دوازدهم/ دریافت مجوز تامین سرمایه مورد نظر پروژه ریلی بوشهر – شیراز از بازار سرمایه/ بوشهر می تواند پرچمدار تحقق برنامه های نوسازی در کشور باشد/ افزایش اعتماد مردم به هواشناسی کشور در ۲ سال اخیر

دیدار با نمایندگان جهار محال بختیاری در مجلس شورای اسلامی وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان بوشهر با شرکت در شورای راه و شهرسازی این استان بر لزوم تکمیل پروژه های جاده ای مورد نظر این وزارتخانه تا پایان عمر دولت دوازدهم و همچنین اهمیت نوسازی بافت فرسوده در این خطه از کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر دو روزه خود به استان های خوزستان، بوشهر و فارس در جلسه شورای راه و شهرسازی استان بوشهر که با حضور استاندار و تمامی مسئولان استانی زیرمجموعه این وزارتخانه انجام گرفت، مشکلات و موارد مربوط به حمل و نقل و مسکن استان بوشهر را مورد بررسی و دستورات لازم را در این خصوص جهت پیگیری و حل مسائل صادر کرد.

وزیر راه و شهرسازی در این جلسه اظهار داشت: در بحث سرمایه گذاری در استان بوشهر قبل و بعد انقلاب باید به عسلویه اشاره کنیم که یکی از قطب های اقتصادی کشور به شمار می آید.

وی افزود: موضوعی که شاید همواره یک برنامه و در حد یک فکر بود و در سال های ابتدایی انقلاب در سفر به عسلویه جاده ای وجود نداشت و مسیرها به شکل خاکی بود و امکاناتی نداشت اما حالا با حجم کار و سرمایه گذاری انجام گرفته شاهد یک اتفاق بزرگ هستیم.

محمد اسلامی در ادامه با اشاره به اقتصاد ایران در بحث دریامحور در مورد ظرفیت های موجود که باید منجر به تولید هرچه بیشتر ثروت شود، تصریح کرد: با هماهنگی ها و صحبت هایی که در این جلسه انجام گرفت قطعا سازمان بنادر با انگیزه بالا مسیر تقویت و توسعه بندر بوشهر را در دستور کار قرار خواهد داد. هرچند که گزارش ها نشان دهنده رشد و توسعه این بندر است و در مجموعه بنادر کشور امروز با اهتمامی که انجام شده شاهد افزایش قدرت تخلیه و بارگیری هستیم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم در بحث راه های استان بوشهر با تاکید بر تکمیل پروژه های مدنظر تا پایان این دولت اظهار داشت: در بحث تکمیل راه های استان بوشهر حتما کار باید با جدیت و بدون ملاحظه پیش برود تا با روش های مناسب تا پایان خدمت دولت دوازدهم پروژه هایی که باید تمام شوند، حتما شاهد بهره برداری از آن ها باشیم.

وی افزود: باید کریدورها در این استان با مجموعه تصمیمات و برنامه ریزی هایی که انجام گرفته تا پایان دولت تکمیل و تکمیل کریدور شرقی و غربی ساحلی در این استان کاستی نداشته باشد.

محمد اسلامی در ادامه این جلسه به بحث توسعه حمل و نقل ریلی در استان بوشهر اشاره داشت و تصریح کرد: در این استان پروژه های ریلی بوشهر – شیراز و به سمت عسلویه در دستور کار است. در این زمینه به دنبال این هستیم که از مرز پاکستان به کراچی، شلمچه و عراق مسیر ریلی داشته باشیم. بحث های اولیه آن در دستور کار بوده تا کار مطالعات آن انجام و بتوانیم با خلق یک مدل سرمایه گذاری مناسب شبکه ریلی مناسب و بدون نقصی را مورد استفاده قرار دهیم.

وی افزود: در این زمینه بعد از یک سال و نیم پیگیری این امکان به وجود آمد که فرصت استفاده از بازار سرمایه برای تامین سرمایه چند پروژه زیرساختی محقق شود. برای استفاده از این مدل مالی چندین پروژه تعریف شده بود که تنها چند مورد آن مورد تایید قرار گرفت که یکی از این موارد پروژه راه آهن شیراز – بوشهر است که برای آن مجوز داده شد. امیدواریم با این مدل تامین مالی سرعت این پروژه بیشتر شود.

وزیر راه و شهرسازی در بحث مسکن و نوسازی شهرها و روستا بعد از ارائه گزارش بنیاد مسکن استان که در بحث مقاوم سازی استانداردهای کشوری را هم پشت سر گذاشتند، در مورد بازآفرینی در استان بوشهر گفت: گزارش بنیاد مسکن در راستای اقدامات انجام گرفته که یکی از آن ها مقاوم سازی خانه های روستایی است واقعا جای خرسندی دارد.

وی افزود: در بحث بازآفرینی کار باید به شکلی باشد که نوسازی شهری به معنی واقعی کلمه اتفاق بیفتد. یعنی در شهر و روستا باید کار با توازن انجام شود تا جای فرسوده و آسیب پذیر وجود نداشته باشد. در این مسیر بوشهر می تواند به عنوان پرچمدار در تحقق برنامه های نوسازی باشد که تاکنون تعریف شده است.

اسلامی درخصوص بحث فرودگاه در این استان با اشاره به اینکه همکاری های لازم با وزارت نفت و متقاعد شدن شرکت فرودگاه ها اظهار داشت: نگرانی شرکت فرودگاه ها بابت این بود که چون فرودگاه های کشور کارشان با درآمد و هزینه اداره می شود باید شرایط کاملا بررسی شود.

وی افزود: وزارت نفت معتقد است که کار من نفت بوده و پرواز نیست و این یک صحبت خردمندانه است. با این همه فرودگاه در جنوب کشور برای مردم و صنعت نفت مهم بود که به همین خاطر با جدیت تصمیم گرفته شد که این نقل و انتقال انجام تا شاهد یک ساماندهی و ارتقا در وضعیت حمل و نقل هوایی استان باشیم. قطعا مجموعه این تصمیم ها در حوزه حمل و نقل به توسعه این صنعت در استان بوشهر منجر خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: خوشبختانه در حوزه هواشناسی نیز امروز شرایط متفاوتی را در کشور شاهد هستیم و اوضاع به هیچ وجه مثل سابق نیست. مردم حالا به هواشناسی اعتماد داشته و با پیش بینی ها و گزارش هایی که ارائه می دهند شاهد هیچ غافلگیری نیستیم. باید قدردان این مجموعه و عملکردشان در این دو سال اخیر باشیم که به خوبی درخشیدند.