شناسهٔ خبر: 8841 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

شکرچی‌زاده مطرح کرد:

جایگزینی ۱۵۰هزار تن قیر امولوسیونی به جای قیر محلول تا پایان امسال/ برنامه‌ریزی برای تبدیل رویه آسفالتی ۱۰ درصد از جاده‌ها به رویه بتنی

محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از استفاده از نظرات مهندسان و جامعه مهندسی کشور در تدوین مقررات ملی ساختمان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شكرچی زاده در نشست خبری رونمایی از سامانه‌های اطلاعاتی و آماری جدید مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی كه صبح امروز یكشنبه هفتم تیرماه در این مركز برگزار شد با بیان اینكه نگاه مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی به پژوهش نگاه كاربردی و استفاده عملیاتی است گفت: اخیرا در وزارت راه و شهرسازی، شورای عالی تحقیقات به ریاست وزیر راه و شهرسازی و قائم مقامی رئیس مركز تحقیقات و نیز با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف با بودجه‌ای بالاتر از بودجه مصوب دولت و مجلس در حوزه تحقیقات ایجاد شده است كه به طور مرتب نتیجه تحقیقات صورت‌گرفته در مركز تحقیقات به این شورا اطلاع‌رسانی می‌شود.

رئیس مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی با اشاره به واگذاری تدوین مقررات ملی ساختمان در دوره وزارت دکتر آخوندی به این مركز افزود: دو دهه از عمر تدوین این مقررات می‌گذرد ولی مصوبه دولت مبنی بر واگذاری تدوین این مقررات به مركز تحقیقات انجام نشده بود كه در دو سال اخیر این اتفاق رخ داد.

وی با اشاره به استفاده از نظرات مهندسان و جامعه مهندسی كشور در مرحله تدوین مقررات ملی ساختمان افزود: نظرات مختلف كارشناسان مهندسی‌های مرتبط با ساخت و ساز اخذ شده و از آنها در اصلاح مقررات ملی ساختمان استفاده می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از اظهارات خود به راه اندازی سایت مدیریت راه، مسكن و شهرسازی اشاره و اظهار كرد: این بانك اطلاعاتی با دریافت ۱۰ میلیون ركورد آماری همه مباحث مرتبط با اطلاعات حوزه‌های مسكن، معماری و حمل و نقل را به كاربران ارایه می‌دهد. همچنین در این سایت، اخبار و اطلاعات تخصصی حوزه راه و مسكن در اختیار مهندسان قرار داده می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی سامانه اطلاعات پژوهشی مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی ادامه داد: یكی از وظایف این مركز ارایه اطلاعات موردنیاز به پژوهشگران، مدیران و برنامه‌ریزان است.

شكرچی زاده افزود: در سامانه اطلاعاتی پژوهشی مركز تحقیقات، ‌همه پژوهش‌های انجام شده در ۴۰ سال قبل مركز تحقیقات مسكن و ساختمان، مركز تحقیقات معماری و شهرسازی و پژوهشكده حمل و نقل كه با ادغام در یكدیگر به مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی تغییر نام داد را جمع آوری كرده‌ایم تا كار پژوهشی تكراری انجام نشود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت های این مركز در حوزه قیر و آسفالت اشاره كرد و گفت: ۸۰ درصد قیر مصرفی كشور را وزارت راه و شهرسازی مصرف كرده و ۳۰ درصد هزینه راهسازی به قیر اختصاص دارد.

به گفته شكرچی‌زاده مركز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی توانست قیر امولسیونی را تولید كرده و جایگزین قیر محلول كند.

وی ادامه داد: در حال حاضر سالانه ۵۰۰ هزار تن قیر محلول در كشور مصرف می‌شود كه در تلاشیم تا پایان امسال میزان مصرف قیر امولسیونی را تا ۱۵۰ هزار تن جایگزین ۵۰۰ هزار تن قیر محلول كنیم. قیر امولسیونی كیفیت و دوام بسیار بیشتری نسبت به قیرهای محلول معمولی دارد.

شكرچی زاده همچنین از تلاش وزارت راه و شهرسازی برای جایگزین كردن تانكرهای حمل قیر دوجداره به جای تانكرهای معمولی خبر داد و افزود: این تانكر دو جداره از سرد شدن قیر جلوگیری می‌كند. قیر سرد شده علاوه بر كیفیت پایین، سوخت زیادی نیز برای داغ كردن مجدد آن می‌طلبد كه با دوجداره شدن تانكرهای حمل قیر صرفه‌جویی زیادی در مصرف سوخت و ارتقای كیفیت قیر انجام خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رونمایی از دستورالعمل‌های تدوین شده برای مقاوم‌سازی ساختمان‌های موجود اظهار كرد: این هفت دستورالعمل با همكاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تهیه شده كه برای ساختمان‌های بتنی، فولادی، آجری، نیمه اسكلت، خورجینی، ساختمان‌های دارای اجزای غیرسازه‌ای و ساختمان‌های بنایی‌سازی شده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رئیس مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی در پایان از مصوبه وزارت راه و شهرسازی مبنی بر تبدیل رویه آسفالتی ۱۰ درصد از جاده‌های كشور به رویه بتنی خبر داد و گفت: بر اساس دستور وزیر، كمیته تدوین بخشنامه رویه بتنی در دستگاه‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی تشكیل شده است. /

نظر شما