شناسهٔ خبر: 8859 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

ایدنی خبر داد

تخلیه و بارگیری ۱۵ میلیون تن کالا در بندر شهید رجایی/ رشد ۱۶۶ درصدی ترانزیت نفتی/ کاهش واردات غیر نفتی در فصل بهار

تخلیه و بارگیری کالا در بندر شهید رجایی مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از تخلیه و بارگیری ۱۵ میلیون تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی در بزرگترین بندر تجاری ایران در سه ماه نخست سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی به نقل از اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، "ابراهیم ایدنی" با تشریح عملکرد بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری ایران در فصل بهار سال ۹۴ اظهار کرد: در این مدت، در مجموع ۱۴ میلیون و ۸۴۷ هزار و ۸۱۱ تن کالای نفتی و غیر نفتی در بزرگترین بندر تجاری ایران تخلیه و بارگیری شد.

وی ادامه داد: از مجموع عملیات انجام شده در این بندر در۳  ماه اول سال جاری، ۹میلیون و ۱۰۷ هزار و ۱۸۴تن مربوط به کالاهای غیر نفتی و ۵ میلیون و ۷۴۰هزار و ۶۲۷ تن به مواد نفتی اختصاص دارد.

رشد ۱۶۶درصدی ترانزیت کالاهای نفتی

ایدنی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اعلام این مطلب که عملیات مربوط به کالاهای نفتی بزرگترین بندر تجاری کشور در بندر نفتی خلیج فارس واقع در منطقه شرقی بندر شهید رجایی صورت می گیرد، بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۲۳۵ هزار و ۲۴۶ تن انواع فرآورده های نفتی از طریق این بندر به کشورهای مختلف ترانزیت شد که افزایش ۱۶۶ درصدی را در این زمینه شاهد بودیم.

کاهش ۳۰ درصدی واردات نفتی در بندر خلیج فارس

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از واردات ۳۴۲ هزار و ۷۰۴ تن انواع فرآورده های نفتی از طریق بندر خلیج فارس به داخل کشور در سال جاری خبر داد و گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۳۰ درصدی داشته است.

ایدنی حجم کابوتاژ کالاهای نفتی صورت گرفته در سه ماه نخست سال جاری را ۳ میلیون و ۸۴۴هزار و ۴۲۶ تن در بخش صادرات اینگونه کالاها نیز یک میلیون و ۳۱۳هزار و ۷۹ تن اعلام کرد.

کاهش واردات غیر نفتی در فصل بهار

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی ضمن اشاره به فعالیت های بندری مربوط به تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی در سه ماه نخست سال ۹۴ گفت: در این مدت، دو میلیون و ۶۳۱ هزار و ۷۹۸تن از چنین کالاهایی وارد بندر شهید رجایی شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۸درصدی را نشان می دهد.

ایدنی اضافه کرد: در فصل بهار سال جاری، ترانشیپ بیش از ۳۸۳هزار تن کالای غیرنفتی نیز از طریق خطوط کشتیرانی فیدری به بنادر دیگر در راستای تبدیل بندر شهید رجایی به یک بندر کانونی، به ثبت رسید که رشد۲درصدی در این زمینه را شاهد بودیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در دو ماه اخیر نیز  ترانزیت یک میلیون و ۴۹هزار  و ۴۰۹تن کالاهای غیرنفتی از طریق این بندر به انجام رسید.

وی حجم کابوتاژ کالاهای غیرنفتی در فصل بهار سال ۹۴ را ۶۲هزار تن با رشد ۲۵ درصدی عنوان کرد و افزود:در این مدت، همچنین چهار میلیون و ۶۷۰هزار و ۵۴۸ تن مواد نفتی به خارج از کشور صادر شد.

میزبانی از ۹۰۰ فروند کشتی طی فصل بهار

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از پهلوگیری ۹۳۸ فروند انواع شناورهای بزرگ و کوچک در بندر شهید رجایی در سه ماه اول سال ۹۴ سخن به میان آورد و ادامه داد: از این میزان، ۷۲۳ فروند شناور بزرگ بالای یکهزار تن و ۲۱۵ فروند شناور نیز زیر یکهزار تن وزن داشته است.

ایدنی در پایان گفت:در مدت یاد شده، تخلیه و بارگیری ۳۹۳ هزار و ۱۷۶ TEU کانتینر در پیشرفته ترین بندر کانتینری کشور به انجام رسید.

یادآور می شود، بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری ایران در فاصله ۲۳ کیلومتری غرب شهر بندرعباس واقع شده و با بهره مندی از ۴۱ پست اسکله و  ۲۴۰۰ هکتار وسعت، از ظرفیت پذیرش سالانه حدود ۹۰ میلیون تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی برخوردار است./

نظر شما