شناسهٔ خبر: 88615 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

نشست مشترک مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با مجمع نمایندگان  اصفهان در مجلس

قاری قران اصفهان / مجمع نمایندگان در نشست مشترک مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با مجمع نمایندگان  اصفهان در مجلس مباحثی مرتبط با سیاست گذاری‌های وزارت راه و شهرسازی، مشکلات پروژه‌های عمرانی مختلف، اصلاح ساختار اداری، ایجاد انگیزه پرسنلی مطرح و پیشنهاداتی ارائه شد.  

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)، علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در دیدار با مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، روند پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها، وضعیت طرح اقدام ملی مسکن و مسائل و مشکلات پیرامون پروژه‌های در دست اقدام را تشریح کرد. همچنین پیشنهاداتی جهت طرح در صحن علنی مجلس بمنظور رفع مشکلات و تسریع در روند اجرای پروژه‌ها ارائه شد. 

وی با اشاره به اقدامات این اداره کل در راستای تکمیل پروژه‌های اولویت‌دار حوزه مهندسی و ساخت راه‌ها، اذعان داشت: همواره مشکل اصلی این حوزه بحث اعتبارات بوده است، که با پیگیری‌های ویژه بعمل آمده، این اداره کل طی دوماه اخیر توانست اعتباری بیشتر از کل اعتبار سال ۱۳۹۸ را جذب کند. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان تنها راه حل مشکلات اعتباری پروژه‌ها را تهاتر با منابع غیرنقدی و پتانسیل‌های موجود در ادارات دانست و پیشنهاد کرد: این موضوع در صحن علنی مجلس مطرح شود تا این اقدام به لحاظ قانونی در جهت تسریع و تکمیل پروژه‌ها انجام پذیرد.  

وی از دیگر مشکلات حوزه مهندسی و ساخت راه‌ها در سطح ادارات کل راه و شهرسازی را کمبود زمان کافی برای رسیدگی به این بخش دانست و گفت: با ترکیب دو وزاتخانه "مسکن و شهرسازی" و "راه و ترابری" به دلیل وجود حجم زیاد پاسخگویی به بخش‌های مسکن و املاک بیشترین وقت و انرژی برای این دو حوزه صرف می‌شود لذا مبحث راه تا حدودی با کمبود زمان مواجه است.   

قاری‌قرآن افزود: با توجه به حجیم و سنگین بودن ادارات راه وشهرسازی در استان‌ها، تفکیک آن و جداسازی راه از مسکن به شیوه سابق، علاوه بر تسریع در برنامه‌ها، منفعت مردم را به همراه دارد.  

وی با بیان اینکه این استان تاکنون در حوزه‌هایی که امکانات، بصورت کامل در اختیارش قرار گرفته است به نحو احسن استفاده کرده و خوش درخشیده است اظهار کرد: با توجه به اینکه وزارت راه و شهرسازی قلب فعالیت‌های عمرانی و توسعه کل کشور محسوب می‌شود لازم است که ادارات و مجموعه‌های آن در استان‌ها نیز بیش از پیش قوی شوند و این مهم در صورتی بدست می‌آید که امکانات هر استان و تصمیم‌گیری در خصوص این امکانات در اختیار مدیران استانی قرار گیرد و بنحوی تفویض اختیار انجام پذیرد. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در حوزه پرسنلی با اشاره به یکسان بودن چارت تشکیلاتی استان‌ها گفت: استان اصفهان به‌عنوان کلان شهراز نظر چارت تشکیلاتی با سایر استان‌هایی که از نطر مسافت کوچکتر بوده و جمعیت کمتری دارند یکسان دیده شده است. لذا تغییر در چارت تشکیلاتی متناسب با شرایط استانی می‌تواند مشکلات وضعیت پرسنلی و جذب نیرو در این اداره کل را مرتفع سازد. 

وی افزود: اعتبارات هزینه‌ای در سال جاری ۸.۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است که این موضوع پرداخت اضافه کار و ماموریت کارکنان سخت کوش این اداره کل را با مشکل مواجه ساخته است. 

قاری‌قرآن یکی از دغدغه‌های اصلی در مبحث منابع انسانی را عدم یکپارچگی حقوق و رفاهیات پرسنلی برشمرد و گفت: علاوه بر اینکه در مقایسه با دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی عدم یکنواختی در مبحث حقوق و رفاهیات کارکنان وجود دارد، تنوع در وضعیت استخدامی پرسنل و عدم افزایش حقوق کارکنان قردادی نسبت به پرسنل رسمی و پیمانی یکی دیگر از مقوله‌های مهم پرسنلی محسوب می‌شود که می‌بایست در راستای عدالت اداری بصورت قانونی تعیین تکلیف شود. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان به تشریح اقدامات حوزه مسکن و ساختمان این اداره کل پرداخت و اذعان داشت: طرح‌های متنوعی جهت ساماندهی بازار مسکن ارائه شده است که طرح اقدام ملی مسکن یکی از آن ها بوده، در این طرح بیش از ۷۰  هزار سهم برای استان اصفهان پیش‌بینی شده و تا کنون ۵۸ درصد از متقاضیان حائز شرایط و تایید نهایی شده اقدام به واریز وجه کردند. 

وی با بیان اینکه پرونده مسکن مهر استان بسته شده است عنوان کرد: تعداد ۹۰۰ واحد آن دچار مشکل حقوقی شده که بصورت ویژه در حال پیگیری جهت رفع مشکلات حقوقی فی‌مابین اشخاص و پیمانکاران هستیم. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص اقدامات حوزه شهرسازی و معماری این اداره کل تشریح کرد: استان اصفهان با دارا بودن ۱۰۷ شهر از بزرگترین نظام سکونتگاهی و شبکه شهری در بین استان‌های کشور برخوردار است، همچنین دارای تنوع کاملی از سلسله مراتب طرح‌های توسعه فرا شهری و شهری است. 

وی افزود: مطالعات مرحله اول تهیه طرح جامع شهر اصفهان با رویکرد نوین به عنوان اولین پایلوت کشوری اتمام یافته و مشاور مرحله دوم درحال ارزیابی و انتخاب است. همچنین تهیه طرح جامع نطنز با رویکرد نوین به عنوان دومین پایلوت کشوری در مرحله اول، قرار دارد و طرح جامع نایین با رویکرد بازآفرینی شهری و حفاظت از بافت تاریخی در مرحله تهیه است. 

قاری‌قرآن گفت: ۱۰ طرح تفصیلی و سه طرح جامع شهری در مرحله تحویل مدارک و ابلاغ، قرار دارند. سه طرح تفصیلی و چهار طرح جامع ابلاغ شده، ۱۱ طرح تفصیلی در مرحله اتمام و ارائه به کمیسیون ماده پنج جهت تصویب بوده و ۴۲ طرح در مرحله تهیه است. همچنین پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۲ همه شهرهای استان از طرح جامع تفصیلی و مصوب برخوردار شوند. 

گفتنی است در این جلسه مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان به پرسش‌های نمایندگان منتخب مردم اصفهان در خصوص آخرین وضعیت پروژه‌ها پاسخ داد و پیشنهاداتی جهت طرح در صحن علنی مجلس ارائه شد.