شناسهٔ خبر: 88765 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

پیشرفت طرح اقدام ملی مسکن به خود مردم بستگی دارد/ پیشنهاد افزایش وام از ۱۰۰ به ۱۵۰ میلیون به شورای پول و اعتبار داده شده است/ برای تمامی ثبت‌نام‌ها در طرح اقدام ملی زمین مورد نیاز تامین شده است

بازدید وزیر راه و شهرسازی گفت: بدون شک پیشرفت طرح اقدام ملی مسکن به خود مردم مرتبط است که با پرداخت هرچه سریع تر حق السهم خودشان و تامین آن به پیشرفت کار کمک کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر خود به استان سمنان بازدیدی از پروژه‌های طرح اقدام ملی این استان داشت و در جریان این بازید در گفت و گو با خبرنگاران درخصوص اقدامات ویژه دولت تدبیر و امید در این زمینه اظهار داشت: بدون شک پیشرفت طرح اقدام ملی مسکن به خود مردم مرتبط است که با پرداخت هرچه سریع تر حق السهم خودشان و تامین آن به پیشرفت کار کمک کنند.

وی افزود: پیشرفت مالی، نقشه، زمین و مدیریت پروژه در همه شهرهای کشور ساماندهی شده است و  مردم هرچه زودتر واریزی داشته باشند، کار سریع تر به پایان خواهد رسید.

وی تصریح کرد: در این زمینه موضوع حائز اهمیت این است که با ثبت نام مرحله سوم در سراسر کشور که تا به حال حدود ۱۴۰ هزار نفر ثبت نام کرده اند، کل کشور پوشش داده شده و در شهری نیست که فراخوان نداده باشیم.

محمد اسلامی ادامه داد: با اوصاف نگاهی به روند انجام گرفته نشان می دهد که کل متقاضیان واجد شرایط کشور از ۵۰۰ هزار تجاوز نکرده و این یک پیام واضح و روشن است. اینکه در این فراخوان متقاضیان واقعی شناسایی شدند و در برنامه در نظر گرفته شده، پروژه ها شروع و مردم یا خود زمین تحویل گرفتند و یا واریز وجه داشتند تا طبق برنامه واحد خود را تحویل بگیرند.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان این که برآورد انجام گرفته در بحث نیاز به مسکن درست بوده است، اظهار داشت: در منطق موجود مردم خودشان در این چند سال گذشته ۳۰۰ هزار واحد تولید می کنند و این کمبود ۴۰۰ هزار واحدی که اعلام شد برایش یک هدف گذاری داشتیم.

وی افزود: در همین زمینه آمار و امکان سنجی ها نشان دهده این است که برآورد درستی داشته ایم. این ریل گذاری به سمت یک جریان تولید پایدار در تولید مسکن است که ما را به آن سمت هدایت می کند. این اتفاق می تواند کارساز بوده و مردم و به خصوص جوانان از صاحبخانه شدن خودشان مطمئن باشند.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به اینکه برای دهک مدنظر طرح اقدام ملی با آورده ۴۰ میلیون تومانی و وام ۱۰۰ میلیونی با سود ۱۸ درصد متناسب با شرایط این قشر برای تکمیل و دریافت این واحدها نیست، گفت: در مورد دهک یک و دو که اصلا برنامه برای آنها جدا بوده و با کمک سازمان های حمایتی برای این افراد پروژه های متعددی تعریف شده که در دست اجرا است.

وی افزود: برای دهک های سه تا پنج وجهی برای زمین محاسبه نشده است و حدود ۴۰ درصد قیمت برآورد شده از وام مسکن در نظر گرفته شده و ۶۰ درصد مبلغ را باید خودشان تامین کنند.

اسلامی تاکید کرد: در مورد افزایش مبلغ وام این موضوع در شورای پول و اعتبار مطرح شده است تا مصوب شود. در این مورد ملاحظه موجود این است که افرادی که وام را دریافت می کنند توانایی پرداخت قسط را داشته باشند. برای سازنده ۸۰ درصد مبلغی که مورد نیاز است را از طریق بانک به او تسهیلات می دهیم تا کار ساخت و ساز را انجام دهد و وام را برای خریداران تقسیط کند که وام مسکن است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: با این مدل ما به سازنده کمک می کنیم و در این الگو باید متقاضی بخشی از مبلغ را داشته باشد تا وارد پروژه شود. قطعا تلاقی این الگوها اگر در همین دو سال زمان اجرای پروژه اتفاق بیفتد آن وقت می توانیم به تنظیم آنها امیدوار بود. به همین خاطر برای تحقق این مساله کاری که می توانستیم این بودکه تقاضای افزایش وام را به شورای پول و اعتبار از ۱۰۰ میلیون به ۱۵۰ میلیون تومان دادیم تا در این زمینه برای بازپرداخت ۱۲ ساله آن تصمیم گیری انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص اینکه آیا بازهم نیاز به ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن وجود دارد با اشاره به اینکه برای تمام طرح زمین مورد نیاز تامین شده است، گفت: به نظر می رسد که دیگر نیازی نباشد مگر در چند شهر که باید تغییراتی انجام می شد و یا اینکه واحد اضافه دارند و دوباره باید ثبت نام کنند. به همین خاطر در این موارد تا آخر سال سایت باز می شود تا ثبت نام مجدد انجام گیرد.