شناسهٔ خبر: 8910 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

با هدف نوسازی و بهسازی محلات هدف برگزار شد

جلسه ستاد بازآفرینی پایدار محدوده ها ی شهری در تربت جام

جلسه ستاد بازآفريني جلسه ستاد بازآفريني پايدارمحدوده ها و محله هاي هدف شهري در شهرستان تربت جام برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی به نقل از روابط عمومي اداره كل راه و شهرسازي خراسان رضوي، جلسه ستاد بازآفريني پايدارمحدوده هاو محله هاي هدف شهري در شهرستان تربت جام به منظور ارائه پيشنهادها پيرامون بهسازي و نوسازي محلات و محدوده هاي هدف،با حضور فرماندار اين شهرستان، كارشناسان استانداري خراسان رضوي و اداره كل راه و شهرسازي استان در محل فرمانداري تربت جام برگزار شد.

 محمدعلي منصوري رئيس اداره عمران و بهسازي شهري اداره كل راه و شهرسازي خراسان رضوي در اين جلسه با بيان اينكه برنامه‌هاي توانمندسازي و ساماندهي سكونتگاه‌هاي غيررسمي يك برنامه فرابخشي است و لازمه موفقيت آن در گروي همكاري و هماهنگي همه دستگاه‌هاي مربوطه است، افزود: يكي از راهبردهاي ساماندهي و توانمندسازي سكونتگاه‌هاي غيررسمي تغيير تدريجي شرايط محيطي و تبديل شرايط نامناسب به محيطي توانمند است.

وي گفت: حل مسائل و مشكلات سكونتگاه‌هاي نابسامان (غيررسمي) تنها از طريق صرف هزينه و بودجه ميسر نخواهد شد، بلكه مديريت خوب شهري همراه با  مشاركت واقعي و نهادمند اجتماعات محلي را نیز می طلبد.

وي افزود: در شكل‌گيري يك محيط توانمندساز عوامل بسياري از قبيل وجود يا نبود مديريت يكپارچه و هماهنگ شهري، هم‌جهت، همسو و هدفمند بودن مجموعه سياست‌گذاري‌ها، ميزان بهره‌مندي از نظام مديريت شهري مناسب، ميزان نهادينه شدن نظام شايسته‌سالاري و نخبه پروري در نظام‌هاي تصميم‌گيري، مشخصات فرهنگ عمومي و پيشينه تحولات تاريخي و فرآيند شكل‌گيري محلات، زيربناهاي اقتصادي و وضعيت عمومي شاخص‌هاي اقتصادي، پاسخگويي، شفافيت، تعهد، مسئوليت‌پذيري سازمان‌هاي مختلف شهري، ميزان دسترسي به اطلاعات و ارتباطات، ميزان برابري افراد در دسترسي به فرصت‌ها و منابع توليد، ميزان اعمال عدالت در فضا و برابري در شرايط آغازين و ... مؤثر هستند. در هر حال براي شكوفايي و رسيدن به حداكثر توانايي‌هاي بالقوه (فرد،گروه،محله و يا جامعه بزرگ‌تر) به يك محيط توانمندساز احتياج داريم.

رئيس اداره راه و شهرسازي تربت جام نيز در اين جلسه گفت: مشاركت مردم، ارائه تسهيلات و سياست هاي مالي و جذب سرمايه گذاري بخش خصوصي را مي توان از راهبرد هاي مناسب در اين رويكرد به منظور ساماندهي حاشيه شهر دانست. 

وي اظهار داشت: براي اين منظور بايد با اعتمادسازي و نهادسازي، شرايط براي خودساماندهي جوامع محلي و مشاركت واقعي و نهادمند آنان فراهم شود كه اين اداره يكسري اقدامات حمايتي وتسهيل گري را در دستور كار قرار داده است.

رستمي فرماندار شهرستان تربت جام نيز در اين جلسه ضمن تأكيد بر لزوم توجه به مسائل اجتماعي و اقتصادي در حاشيه شهرها به برگزاري دقيق جلسات و همچنين تشكيل كميته هاي ستاد باز آفريني تاكيد كرد و گفت:برای ساماندهي و به رسميت شناختن سكونت گاه هاي غيررسمي شهر تربت جام، شهرداري محترم بايستي نسبت به نقشه برداري مناطق داراي شرايط اقدام کند و فرمانداري نيز اعتبار مورد نياز برای  مطالعه طرح را فراهم خواهد کرد.

وي افزود: هدف ما اين است كه بتوانيم مشكلات مناطق حاشيه اي در سطح شهر را به حداقل برسانيم ./

نظر شما