شناسهٔ خبر: 89113 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در سی‌وهشتمین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌های استان مطرح شد:

ساماندهی ۸۷ نقطه حادثه‌خیز در استان زنجان

کمیسیون ایمنی راهها - استان زنجان  معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان با اشاره به شناسایی ۸۷ نقطه پرتصادف در استان زنجان، گفت: بخش قابل توجهی از این نقاط بهسازی شده و ۱۶ پروژه در حال تکمیل است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی (زنجان )، جواد یوسفی معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان، در جلسه کمیسیون ایمنی راه‌های استان  که به ریاست حقیقی استاندار زنجان برگزار شد، اظهار کرد: نقطه‌ای از راه یا قطعه‌ای به طول حداکثر ۳۰۰ متر که در بازه زمانی سه سال، حداقل دو تصادف فوتی یا سه تصادف جرحی و یا یک تصادف فوتی و دو تصادف جرحی اتفاق افتاده باشد، نقطه پرتصادف محسوب می‌شود و با این تعریف بر اساس آمار ارائه شده در سال ۹۶، حدود ۸۷ نقطه پرتصادف در استان شناسایی شد.

وی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از این نقاط دارای تصادف عادی هستند، عنوان کرد: این نقاط با اقداماتی همچون خط‌کشی، نصب علائم هشدار دهنده و تامین روشنایی، ایمن‌سازی شد. ۴۷ نقطه نیز پرحادثه بود که پروژه‌هایی از جمله اصلاح هندسی جاده و احداث تقاطع غیرهم‌سطح برای آن‌ها در نظر گرفته شد و اغلب این پروژه‌ها نیز به پایان رسیده و ۱۶ نقطه در حال تکمیل است.

معاون راهداری اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان، با اشاره به اینکه طی ۱۰ ماهه امسال ۷۷ فقره تصادف فوتی به وقوع پیوسته است، ادامه داد: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۱.۵ درصد کاهش یافته است و امسال ۹۱ نفر سر صحنه تصادف، جان باختند.

وی با بیان اینکه کمربندی قیدار یکی از محورهای پرتصادف شناخته شده است، تصریح کرد: نصب گاردریل در محل پرتگاه، تعیین تکلیف تقاطع‌ روستای گوندره و لاچوان، اصلاح رمپ خروجی کمربندی به محور ابهر - قیدار، تکمیل پل همدان و تکمیل علائم انتظامی، اخطاری و مسیرنما از جمله اقدامات انجام شده در این محور است.

معاون حمل و نقل اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان اظهار کرد: بررسی و تحلیل آمار تصادفات استان زنجان نشان می‌دهد که در ۹۵ درصد تصادفات، عامل انسانی به طور اختصاصی یا مشترک بین دیگر عوامل دخیل بوده است. عامل راه و عامل وسیله نیز به ترتیب ۱۸ و ۲.۳ درصد در بروز سوانح رانندگی نقش دارد.

علی مدقالچی تصریح کرد: در بیش از ۷۰ درصد فقط عامل انسانی موثر بوده و باید در ارتقای فرهنگ ترافیکی با همکاری رسانه‌ها، صدا و سیما، آموزش‌وپرورش و سایر نهادهای فرهنگی و اجتماعی، اقدامات موثری انجام شود. همچنین عجله و شتاب بی‌مورد نیز در ۴۳ درصد تصادفات ناوگان حمل و نقل عمومی دخیل بوده است.