شناسهٔ خبر: 89497 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اعلام کرد:‌

تلاش برای حرکت برروی ریل توسعه متوازن/قطار توسعه شهری از روستا می‌گذرد/ اصفهان نخستین استان در کشور در تهیه طرح جامع با رویکرد نوین

اصفهان مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه موضوع توسعه متوازن و توزیع عادلانه امکانات یکی از شاخص‌های اصلی توسعه پایدار در شهر است گفت: در دیار نصف جهان می‌کوشیم روی ریل توسعه متوازن حرکت کنیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)، علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه این اداره کل در راستای توسعه متوازن، نظارت و تعیین تکلیف حوزه طرح‌های تفصیلی شهرهای استان را برعهده دارد اظهار کرد: عوامل متعددی در توسعه پایدار شهرها دخیل هستند که یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها بحث توزیع عادلانه امکانات و ظرفیت‌های توسعه‌ای در شهر است لذا عدم تحقق این امر سبب بروز مشکلات، ناهنجاری‌ها و نارضایتی‌ها در بخشی از شهر می‌شود که می‌تواند آسیب‌های مختلفی را در پی داشته باشد.  وی افزود: از سوی دیگر یکی از عواملی که توسعه نامتوازن شهری را در پی دارد وجود تخلفات مختلف شهری همچون ساخت و سازهای بدون پروانه، تغییر کاربری، تبدیل و تفکیک‌های غیرمجاز و بدون کارشناسی، گودبرداری‌های غیر اصولی و انجام ساخت و سازها بدون رعایت اصول ایمنی و حفاظت در حین اجرا است که با جدیت تمام در تلاش هستیم راه را بر این تخلفات ببندیم.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به اینکه توسعه متوازن روستاها و شهرها از الزامات توسعه در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی است، اذعان داشت: روستاها همواره مرکز و قطب تولید بوده‌اند لذا اگر رشد و توسعه نداشته باشند با پدیده مهاجرت و حاشیه‌نشینی مواجه خواهیم بود.  

وی تصریح کرد: ثبات شهر و روستا در کنار یکدیگر ضرورتی انکارناپذیر و عامل توقف مهاجرت است. در این میان توسعه یک جانبه شهر و عدم توجه به تمام عناصر توسعه‌ای منجر به بروز ناهمگونی در شهر و عقب افتادگی در حوزه‌های مختلف می شود و فضای شهری را به کانونی از مشکلات مختلف تبدیل خواهد کرد لذا در بحث توسعه باید به تمام جوانب آن توجه شود.  

 قاری‌قرآن با بیان اینکه استان اصفهان با دارا بودن ۱۰۷ شهر از اهمیت بالایی در حوزه شهری برخوردار است، گفت: به لطف خدا در ایام مبارک دهه فجر تکمیل و شروع پروژه طرح تفصیلی عمده شهرها رو در پیش خواهیم داشت.  

وی افزود: در پایان سال همه همت براین است که تمامی شهرهای ما دارای طرح تفصیلی و یا طرح جامع باشند تا براین اساس شاهد اتفاقات بعدی در راستای توسعه متوازن شهرها باشیم. همچنین با تهیه طرح تفصیلی شهرها و تدوین جزئیات در اجرا طرح‌های جامع شاهد کاهش آمار قابل‌توجه مراجعات به کارگروه‌های تخصصی در آینده خواهیم بود.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۲ همه شهرهای استان از طرح جامع، تفصیلی و مصوب برخوردارشوند اذعان داشت: ۱۰ طرح تفصیلی و سه طرح جامع شهری در مرحله تحویل مدارک و ابلاغ، قرار دارند. سه طرح تفصیلی و چهار طرح جامع ابلاغ شده، ۱۱ طرح تفصیلی در مرحله اتمام و ارائه به کمیسیون ماده پنج جهت تصویب بوده و ۴۲ طرح در مرحله تهیه است.  

وی تهیه طرح جامع با رویکرد نوین در اصفهان را یکی دیگر از اقدامات انجام‌شده در این اداره کل عنوان کرد و گفت: به دلیل اینکه همراه انتقاداتی به طرح‌های جامع سنتی وجود داشت، استان اصفهان به‌عنوان نخستین استان در کشور اقدام به تهیه طرح جامع با رویکرد نوین به‌صورت پایلوت در کشور کرد.  

قاری‌قرآن افزود: استان اصفهان به‌عنوان نخستین کلان‌شهر کشور در حال تهیه طرح جامع شهر با رویکرد مشارکتی است. در رویکرد جدید برخلاف گذشته طرح، تنها توسط یک مشاور تهیه نمی‌شود و برای نخستین بار در رویکرد جدید طرح جامع با مشارکت مردم و همه ذی‌نفعان تهیه می‌شود.  

وی خاطرنشان کرد: مطالعات مرحله اول تهیه طرح جامع شهر اصفهان با رویکرد نوین به عنوان اولین پایلوت کشوری اتمام یافته و مشاورِ مرحله دوم درحال ارزیابی و انتخاب است. همچنین تهیه طرح جامع نطنز با رویکرد نوین به عنوان دومین پایلوت کشوری در مرحله اول، قرار دارد. همچنین طرح جامع نایین با رویکرد بازآفرینی شهری و حفاظت از بافت تاریخی در مرحله تهیه است.